کنترل تورم نیازی جدی

موضوع تورم و کنترل آن آنقدر جدی و ضروری است که شعار سال نیز کنترل تورم انتخاب شده اســت.
تصویر کنترل تورم نیازی جدی

به گزارش سایت خبری پرسون، علی قنبری کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: هرچند تورم دو رقمی در طول سال های بعد از انقلاب جز چند سال همواره در ایران وجود داشــته است اما در برخی سال ها و در دولت های گوناگون نرخ تورم به شدت افزایش پیدا کرده اســت. اخیرا برخی منابع آمــاری اعلام کرده اند که تورم در ایران خصوصا در بخش مربــوط به مواد غذایی به حدود ۸۰ درصد رسیده اســت. این اعداد نشان می دهد وضعیت تورم نه تنها ملک و خودرو بلکه سفره مردم را هدف گرفته است.

این روزها نباید گفت سفره های مردم در حال کوچک شدن است بلکه برخی شــهروندان هستند که در حدی تورم به آنها فشــار می آورد که شاید فرصت انداختن سفره را هم نداشته باشــند. موضوع تورم و کنترل آن آنقدر جدی و ضروری است که شعار سال نیز کنترل تورم انتخاب شده اســت. هرچند کارشناســان با توجه به بودجه ریزی و فقدان برنامه اقتصادی واقعی هشــدار می دادند که تورم در سال جاری افزایشــی خواهد بود اما گویا مدیران اقتصادی گوششــان به این اظهار نظرهای کارشناسی بدهکار نبود و شد آنچه نباید می شد و با کمال تاسف تورم در ایران در حال رکورد شکنی است.

واقعیت آن است که دولت تاکنون از پس کنترل تورم فزاینده برنیامده مگر اینکه تحولی در سیاست داخلی و خارجی کشور رخ دهد و ثبات اقتصادی در کشور با جذب سرمایه گذاری افزایش یابد که این نیز نیازمند آن است که امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی شکل بگیرد چرا که زمانی سرمایه گذاران خارجی تمایل خواهند داشــت که در ایران ســرمایه گذاری کنند که سرمایه گذار داخلی شرایط اقتصادی کشور را مناسب بداند. اقدام دیگری که باید در دستور کار قرار بگیرد تا ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود و به تبع آن شاهد کاهش تورم باشیم آن است که مدیران دستگاه دیپلماسی کشور باید شرایطی را ایجاد کنند که رابطه ایران با کشورهای منطقه و اروپایی بهبود یابد.

باید شــرایطی در روابط بین المللی ایجاد شود که کشورها برای برقراری رابطه با ایران که سال هاست در آن سرمایه گذاری نکرده اند؛ صف کشیده و مشتاق به ســرمایه گذاری شوند. این مورد نیز محقق نخواهد شد مگر اینکه تحریم های علیه ایران که اقتصاد را گروگان گرفته اند، لغو شود. در این صورت است که شــاهد بهبود شــرایط اقتصادی و کاهش تورم و فشار از گرده قشر آسیب پذیر جامعه خواهیم بود اما به نظر می آید دولت محترم هر چند اقداماتی برای برقراری رابطه با کشورهای همسایه انجام داده است اما در بعد حل مسائل کشور با اروپایی ها عقب است و تا زمانی که مسائل مربوط به تحریم ایران حل نشود نمی توانیم ثبات اقتصادی و کاهش تورم و رشد اقتصادی را شاهد باشیم

منبع: آرمان ملی

488799

مطالب مرتبط

اجرای پیشنهاد قالیباف یعنی افزایش مصرف کالاهای ارزان، واردات بی رویه و در نتیجه کاهش تولید

سیاسی‌نکردن «تورم»؟