اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

حران عمیق ایران امروز اتفـــاقا اقتصادی نیست، بیش‌ترین بحران در بخــش اجتماعی است. دفتر مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری(٩۵- ٩۴) گزارش ناامید کننده‌ای از وضع فرهنگی جامعه داده است. در این گزارش، اعتماد بین آحاد جامعه ایران به ١٠درصد، شاخص کلاهبرداری به ٧۵درصد، شاخص صداقت و امانت‌داری به ٨درصد رسیده، این ارقام در کشورهای حوزه اسکاندیناوی بالای ٧٠درصد است، یعنی جامعه به‌رغم تبلیغات و بودجه‌های تریلیاردی فرهنگی دچار یک سقوط اخلاقی شدید شده است.
قالیباف اعلام کرد؛

بررسی بودجه در نوبت عصر

رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نوبت صبح جلسه علنی امروز مجلس را به صدا درآورد.
براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: وزیر اقتصاد همه کاره مناطق آزاد خواهد شد و عزل و نصب و ساختار آن باید در وزارت اقتصاد انجام شود.
مسعود نیلی در یک سخنرانی راه و بیراهه سیاستی «حمایت از فقرا» و «رفع فقر» را تشریح کرد. در بحث حمایت از فقرا، رویکرد نخست، حمایت از طریق «قیمت» است که تاکنون، اقتصاد ایران از این رویکرد بهره برده است. به اعتقاد نیلی، این سیاست به هدف اصابت نمی‌کند؛ زیرا همه جامعه را هدف قرار می‌دهد و چون منابعی که لازم دارد، منابع بزرگی است، نتیجه این می‌شود که دولت‌ها نمی‌توانند پای اجرای این سیاست بمانند و ضد اهداف اولیه عمل می‌کند. رویکرد دیگر، حمایت از طریق «درآمد» است.
آمار مربوط به یک سال منتهی به دی ماه امسال نیز نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، در مجموع ۸۶.۴ میلیون فقره چک به ارزش ۲۶۵۰.۸ هزار میلیارد تومان مبادله‌شده که میزان چک‌های برگشتی به اندازه ۷.۷ میلیون فقره به ارزش ۳۱۷.۸ هزار میلیارد تومان بوده است؛ از این رو نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده برابر با ۸.۹ درصد و ۱۲ درصد بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزایش وابستگی بودجه به نفت، افزایش غیرقابل تحقق درآمدهایی مالیاتی و فروش سهام شرکت‌های دولتی و تسهیلات تکلیفی بر بانک‌ها را ۴ ایراد اصلی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عنوان کرد.
واقعیت این است که از دهه ۵۰ تاکنون، نیم قرن است نفت می‌فروشیم. دهه ۹۰ دهه فرصت‌سوزی بود؛ به طوری که رشد منفی اقتصاد را شاهد بودیم. در این شرایط برای حفظ کشور و جلوگیری از فرسودگی اقتصاد، به ۴۰۰ میلیارد دلار پول نیاز داریم. ۱۳۰میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی نیاز داریم تا بتوانیم خود را حفظ کنیم.
یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود، با افزایش درآمد نفت می‌توان انتظار رشد اقتصادی ۱۰ تا ۱۲ درصدی در سال آینده را تجربه کنیم.
یک کارشناس اقتصادی گفت: پیش‌بینی من این است که تورم در بودجه سال آینده حدود ۳۰ درصد خواهد بود اما اگر تحریم‌ ها قدری برداشته شود و دسترسی به ارز به صورت نقدی بهبود یابد و ارزپاشی نیز متاسفانه صورت بگیرد، می‌توان به صورت موقت و مصنوعی تورم را کنترل کرد.
یک کارشناس امور بانکی گفت: موضوع مهم‌ترآن است که دست واسطه ها نسبت به بحث تولید تا مصرف در این حوزه قطع و توزیع رانت حذف می شود زیرا وقتی قرار باشد یک زنجیره تولید به صورت کامل تامین مالی شود و سرمایه در گردش مورد نیاز آن به تامین درآید، توزیع رانت کاهش پیدا می کند.