اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 1401 علاوه بر تغییر پلکان افزایش حقوق، پلکان های مالیاتی را نیز که در بند 5 تبصره 12 بود، تغییر دادند.
استفاده بانک‌ها، بیمه‌ها، بازار سرمایه و سایر نهادهای مرتبط با تبادلات مالی از ابزارها و روش‌های الکترونیکی برای ارائه خدمات متنوع و کاهش هزینه‌ها از جمله پررنگ‌ترین نمودهای رواج فناوری‌های نوین در کشور ماست.
بررسی بازار کالای اساسی در آستانه نوروز نشان می دهد، قیمت این کالاها روند افزایشی قابل توجه ای داشته و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که دولت وعده کنترل قیمت ها را با مداخله در بازار داده است.

دوازدهمین سال حضور یارانه در اقتصاد ایران در حالی آغاز می شود که مجلس شورای اسلامی به سنت سال‌های اخیر دولت را مکلف به حذف سه دهک پردرامد از فهرست یارانه بگیران کرده است.

بررسی ابعاد مختلف رابطه میان دستمزد و واقعیت اقتصادی؛

چالش تعیین دستمزد در عصر تورم

یک فعال کارگری گفت: من معتقدم روند تورم برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت در خوشبینانه‌ترین حالت تورم در حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد خواهد بود.
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (پنجشنبه، یازدهم اسفندماه) با ۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۶۰۱ تومان معامله شد.

گام مهم بانک مرکزی در این زمینه روز دوشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۰ با رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی به آدرس https://my.ice.ir برداشته شد و فروش الکترونیکی ارز به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه بازار فراهم گردید. با راه افتادن این سامانه متقاضیان واقعی ارز در سراسر ایران می‌توانند به‌ این‌ سامانه مراجعه و با ثبت تقاضای خود صرافی مورد نظر و زمان تحویل را انتخاب کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند بر اساس داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: باید بپذیریم در ماه‌های اخیر قیمت جهانی نفت بالا رفته و چون اقتصاد ایران وابسته به صادرات نفت و مشتقات نفتی است و ۹۵ درصد صادرات غیرنفتی ما را، فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد، انتظار داریم، وضعیت درآمدهای ارزی کشور رو به بهبودی برود.
بازارهای داخلی این روزها منتظر مشخص شدن نتیجه برجام هستند. در این میان بازار ارز همچان با حساسیت بالا مذاکرات وین را دنبال می‌کند. در حالی قیمت دلار پشت چراغ قرمز مذاکرات وین قرار دارد که پیش‌بینی‌های مختلفی درباره نرخ آن در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و سال آینده مطرح می‌شود.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور در تلاش هستیم تمامی پرداخت‌های پرسنلی و فرهنگیان تا قبل از پایان سال انجام شود.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۹۰۵ دلار و ۳۸ سنت رسید.