لزوم تفسیر درست اطلاعات

در عرصه اطلاعات با نقص اطلاعات و نوعی دوگانگی فهم اطلاعاتی به‌خصوص در عرصه مسائل اقتصادی، روبه‌رو هستیم اما در حال حاضر مشکل ما اطلاعات کافی نیست زیرا وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حتی جامعه مدنی به اندازه کافی در عرصه مسائل و آسیب‌های اقتصادی، اطلاعات تولید کرده‌اند.
تصویر لزوم تفسیر درست اطلاعات

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: دو مشکل جدی وجود دارد که یکی از آنها مواجهه با این اطلاعات است. نوع مواجهه دولت‌ها و افراد با توجه به نوع بینش‌شان متفاوت است و بعد در اولویت‌هایشان تغییر ایجاد می‌کند. نکته دوم بحث ضعف تفسیر این اطلاعات برای استفاده صحیح از آنها در امر سیاست‌گذاری، تعیین استراتژی‌ها، راهبردهای درست و اتخاذ تصمیمات صحیح است.

معتقدم هر چند ما در بحث اطلاعات کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم اما به اندازه کافی در عرصه مسائل اقتصادی، اطلاعات تولید شده است. البته از مدت‌ها قبل هم بحث اینکه یک مرکز تجزیه اطلاعات تشکیل شود که هم موجه و هم مورد اعتماد باشد و آن مرکز اطلاعات باشد که اطلاعات را نهایی کند، مطرح بود اما چنین مرکزی شکل نگرفت؛ اخیراً مجلس در امر قانون‌گذاری در این عرصه وارد شده است.

مشکل دولت سیزدهم تجربه کم بخشی از کارگزاران این دولت در تفسیر اطلاعات و اتخاذ یک راهبرد درست، راهبردی که مبتنی بر اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور باشد، است. بنابراین مشاهده می‌کنیم که همچنان شیوه‌ها و رویه‌هایی که عمدتاً توصیه می‌شود، ‌اولاً بسیاری از آنها در گذشته اعمال شده که یا ناکارآمد و یا ناکافی بوده و از سوی دیگر به دلیل اینکه، همه پیمایش‌ها به ما می‌گوید که مهم‌ترین اولویت جامعه بحث رفاه اجتماعی، فاصله طبقاتی و بیکاری است، بنابراین مهم‌ترین مشکل جامعه ما امر اقتصادی است.

به دلیل اینکه نگاه سیاسی به شدت بر امر اقتصادی تأثیر گذاشته و در سیاست‌گذاری‌هایمان با مشکل روبه‌رو هستیم، به نظر می‌رسد که بدنه مدیریتی وزارتخانه‌های اصلی اقتصادی کشور به‌خصوص در وزارتخانه‌هایی که پیشران برنامه‌‌ریزی در این زمینه هستند، هنوز نتوانسته‌اند آن بدنه منسجم و باتجربه‌تر این عرصه را داشته باشند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که در بحث سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در بخش اقتصادی، با نوعی ناهماهنگی مواجه هستیم.

دولت باید هر چه زودتر این نقیصه خود را برطرف کند چون مشکلات اقتصادی کشور مشکلاتی جدی است که مربوط به این دولت هم نمی‌شود. این مشکلات انباشت شده تاریخی است و دولت سیزدهم باید برای این حجم از انباشت مشکلات، ظرفیت کارشناسی و مدیریتی مجرب را برای خودش فراهم کند. متأسفانه مشاهده می‌شود به‌رغم این انباشت مشکلات اقتصادی، آن ظرفیت سرجمع فراهم نشده که خود این موضوع می‌تواند هم در فهم مسائل و هم در برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و سیاست‌گذاری به‌طور مستقیم وارد شود و اگر خوب طراحی نشود، سرمایه‌ها صرف می‌شود. در بدنه دولت، کسانی هستند که دغدغه‌هایی دارند، مخصوصاً که محرومیت مسئله‌ای است که...

منبع: روزنامه آرمان ملی

394370