مالکیت سهام عدالت به دست سهامداران سپرده می شود

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: برای برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت ۴ تا ۵ جلسه با شورای عالی بورس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد تا به یک وحدت نظر برسیم و امیدوارم تا یک ماه آینده مسئله سهام عدالت تعیین تکلیف شود.
تصویر مالکیت سهام عدالت به دست سهامداران سپرده می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، بهمن عبداللهی در مورد تعیین تکلیف سهام عدالت و جایگاه بخش تعاون در مدیریت آن اظهار کرد: بعد از آزادسازی سهام عدالت در سال ۹۹ مردم مالک سهام شدند، اما مدیریت آن واگذار نشد، در حالی که در سخنان مقام معظم رهبری هم اشاره شده است که چون سهام عدالت‌ به مردم تعلق گرفته است، باید مدیریت آن هم مردمی شود.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت سهام عدالت در دست دولت است، اما در شورای عالی بورس این پیشنهاد مطرح است که روی الگوهای مختلف نحوه مدیریت سهام عدالت کار شود.

به گفته عبداللهی قرار است مالکیت سهام عدالت دست سهامداران باشد، اما مدیریت آن به دست افراد حرفه‌ای سپرده شود، بنابراین نظرات مختلفی مطرح است و به زودی به یک جمع‌بندی خواهیم رسید که دارایی سهام عدالت برای شرکت‌های سهامی عام عدالت استانی باشد، همچنین برای برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت هم ۴ تا ۵ جلسه با شورای عالی بورس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار کردیم تا به یک وحدت نظر برسیم و امیدوارم ظرف یک ماه آینده مسئله سهام عدالت تعیین تکلیف شود.

رئیس اتاق تعاون ایران تأکید کرد: پرتفوی سهام عدالت بسیار ارزنده است که مرکب از ۴۸ شرکت ارزنده بورسی است. باید مجمع آنها برگزار شود و مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی براساس الگویی که به زودی نهایی می‌شود، برگزار شود و سپس این شرکت‌ها افزایش سرمایه بدهند و بعد از آن نماد شرکت‌های سهام عدالت متعلق به مردم آزاد شود.

عبداللهی در مورد این که چگونه می‌توان مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت را با جمعیت چند صد هزار نفری برگزار کرد؟ گفت: هر شرکت بورسی که ممکن است دو الی سه هزار نفر سهامدار داشته باشد، را نمی‌توان در یک جا جمع کرد، در حالی که شرکت‌های استانی سهام عدالت حداقل ۴۵۰ هزار نفر عضو دارند و به هیچ وجه نمی‌توان مجمعی با حضور این تعداد افراد برگزار کرد، یا اینکه باید مجمع نوبت اول برگزار شود که معمولاً به نتیجه‌ای نمی‌رسد و در نوبت دوم با تعداد انگشت‌شماری از افراد برگزار شود که آن هم موجب اعتراض سهامداران می‌شود، در حالی که مردم عضو تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت هستند، در هر استان اگر ۲۰ شهرستان وجود دارد، ۲۰ شرکت تعاونی عدالت شهرستانی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین شرکت‌های تعاونی شهرستانی می‌توانند مجمع برگزار کنند و از هر شرکت تعاونی چند نفر را به عنوان هیأت مدیره انتخاب کنند که این هیأت مدیره‌ها بتوانند برای شرکت سرمایه‌گذاری استانی انتخابات برگزار کنند و از بین آنها انتخاب شود. یعنی سهامداران عدالت به روش غیر مستقیم اعضای هیأت مدیره شرکت استانی سهام عدالت را انتخاب کنند و این پیشنهادها و نظرات ظرف کمتر از یک ماه آینده به مرحله توافق جمعی خواهد رسید.

عبداللهی در مورد اینکه آیا شرکت‌های تعاونی شهرستانی منحل شده‌اند؟ گفت: این شرکـت‌ها منحل نشده‌اند، بلکه فعالیت آنها متوقف است، البته مجمع تعدادی از شرکت‌های تعاونی شهرستانی عدالت از سال قبل برگزار شده و اکنون آماده کار هستند، بنابراین می‌توانند مجمع برگزار کنند.

رئیس اتاق تعاون ایران اظهار کرد: گلایه ما این است که در دولت قبل و مدیریت قبل سازمان خصوصی‌سازی با شرکت‌های تعاونی سهام عدالت به خوبی برخورد نشد و آنها کمکی نکردند، در نتیجه کار این تعاونی‌ها متوقف شد، گرچه سال قبل با مصوبه شورای عالی بورس بخشی عمده‌ای از مطالبات کارکنان تعاونی‌های عدالت پرداخت شد و اکنون باید مجمع عمومی برگزار شود، افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها تصویب شود و بعد سهام عدالت آزاد شود.

عبداللهی گفت: به نظر من افزایش سرمایه می‌تواند از محل سود سهام عدالت باشد، همچنین پرتفوی سهام عدالت ارقام مختلفی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. سال گذشته ارزش این پرتفوی ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود و این سهام متشکل از ۴۸ شرکت ارزنده بورسی است.

وی همچنین در مورد اینکه چگونه می‌توان از سهام عدالت برای توسعه استانی استفاده کرد؟ عنوان کرد: به عنوان عضوی از شورای عالی بورس، معتقدم به جای تقسیم سود سهام عدالت، باید این سودها در پروژه‌های استانی سرمایه‌گذاری شود و از محل سود سرمایه‌گذاری جدید سود سهامداران عدالت پرداخت شود. اگر سودهای سهام عدالت به پروژه‌های نیمه تمام می‌رفت، موجب راه‌اندازی پروژه‌ها می‌شد، یا برخی از پروژه‌های نیمه تمام را به نام سهامداران عدالت خریداری می‌کردند و از محل تولید این پروژه‌ها سود سهامداران را می‌پرداختند.

رئیس اتاق تعاون ایران افزود: سود سهام عدالت می‌تواند صرف خرید باقیمانده سهام بنگاه‌های سرمایه‌پذیر عدالت از سایر سهامداران شود یا اینکه در استان مربوطه به پروژه‌های اولویت‌دار و نیمه تمام اختصاص داده شود و از منافع آن پروژه‌ها سود به مردم پرداخت شود.

به گفته عبداللهی، اگر سود سهام عدالت از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید پرداخت شود، یعنی سهام عدالت مرتب در حال افزایش خواهد بود.

وی در پاسخ به این گفته که ‌اعضای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فکر می‌کنند، به خاطر تقدم حضور در این شرکت‌ها باید تا ابد در هیات مدیره بمانند، عنوان کرد: قرار نیست افرادی که از اول در سهام عدالت بوده‌اند، الزماً مدیر باشند، بلکه باید از مدیران شایسته و متخصص در شرکت‌های استانی استفاده شود و کارهای حرفه‌ای به دست افراد متخصص سپرده شود.

رئیس اتاق تعاون ایران ‌گفت: افراد غیر عضو در سهام عدالت به عنوان مدیران حرفه‌ای می‌توانند در رأس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و سهام عدالت قرار گیرند تا حاکمیت شرکتی در این شرکت‌ها جاری شود.

منبع: فارس

489157