بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

وزنه روزهای سبز بازار سرمایه در سال جدید نسبت به روزهای قرمز سنگین‌تر بوده و شاخص کل بورس توانست از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز گذر کند.
شاخص کل بورس در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و ۲۲ هزار واحد هم کاهش یافت.
در روزهای اخیر، صحبت‌های مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، سبب پررونق شدن معاملات صندوق‌های پالایش و دارایکم شده است؛ صندوق‌هایی که دولت، در سال ۱۳۹۹ به‌منظور فروش سهام دولت به مردم راه‌اندازی کرد.
پس از گذشت بیش از یک‌سال و نیم از عرضه دو صندوق قابل معامله(ETF) موسوم به «دارا یکم» که دربرگیرنده سهام دولت در بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی ایرانیان و «پالایش»، شامل سهام پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز بود، بسیاری از خریداران اولیه صندوق پالایش و خریداران ثانویه صندوق دارایکم در زیان هستند و با وجود وعده‌های گوناگون مسوولان مبنی بر جبران زیان دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مذکور، تاکنون این امر محقق نشده است.
وحید جعفری کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ما به‌ طور سنتی قبل از شروع مجامع، سبز می ‌شود و معمولا هر ساله از فروردین‌ ماه تا پایان فصل مجامع بازار سرمایه روند مثبتی دارد.
علیخانی افزود: با توجه به اینکه، مرجع تأیید صلاحیت مدیران تشکل‌های خود انتظام، سازمان بورس است، دلیلی بر انجام مکاتبه به نحو اخیر نبود که متأسفانه، نحوه مکاتبه با یکی از کانون‌ها، منجر به انتشار آرای صادره در رسانه‌ها و بعضاً توأم با تحریف همراه شده و این امر منجر به تضییع حقوق و حیثیت اعضای هیأت مدیره وقت شرکت بورس شده است.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب نشینی 1253 واحد همراه شد.
بازارهای مالی که از قبل نگران چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره ایالات‌متحده، افزایش تورم جهانی و جنگ اوکراین بودند، این هفته به دلیل ترس از کندی رشد اقتصادی در چین متلاطم شدند.
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با ۱۵ هزار و ۵۲۶ واحد صعود تا رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد افزایش یافت.
روند معاملات امروز بورس تهران پس از یک رفت و برگشت کوتاه در معاملات همسو با تحریک تقاضا از سوی بازارگردان های حقوقی در برخی سهم‌های شاخص ساز بر روی روند مثبت قرار گرفت.
بررسی آماری روند معاملات بازارهای فرابورس نشان می‌دهد که این بازار در یک ماه فروردین‌ بازدهی ۱۲ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود ثبت کرد.
پس از عملکرد مناسب بازار سهام در فروردین، معاملات بورس در نخستین روز کاری اردیبهشت‌ماه با واگرایی دو نماگر اصلی پایان یافت. جایی که به واسطه افت قیمت‌ در بازار کامودیتی‌ها، سهام گروه‌های بزرگ با افت قیمت مواجه شدند و شاخص کل بورس تهران را پایین کشیدند. در مقابل جذابیت برخی سهام زیرمجموعه خودرویی سبب شد تا نماگر هموزن با رشد همراه شود. در این میان رئیس سازمان بورس ضمن اعلام ۱۰ برنامه برای بهبود شرایط بازار سرمایه، وضعیت بورس در سال جاری را مطلوب ارزیابی کرد.
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت این بازار اظهار کرد: انتظار میرود بازار سرمایه در مدار یک سود معقول باشد.
یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .
مشاور رئیس سازمان بورس اعلام کرد؛

تشکیل بورس بین‌الملل به عنوان پنجمین بورس کشور

بیژنی اظهار کرد: به دلیل ملی بودن پروژه بورس بین‌الملل از تمام ارکان بازار سرمایه در چهارچوب تیمی که تشکیل شده، برای تکمیل فرآیند مذاکرات با سهامداران بالقوه خارجی و مباحثی که منجر به نهایی شدن اعطای مجوز به بورس بین‌الملل خواهد شد، استفاده شده است.
می توان گفت که در آغاز سال 1401، بازار سهام در صدر جدول بازدهی بازارهای دارایی قرار گرفته است.