اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

سخنگوی دولت، مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ را کاستن از هزینه‌های دولت و رابطه بودجه جاری با نفت عنوان کرد و گفت: اتکا به درآمد نفت در این بودجه بیش از سال گذشته نخواهد بود و به پیش از دوران تحریم بر نخواهد گشت.

ثبت نام متقاضیان دریافت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا از امروز آغاز شده و تا ۱۱ آذر ماه ادامه دارد، سرپرستان خانوار باید کد ملی خود را با سیم کارتی که به نام خودشان است به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.
از سوی بانک مرکزی؛

نرخ بیکاری بهار ۹۹ اعلام شد

طبق گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های عمده اقتصادی، در3 ماه اول سالجاری، نرخ بیکاری در این مدت به ۹.۸ درصد رسیده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی اجرایی می‌شود

در این طرح جامعه هدف 60 میلیون نفر است و به دو گروه تقسیم شده است. یک گروه افراد با درآمد متوسط که حدود 40 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 60 هزار تومان تعلق می‎گیرد. گردوه دوم افرادی هستند که حداقل درآمد را هم ندارند که حدود 20 میلیون نفر هستند و به هر فرد ماهانه 120 هزار تومان تعلق می‌گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلب اهتمام دولت به مسئله کمک معیشتی به مردم هر چند دیرهنگام، ولی نشانه خوبی است و مجلس از آن استقبال می‌کند.به واقع مهم نیست این طرح به نام چه کسی قرار است به انجام برسد بلکه مهم این است که این طرح هر چه زودتر اجرایی شود و باید با اجرای سریع و دقیق این قانون، تأخیر‌های چندماهه در حمایت معیشتی از مردم را جبران کنیم.

سخنگوی دولت، مردم را پیروز نهایی جنگ اقتصادی آمریکا توصیف کرد و در توییتر نوشت: نباید جریان‌هایی با اهداف کوتاه‌مدت سیاسی احساس کنند پیروزی دولت در این عرصه به زیانشان است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ما برای اینکه فضای بازار دچار تنش نشود خیلی از خبرها را منعکس نمی کنیم در حالی که در یک دوره مدیرانی که در بورس سهل‌انگاری کرده‌اند، آنها را جریمه کردیم و یا معاملاتی که سوداگری بود آنها را باطل کردیم.
معاون اقتصادی رییس جمهوری از ۱۴ تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارها خبر داد که با محدودیت های اخیر، درآمدشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: همایش بزرگ تجاری ایران- اروپا با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران، در اواخر آذرماه سال جاری به صورت وبینار برگزار می‌شود.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس با بیان اینکه متاسفانه معیشت مردم در گرو سیاسی‌بازی و سیاست‌زدگی برخی از مسئولان دولتی قرار گرفته است، افزود: اگر یارانه ای را مجلس برای مردم مصوب کند تورم زا است و دولت می گوید منابعی برای پرداخت نیست، اما اگر همان یارانه را دولت مصوب کند منابع وجود دارد و تورمی هم در پی ندارد!
رییس جمهوری از اقدامات جبرانی دولت به خانوارها در شرایط کرونایی خبر داد و گفت:‌ تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر- ۲۹.۷ میلیون نفر-ماهانه ۱۰۰ هزارتومان بلاعوض پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

نقد شوندگی در بانک ها، آنی و لحظه‌ای است

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نقد شوندگی در بازار پول قابل مقایسه در بازار‌های دیگر مانند بازار خودرو، مسکن، ملک و بازار سرمایه نیست. مردم هر زمانی که خواستند می‌توانند به پول خود نزد بانک دسترسی داشته باشند، اما در سایر بازار‌ها اینطور نیست.
سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با پرسون:

تأمین ارز مشکل اصلی ترخیص کالا از گمرک

عدم تخصیص ارز، تأمین ارز و کد رهگیری ارزی از جمله مشکلاتی است که منجر به عدم ترخیص کالاها و توقف کالاها در بنادر، لنگرگاه‌ها، روی شناورها و بخشی از آن در گمرکات می‌شود. از طرفی چون سیاست‌های ارزی کشور با بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید تأمین ارز کند تا گمرک بتواند کالا را ترخیص کند.