اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: احتمال دارد که مجلس یک بودجه دو دوازدهم تصویب کند و رسیدگی لایحه کلی بودجه را به سال آینده ارجاع دهد تا دولت از اردیبهشت به بعد بودجه جدید را اعمال کند.
معاون امور مجلس رئیس جمهور از جمع بندی مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ حداکثر تا پایان این هفته خبر داد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون بهترین موقعیت برای جهش کارآفرینان است و هیچگاه دولت‌ها مثل این دوره به کارآفرینان محتاج نشده بودند زیرا ناخواسته اتکای دولت به درآمدهای نفتی کم شده است.
پرسون بررسی کرد؛

چک و دردسرهای نا آگاهان

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نوع استفاده از چک درست نبوده است. آنها چک را مسبب خسارات بسیاری هم برای دارنده دسته چک هم برای دریافت کننده چک موردنظر، و هم برای جامعه می دانند. خساراتی که سبب شده است بانک مرکزی ایران بعد از سالها وقفه اصلاح قانون چک را بررسی و تصویب کند.
گرانی و تورم، برای بخشی وسیعی از مردم از کرونا خطرناک‌تر است. آنها حاضر هستند در زمانه کرونا دل به بازار، مترو و اتوبوس بزنند تا درآمدی کسب کنند و شرمنده خانواده خود نشوند.
معاون وزیر اقتصاد ضمن اعلام آخرین وضعیت واگذاری اموال بانک‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد، گفت: اکنون هیچ زندانی به خاطر خسارت حوادث رانندگی نداریم.
در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روز‌های کاری تقسیم می‌شود.
عدالت اجتماعی و رفع فقر یکی از اولین و مهم‌ترین خواسته‌های مردم بود. انقلابیون و مردم کوچه و بازار که با دعوت آنان وارد میدان شدند، همه خواهان رفع تبعیض و ریشه‌کن‌شدن فقر بودند.
دلار در هفته جاری یک افزایش نسبی را بعد از اظهار نظر مقامات ارشد ایران و آمریکا در مورد برجام تجربه کرد، اما بعد از سپری شدن این رویداد دلار دوباره قدری آرام گرفت، این ارز بین المللی در حال حاضر در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است، اما باید دید که در آینده کوتاه مدت و به خصوص در سال ۱۴۰۰ دلار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد.
کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با پرسون:

سردرگمی بورس در روزهای بلاتکلیفی بودجه

یکی از عوامل بروز هیجان و پانیک فروش در میان فعالان بازار سرمایه، بلاتکلیف بودن کل اقتصاد کشور است. زمانی که کلیات لایحه بودجه پس از چندین ماه بحث رد می‎شود، فعالان اقتصادی  نمی‌دانند که در چند ماه آینده در حوزه‌های مهمی نظیر نرخ ارز، نرخ برق، نرخ گاز، میزان انتشار اوراق و میزان فروش سهام توسط دولت چه اتفاقی خواهد افتاد بنابراین طبیعی است که پول خود را پارک نمایند.
حدود دوماه است که مسئولان بر سجامی شدن مشمولان سهام عدالت تاکید دارند و این افراد را برای ثبت نام در سجام تشویق می‌کنند. اصراری که دو دلیل مهم پشت آن نشسته است.

در معاملات امروز رقم خورد؛

تداوم رشد قیمت نفت در معاملات امروز

قیمت نفت خام در معاملات امروز، چهارشنبه، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد میزان ذخایر نفت انبارهای آمریکا به طرز غیرمنتظره‌ای افت کرده است، تقویت شد.

لعل در گفت‌وگو با پرسون؛

قصد دولت ارایه لایحه چند دوازدهم است

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر قرار براین باشد که حجم عظیمی از بودجه با فروش اوراق تأمین مالی شود ناگزیر باید نرخ بازده اوراق از بازدهی بقیه بازار های سرمایه مانند بورس، ارز، طلا... بیشتر شود.