اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

نقد شوندگی در بانک ها، آنی و لحظه‌ای است

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نقد شوندگی در بازار پول قابل مقایسه در بازار‌های دیگر مانند بازار خودرو، مسکن، ملک و بازار سرمایه نیست. مردم هر زمانی که خواستند می‌توانند به پول خود نزد بانک دسترسی داشته باشند، اما در سایر بازار‌ها اینطور نیست.
سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با پرسون:

تأمین ارز مشکل اصلی ترخیص کالا از گمرک

عدم تخصیص ارز، تأمین ارز و کد رهگیری ارزی از جمله مشکلاتی است که منجر به عدم ترخیص کالاها و توقف کالاها در بنادر، لنگرگاه‌ها، روی شناورها و بخشی از آن در گمرکات می‌شود. از طرفی چون سیاست‌های ارزی کشور با بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید تأمین ارز کند تا گمرک بتواند کالا را ترخیص کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اولویت دولت باید اجرای طرح معیشتی مجلس باشد که با طی مراحل قانونی، تبدیل به قانون شده ولی در هر حال اگر دولت منابع مالی قانونی تامین طرح خود را داشته باشد، مجلس از آن استقبال می کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لابی صهیونیستی مانع استرداد خاوری می شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید که اگر پلیس اینترپل نتواند خاوری را به ایران برگرداند توانمندی اش زیر سوال می رود.
رئیس کل بانک مرکزی نوشت: از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا وام های یک میلیون تومانی پرداخت می شود.

به گفته مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام جایزه به محض طی شدن مراحل قانونی به پرتفوی سهامداران سهام عدالت اضافه می‌شود.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با ایجاد این پنجره واحد و اتصال به سامانه ثبت شرکت های کشوری، دیگر امکان فعالیت شرکت‌های صوری ممکن نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: پدیده شگفت‌انگیزی که اخیراً مشاهده می‌شود اینکه یکی از اضلاع کلیدی مشارکت‌کننده در تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور ناگهان ژست اپوزیسیون به خود گرفته است. این موضوع حکایت از آن دارد که همه ما به شدت نیازمند گفت‌و‌گوهای بیشتری با یکدیگر هستیم، برداشتم این است که فقدان گفت‌و‌گوهای ملی شفاف و صریح و باز شدن افراطی راه برای فرصت‌طلبان، چاپلوسان و افراد کمتر صلاحیت‌دان در کارهای تخصصی به ضرر کل کشور تمام شده است.

رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد شده است که با توجه به تعطیلی برخی مشاغل بدون درآمد ثابت، بانک ها وام یک میلیون تومانی را به ۱۰ میلیون خانوار پرداخت کنند.
در نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی

قالیباف: مشکل بازار بورس تعارض منافع در لایه های مختلف است

رئیس مجلس بیان این که مشکلات بازار سرمایه را به برخورد قضایی نمی‌توانیم حل کنیم، تاکید کرد: تعارض منافع که در سطوح و لایه های مختلف وجود دارد مانع اصلی حل مشکلات بورس است و باید حل شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کنیم.
سخنگوی دولت با اشاره به این که تعدادی از مدیران شرکتهای حقوقی بورس در زمینه بازارگردانی همکاری لازم را نداشتند، و بر این اساس اخطار کتبی گرفتند، گفت: موضوع بورس بحث هر روزه اعضای دولت است.