بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 7412 واحد به رقم یک میلیون و 475 هزار و 57 واحد رسید.
مهدی زمانی سبزی گفت: در صورت وجود چند بازارگردان در یک نماد، موافقت تمام بازارگردان‌های فعال در نماد مربوطه در خصوص افزایش دامنه نوسان الزامی است.
بررسی معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در سال 1401 نشان می‌دهد‌ معاملات اوراق در سال جدید بیش از 84 درصد معاملات در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 13 هزار و 539 واحد به رقم یک میلیون و 467 هزار و 668 واحد رسید.
هرچند مطرح شدن جزئیات وضع تعرفه صادراتی بر کالاهای خام و نیمه‌خام در هفته گذشته، مانع از ثبت پنجمین صعود متوالی شاخص کل بورس تهران در مقیاس هفته شد، اما با عنایت به وضعیت بازار از منظر متغیرهای کلان و سطح دادوستدها به نظر می‌رسد بورس تهران در تلاش است تا از موج سوم رونق به‌وجودآمده در تالار شیشه‌ای دفاع کند.
تاثیر بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی

سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس

مصطفی صفاری می‌گوید: مطمئناً وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی برای بازار زیان‌بار خواهد بود و به نظر می‌رسد وزارت صمت توجه کمتری به ملزومات بازار سرمایه دارد.
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد فراز و فرود نماگرهای منتخب خود طی ۵ روز معاملاتی خود بود.
معاملات روز چهارشنبه 24 فروردین 1401 با فشار عرضه از طرف سهامداران خرد شروع شد اما طولی نکشید که این فشار عرضه ضعیف از بین رفت و قیمت سهام شروع به افزایش کرد. به طوری که در پایان، در مقابل 447 نمادی که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند تنها 113 نماد کاهش قیمت داشت.
سهامداران پیشین توییتر با طرح شکایت از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا مدعی شدند از افزایش اخیر قیمت سهام آن غافل شده‌اند، زیرا او برای افشای ۹.۲ درصد سهام شرکت رسانه‌های اجتماعی بیش از حد منتظر ماند.
شاخص کل فرابورس امروز توانست با ۱۰۹ واحد افزایش دوباره وارد کانال ۲۰ هزار واحد شده و رقم ۲۰ هزار و ۳۸ واحد را ثبت کند.
محمد پورتدین، کارشناس بازارسرمایه معتقد است: دستورالعمل جدید وزارت صمت مبنی بر تعیین و اخذ مالیات از صادرات محصولات معدنی عملاً به معنی توقف صادرات خواهد بود، زیرا مزیت رقابتی و توجیه‌پذیری صادرات شرکت‌ها، از دست خواهد رفت. براین اساس، نامه رییس سازمان بورس در راستای حمایت از سهامداران خرد و پیش‌بینی پذیر کردن متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه به وزیر صنعت و معدن، دغدغه‌های اجرایی و عملیاتی را در این خصوص منتقل کرده و در جهت اصلاح وضعیت فعلی اقدامی مطلوب است.

معاون اول رییس جمهور بر تشکیل «میز تخصصی احیاء» در سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد.
بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 33 هزار و 522 واحد، شاخص کل به یک‌میلیون و 445 هزار و 970 واحد رسید.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت سهام شرکت‌ ها افزایش می یابد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود روند بهاری بازار سهام پایدار باشد و قیمت سهام شرکت‌ ها افزایش یابد.
پیمان حدادی با ارائه جزییاتی از حضور مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت در مجامع، اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع، یکی از موضوعات بسیار مهم در موضوع سهام عدالت؛ حضور نماینده مشمولان سهام عدالت است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 5 هزار و 477 واحد به رقم یک میلیون و 479 هزار و 590 واحد رسید.
این روزها توجه سرمایه‌گذاران بورسی متوجه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی است. متغیری که چشم‌انداز سودسازی سهام کامودیتی‌محور را در نگاه سهامداران و برخی از کارشناسان مثبت جلوه می‌دهد. اما آیا رشد قیمت کالاهای اساسی محرک بی‌قید و شرط صعود‌ سهام مربوطه در بورس تهران است؟ این مهم در میان‌مدت و بلندمدت چه ریسکی پیش روی سهامداران بورسی و شرکت‌های کالامحور قرار می‌دهد؟