رئیس سازمان بورس در گفتگو با پرسون؛

متضرران بورس در بازار پایه و تک سهام بودند/ باید تنوع بازار سرمایه را افزایش دهیم

تقریبا دو سال پیش بود که بازار مبادلاتی در بورس ایران یک جهش چشم گیری را تجربه کرد و سیل سرمایه و نقدینگی جامعه به سمت بورس هدایت شد؛ اما به یک باره این جهش سقوط وحشتناکی را تجربه کرد که شاید تاکنون این تجربه در تاریخ بورس ایران به وقوع نپیوسته بود.
تصویر متضرران بورس در بازار پایه و تک سهام بودند/ باید تنوع بازار سرمایه را افزایش دهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از افرادی که به یک باره وارد بورس شدند در ابتدا با سود مواجه شدند اما رفته رفته این جهش نزولی شد و سرمایه بسیاری بر باد رفت؛ به طوری که در یک روستا در استان کهکیلویه وبویراحمد به نام «مال ملا» تمامی اهالی آن در زمان جهش سود بورس تمامی سرمایه خود را فروختند و به سمت خرید سهام روی آوردند که این روستا بعد از ریزش سهام بورس کاملا ورشکست شد و به روستای«مال استریت» شهرت گرفت.

البته موضوع تنها مختص این افراد نیست بسیاری از افراد جامعه نیز چه قبل از شوک بورس و چه بعد از شوک بورس به این دنیای سرمایه گذاری ورود پیدا کردند که نه تنها پس از سالیان سال سودی نکردند بلکه سرمایه اولیه خودشان را نیز از دست دادند.

به همین منظور خبرنگار حوزه اقتصادی پرسون گفتگویی با مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده است که در ادامه می خوانید:

شخصی که آمده تک سهم خریداری کرده آن هم در سهم بازار پایه بدون اطلاعات بسیار عجیب است؛ به طوری که بیشترین تعداد سهامدارانی که ضرر کرده اند در سهم بازار پایه و تک سهیم بوده اند.

او گفت: سازمان بورس در حال تجزیه و تحلیل اتفاقات 1398 و 1399 است؛ متاسفانه پدیده ای که با آن روبه رو بوده ایم این بود افرادی که آشنایی با بورس نداشتند ورود پیدا کردند و این افراد تک سهم خریدند و آن هم سهم هایی خریدند که ریسک های بسیار بالایی داشته است.

عشقی ادامه داد: اینکه این افراد تازه کار رفتند این سهم ها را به چه شکل خریداری کردند یک بررسی ویژه لازم دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: باتوجه به برنامه ای که سال گذشته در خصوص آزمایشگاه داده انجام شده است؛ تمامی اطلاعات معاملات سهام افراد به صورت ناشناس در اختیار پژوهشگران قرار داده شده که تاکنون شش پایان نامه تدوین شده که سه پایان نامه در مرحله دفاع و سه پایان نامه دیگر در مرحله اولیه قرار دارند که این پایان نامه ها تحلیل همین رفتار سهامداران است؛ که امیداوریم در آینده بتوانیم از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: شخصی که آمده تک سهم خریداری کرده آن هم در سهم بازار پایه بدون اطلاعات بسیار عجیب است؛ به طوری که بیشترین تعداد سهامدارانی که ضرر کرده اند در سهم بازار پایه و تک سهام بوده اند.

عشقی در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه یکی از هموطنان در یکی از روستاهای دور افتاده استان خراسان به این رسانه پیام داده که چند سال پیش پدر و مادر پیرم 20 میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کردند که نه تنها سودی نکرده اند بلکه این سرمایه شان نیز آب رفته است؟ پاسخ داد: این موردها باید بررسی شود؛ وقتی که شخصی با یک علم بسیار کم در بازار سهام بازار پایه خریداری کرده است کاری نمی شود کرد؛ راه جلوگیری از این ضررها این است که تنوع بازار سرمایه را افزایش دهیم و به نوعی سرمایه ها را به صندوق های سرمایه گذاری هدایت کنیم و این اتفاق نیز در حال انجام شدن است.

467949