تردید در توانایی دولت برای پایین نگاه داشتن قیمت ارز در میان مدت

آیا کاهش نرخ ارز تداوم دارد؟

از زمانی که نخستین نشانه‌های کاهشی قیمت ارز در بازار آزاد دیده شد تاکنون سوال مهمی در میان بازیگران اقتصادی وجود دارد که آیا کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت؟
تصویر آیا کاهش نرخ ارز تداوم دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در حال حاضر موجی از اخبار امیدوارکننده و مثبت توسط رسانه‌های ریز و درشت به سمت بازار هجوم آورده و این امیدواری را ایجاد کرده که ارزش ریال در مقابل دلار بیشتر از این هم تقویت شود. اما شرط لازم برای تداوم این فضا چیست؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در مورد ریزش‌های اخیر نرخ دلار بر این باور است که این اتفاق هم همانند گذشته موقتی خواهد بود و حتی ممکن است نرخ دلار به دلیل اخبار مثبت سیاسی تا دو ماه آینده تا 5 هزار تومان دیگر هم افت کند و دولت هم این را دستاورد مثبت خود اعلام کند اما هنوز هم نمی‌توان به ادامه این ریزش‌ها و ثبات نرخ دلار اطمینان داشت و به نظر می‌رسد بازارها به سرعت باز هم صعودی شوند. رادپور تصریح کرد: هر چند کشور عمان این روزها به عنوان میانجی دو کشور ایران و امریکا برای توافقات قرار گرفته اما باز هم معلوم نیست که این اخبار مثبت تا چه میزان از اقتصاد ما را تحت‌تاثیر قرار دهد و اگر همه عوامل شبیه گذشته باشد چندان تغییری رخ نخواهد داد.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه افزود: همیشه با اخبار مختلف سیاسی بازارهای ایران با واکنش‌های عجیب بسیار بالا و پایین روبه‌رو می‌شوند . طی این سال‌ها بیشترین تغییر در نرخ ارز و سایر بازارها را در زمان نزدیک شدن به توافقات برجام دیدیم و باید گفت حتی خبر نهایی شدن برجام هم اگر امروز مجددا منتشر شود به اقتصاد ما چندان کمکی نخواهد کرد، چراکه درهای نظام بین‌المللی پولی و مالی برای ایران قفل شده و باز شدن این درها زمان زیادی می‌برد. رادپور خاطرنشان کرد: این دست از اخبار سیاسی مثبت تنها در کوتاه‌مدت بازارها را تکان می‌دهد و قیمت‌ها را نزولی می‌کند. اما این روزها هیچ داده‌ای برای بررسی‌های دقیق آینده وجود ندارد و اینکه این اخبار چه تاثیری در آینده اقتصادی کشور خواهد داشت هم مشخص نیست. ضمن آنکه درآمدهای ارزی ایران در دولت آقای روحانی 80 میلیارد دلار بود که 7 میلیارد دلاری که قرار است از کره جنوبی آزاد شود اصلا رقمی در چنین اقتصادی نیست.

اعتماد

489126