پیش بینی بورس فردا 1402/06/28

شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه) منفی شد؛ بورس فردا (سه شنبه) مثبت می‌شود؟!
تصویر پیش بینی بورس فردا 1402/06/28

به گزارش سایت خبری پرسون، بورس در شروع معاملات امروز توانست رنگ سبز بهتری را تجربه کند و نماگر‌های تالار شیشه‌ای را با افزایش همراه کند. اگرچه این روند افزایشی در ابتدا قدرت خوبی داشت، اما به مرور همچون روز‌هایی که در هفته گذشته سپری شد، سرعت تقاضا کاهشی شد و پس از نوسان‌های متوالی در نهایت شاخص کل بورس وارد محدوده منفی شد. شاخص کل طی معاملات روز جاری کار خود را با یک کاهش بسیار اندک ۰.۱۱ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۱۳۳ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز مسیر بهتری از شاخص کل را طی کرد و در انتها رشد ۰.۱۱ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام امروز نتوانست روند صعودی خود در روز گذشته را ادامه دهد و با کاهش نسبی در نهایت عدد ۴۶۲۱ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. امروز همچنین شاهد خروج پول ۴۳۵ میلیارد تومانی از سمت کد‌های حقیقی بودیم.

پوکر سهامداران شاخص بورس را پایین کشید؟

به گزارش فردای اقتصاد، قصه برگشت بورس از شرایط سخت ماه‌های گذشته از جایی شروع شد که خبر احتمال اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قوت گرفت و پس از آن با انتشار نامه رسمی آن توسط وزیر اقتصاد تایید شد. این، اما پایان ماجرا نبود و تغییر نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، امید‌ها به بهبود شرایط و تغییر رویکرد دولت به بورس را بیش از پیش افزایش داد. در این میان مسائلی همچون افزایش نسبی قیمت دلار در بازار آزاد، خبر‌های مثبت برای گروه خودرویی، بسته حمایتی صندوق توسعه و مواردی از این دست نیز توانستند به بهتر شدن حال بازار سهام کمک کنند، اما همچنان برخی مسائل وجود دارند که توقف‌هایی را در این مسیر صعودی ایجاد می‌کنند. در ادامه با نگاهی به این موضوعات و مسیر تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس در انتظار گزارش‌های تابستان

در شرایط کنونی بازار و از آنجا که ارزش معاملات به عنوان نماگری برای سنجیدن میزان رونق و رکود وضعیت مناسبی را طی نمی‌کند، اینگونه می‌توان برداشت کرد که بورسی‌ها در انتظار سیگنال مهمی برای تداوم روند صعودی و کسب قدرت بیشتر در این مسیر هستند. زمانی که در کلیه بازار‌ها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد؛ بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم رخداد مهم و قدرتمندی طی روز‌های آینده، بورس تهران تا انتهای شهریور ماه تغییر چندانی در روند خود نداشته باشد، اما به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها پس از قطعی برق و کاهش تولیدی که وجود داشت، روند صعودی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی برای خرید سهام ایجاد شود.

در این میان طی روز‌های اخیر شاهد بهبود در روند قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی هستیم. اگرچه در هفته‌ای که سپری شد نرخ تورم آمریکا بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بیشتر کرد، اما انتظار برای رسیدن این متغیر به قله‌های خود اثرگذاری آن بر بازار‌های جهانی را کاهش داده است. در سمت دیگر آمار‌های منتشر شده از چین نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور پس از ماه‌ها رکودی که تجربه کرد، تا حدی توانسته شرایط بهتری را سپری کند و این اتفاق از سمت بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی در جهان، سیگنال مثبتی به بازار‌های جهانی بود. در این میان رشد قیمت نفت و عبور آن از ۹۴ دلار به ازای هر بشکه یکی از مهم‌ترین رخداد‌ها برای بورس تهران به خصوص گروه پالایشی به شمار می‌رود.

تحولات سیاسی و اقتصادی و بورس

فارغ از بازار سهام، اگر به روند بازار‌های دیگر نیز توجهی داشته باشیم، اغلب کلاس‌های دارایی روز‌های کم‌نوسانی را تجربه می‌کنند و اگر کاهش یا افزایش خاصی نیز در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد، قیمت‌ها خیلی سریع به محدوده‌های پایدار خود باز می‌گردند. نرخ دلار بازار آزاد نیز به عنوان یکی از نماگر‌های روندساز در بسیاری از بازارها، چنین مسیری را در روز‌های گذشته طی کرده و با وجود اینکه دو بار به کانال ۵۰ هزار تومانی نیز وارد شد، خیلی سریع خود را به محدوده‌های پایین‌تر بازگرداند به طوری در دو روز گذشته نیز شاهد این مسیر رفت و برگشتی بودیم.

طی روز‌های اخیر با برگزاری نشست شورای حکام و بیانیه‌هایی که علیه ایران از سمت کشور‌های غربی منتشر و تحریم‌های جدیدی که وضع شد، نرخ دلار در بازار آزاد قیمت‌های بالاتر از ۵۰ تومان را لمس کرد، اما زمان زیادی طول نکشید تا روند کاهشی به خود بگیرد و به حوالی ۴۹۵۰۰ تومان بازگردد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل دخالت بازارساز در بازار ارز که این روز‌ها دسترسی بهتری به منابع ارزی دارد، نوسان شدیدی را در قیمت دلار شاهد نیستیم که این موضوع یکی از دلایل عدم ایجاد روند‌های پرقدرت در بورس تهران به شمار می‌رود.

به طور کلی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شده است که بازار‌های سرمایه‌گذاری مختلف، روز‌های کم‌رمقی را تجربه کنند و به نوعی با یک رکود همراه باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام، محرکی به جز متغیر‌های تورمی نیاز است تا بتواند با نمایان کردن ارزندگی این کلاس دارایی در قیمت‌های کنونی، خریداران را برای خرید سهام قانع کند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص کل بورس پس از برگشتی که از میانه کانال ۱.۹ میلیون واحدی داشت، توانست رشد قابل قبولی را در کوتاه مدت تجربه کند، اما همانطور که در نمودار پیداست، شاخص کل بورس توانست پس از رشد‌های پی‌درپی که طی روز‌های گذشته داشت، خود را به محدوده مهم ۲.۱۴ تا ۲.۲ میلیون واحد برساند که در گذشته با نوسانات زیادی در آن مواجه شده بود. کندل‌های شاخص کل، اما اگر بتوانند طی همین مسیر و در روز‌های آینده از ابر کومو عبور کنند، مسیر برای تداوم روند صعودی مهیاتر از قبل خواهد شد اگرچه همچنان ایجاد روند صعودی قدرتمند در گرو عبور ذکر شده خواهد بود.

پیش بینی بورس فردا سه شنبه

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و شرایطی که بازار‌های جهانی در آخرین معاملات خود طی کردند، پیش بینی می‌شود که بورس فردا مسیری متعادل و منفی داشته باشد.

منبع: فرارو

510698