اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهور گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا جلسات بالای ۱۵ نفر نباید در شرایط قرمز برگزار شود و این دستورالعملی است که در قرارگاه مرکزی مورد نظر قرار گرفته و جزو مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی است و به‌عنوان قانون لازم الاجرا است.
رئیس جمهور با بیان اینکه کسانی که حقوق ثابت ندارند ۴ ماه کمک معیشتی خواهند گرفت، گفت: افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه باید در جهت صیانت از حقوق سهامداران بازار سرمایه حرکت کنیم اما این به معنای تضمین نیست، اظهار امیدواری کرد هر چه سریعتر اعتماد به بازار بازگردد و به پویایی برسد.
سوال مهم از آقای نوبخت این است که آیا ایشان وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ و به طور کلی دولت آمریکاست که اینچنین سیگنالهای یاس و ناامیدی و چشم‌انتظاری به واشنگتن می‌دهد یا رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت ایران؟
بانک مرکزی و گمرک باید پاسخگوی کم کاری‌شان در ترخیص کالاهای اساسی باشند

مقصر رسوب کالا در گمرک کیست؟

میلیون ها تن کالای رسوبی درحالی در مسیر سبز گمرک قرار گرفته، که می بایست زودتر از این ها وارد سرزمین اصلی می شدند. تعللی که یک سر آن متوجه گمرک و وزارت صمت وسر دیگر آن به بانک مرکزی بر می گردد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بودجه چوب ادب سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. متاسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می شود با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف ها جامه عمل پوشاند.
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، عامل اقتصاد آشفته کشور

نوع اداره اقتصاد کشور توسط دولت فعلی منجر به بروز گرانی‌ها و نوسانات موجود در اقتصاد کشور شده است که بخشی از آن مربوط به ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت است یعنی کسانی که متصدی امور اقتصادی در دولت هستند نظرات متفاوتی درمورد نحوه اداره اقتصاد کشور دارند. متأسفانه هماهنگی‌های فرابخشی و میان‌بخشی در دولت صورت نمی‌گیرد و هر کدام از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌هایی که معاونت رئیس‌جمهور را دارند به حالت ملوک الطوایفی عمل کرده و روی نظرات خود پافشاری می‌کنند و خروجی آن اقتصاد آشفته کشور است.
مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاش مجلس بر این است تا تراز عملیاتی بودجه را از حالت منفی درآورده و رویکرد تحولی در آن ایجاد کند و همچنین راهکاری برای تأمین منابع بودجه از طریق هماهنگی با دولت و شورای نگهبان صورت گیرد.
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان این که واحد صنفی متخلف واقع در پاساژی در شهرک غرب پلمپ شده است گفت: براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا و در راستای جلوگیری از تجمعات مردمی برگزاری هر گونه حراج صنفی ممنوع است.

رئیس مجلس گفت: بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور، بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد؛ نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.
رئیس‌جمهور گفت: هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ بر کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها، کاهش تصدی‌گری‌های دولت توسعه دولت الکترونیک، قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت و رونق تولید استوار است.