اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال؛

آیا طلا به استقبال ارزانی می رود؟

در آخرین هفته بهمن ۹۹ بازار ارز و سکه از نوسان اندکی برخوردار بودنند و شاخص بورس روند نزولی داشت.
امیرآبادی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق مطرح کرد:

اتمام حجت مجلس با دولت/ کالاهای اساسی در سال آینده نباید گران شود

عضو کمیسیون تلفیق و هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه پیش از این دولت مدعی بود اگر ارز ترجیحی حذف شود کالاهای اساسی گران خواهد شد، گفت: لذا مجلس در تعامل با دولت تصمیم گرفت فعلا این ارز حذف نشود اما در مقابل دولت هم باید به حرف خود یعنی اینکه کالاهای اساسی در ۱۴۰۰ گران نمی شود پایبند باشد و مجلس قطعا این مسئله را پیگیری خواهد کرد.
بانک‌های دولتی و نیمه دولتی عضو شورای هماهنگی بانک‌ها نیز بر اساس این تفاهمنامه، اقاله واحد تملیک شده به ذینفع اصلی با پرداخت اولیه ۱۰ درصد و اقساط ۵ ساله با دوره تنفس حداقل ۶ ماه برای بازفعال شدن واحدها، و در غیر این صورت واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید به‌صورت اجاره به شرط تملیک را تسهیل خواهند کرد.
هر دلار امروز (سه‌شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته تغییری نداشت، نرخ هر یورو نیز به ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر چند 53 هزار میلیارد تومان مصارف را برای تبصره 4 در ارتباط با تقویت بنیه دفاعی افزایش دادیم اما 40 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه ها انجام شد.
تاریخ اقتصاد جهان تاکنون به اندازه ای که بیماری کرونا وضعیت را بحرانی ساخته، متحمل شوک اقتصادی نشده بود.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده است، اظهار کرد: در اصلاحیه بودجه تغییرات قابل توجهی دیده نمی‌شود و در آن بی‌عدالتی محسوس است.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: نمایندگان در نشست غیرعلنی خود تصمیم گرفتند تا در صورت تصویب کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال 1400، این لایحه اصلاحی برای رسیدگی به کمیسیون تلفیق ارسال شود.
در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت؛

بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰

بررسی لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ از صبح امروز سه شنبه با حضور محمد باقر نوبخت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
گروه ویژه اقدام مالی، نه یک «میراث بشری» است و نه یک «ابزار سلطه»، بلکه «الزاماتی» ‌است برای فعالیت در نظام مالی جهانی. مانند هر ساختار بین‌المللی دیگری، کشورهای قدرتمند اقتصادی ممکن است بتوانند از نفوذ خود برای اعمال فشار علیه کشوری استفاده نمایند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با​ پرسون:

حواشی عدم تصویب کلیات بودجه و دلایل آن

کمیسیون تلفیق گزارش کار خود را ارائه کرد اما انتظاراتی که مجلس از گزارش کمیسیون تلفیق برای اصلاح لایحه دولت داشت برآورده نشد. ما با مصوبه‌ای مواجه بودیم که از یک طرف دولت به آن اعتراض داشت و از طرف دیگر نیز مجلس نسبت به ایراداتی که در لایحه دولت وجود داشت، معترض بود. بنابراین منطقی‌ترین شکل این بود که این لایحه برگردد و دولت ایرادات و اشکالات آن را برطرف کند و بخشی از واقعیت‌هایی که در لایحه دولت دیده نشده بود، در این لایحه لحاظ شود تا مجلس شورای اسلامی مجدداً بررسی‌های لازم را انجام دهد.