اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بررسی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز با طلا؛

رولت روسی

خبر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز با طلا از سوی بسیاری از کارشناسان به منزله مداخله فعال در بازار ارز تعبیر شده که به معنای یکسان سازی نرخ بازار آزاد ارز در با مرکز مبادله ارز و طلاست
به صراحت باید گفت دولت اکنون تماشاگر گرانی هاست و با دچار شدن به نوعی بی عملی در وضعیت: “ما هیچ ،ما نگاه”! قراردارد. یعنی صرفا حرف می زند و به گونه ای حرف می زند و شرایط را جلوه می دهد که انگار ما مرفه ترین مردم جهان هستیم و همه چیز رو به رشد است و شاخص ها از عرش موفقیت کوتاه نیامده و اندک مشکلات باقیمانده که کارسیاه نماها یا بدخواهان است هم درآینده ای نزدیک حل خواهدشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شاهد تکرار اتفاقات سال ۹۷ در حوزه ارز هستیم، گفت: سیاست های ارزی دولت نه بر اساس کار علمی است نه تجربی؛ از طرفی رویکرد دولت به نوعی سرکوب عرضه و تقاضای ارز است.
برآوردهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ چندان قابل قبول نخواهد بود اما در سال ۲۰۲۴ قدری آمارها بهتر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: تغییری در ۲۰ درصد افزایش حقوق پیشنهادی کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری ایجاد نشده اما برخی تبصره‌های آن دستخوش تغییرات شده است.
تراکم بالا و بلندمرتبه سازی‌های خارج از چارچوب و بی‌اندازه، کلان‌شهرهای کشور را با مشکلات زیادی از جمله آلودگی، ترافیک و ازدحام جمعیت و شهروندان را با مشکلات عدیده اجتماعی روبه‌رو کرده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت گفت: مطابق تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، سهام تودلی ایران‌خودرو و سایپا باید به صورت بلوکی و از طریق بورس تا پایان سال واگذار ‌شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق گفت: ثبت نام اینترنتی این تسهیلات از ششم اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۲۸اسفندماه ادامه خواهد یافت.
رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته با تاکید بر اینکه با جدیت پیگیر حقوق مزدی بازنشستگان از جمله ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی سال قبل هستیم؛ می‌گوید: با مستمری ۶ میلیون تومانی، ۶ روز هم به سختی می‌شود زندگی کرد.