بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

برای تکمیل پرونده خبری نقش دولت در نابه سامانی های اخیر بازار بورس، باید نظر جناح مخالف را هم جویا می شدیم. در این راستا گفت و گویی با مدیر کارگزاری بانک رفاه داشته ایم.

دکتر علی ابراهیمی، مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ در رابطه با این عرضه اولیه گفت: تمامی موارد برای عرضه اولیه غکورش فراهم است و منتظر موافقت شرکت بورس تهران هستیم.
یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: اکنون بهترین زمان برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه است و وزارت ورزش و وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارند با تشکیل کمیته مشترک نسبت به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تلاش کنند.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت‌ها به خصوص دولت‌های آینده باید نسبت به تاثیرگذاری مثبت در بازار سرمایه، نگاه ویژه در سیاست گذاری های عامه داشته باشند.
شاخص کل بورس تهران روز شنبه با ثبت بیشترین رشد روزانه از ۲۵ شهریورماه، ۸/ ۲ درصد صعود کرد و به محدوده یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد وارد شد.

آغاز بازگشت پول‌ها به بورس

شوک ارزی در راه است؟

در روزی که شاخص بازار سهام حدود سه درصد افزایش یافت و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان نقدیگی جدید وارد بازار سهام شد، قیمت دلار و سکه به شکل قابل توجهی عقب‌نشینی کرد. آیا این روند آغاز دوره جدید فعالیت بازارهاست؟
«وقتی تحریم‌ها یکی پس از دیگری کانال رسیدن دلار به دولت را بست و بار هزینه‌ها بر دوش تصمیم‌گیرندگان آوار شد، دولت لبخندی به بازار مغفول سرمایه کشور زد؛ بازاری که با وجود پتانسیل فراوان در تامین مالی و نقش‌آفرینی در کِسوت بازوی مالی در هیچ دوره‌ای در اولویت قرار نگرفته بود و اکنون پس از تنگ‌تر شدن حلقه تحریم و شیوع جهانی ویروس کرونا و بروز اثرات نامیمون آن بر اقتصاد کشورهای جهان به ویژه بر بدنه اقتصاد ایران، به سانِ الماسی در کویر به رویت تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور رسید.
یعنی وقتی کسری داریم که متغیر مخرجش مبهم و پیچیده و تصادفی است، خود کسر می‌تواند تغییرات شدیدی حتی در اثر شوک‌های کوچک به یکی از متغیرهای مخرج داشته باشد و میانگینش هم رابطه سر راستی با متغیر داخل مخرج ندارد!
شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس از زیرمجموعه‌های غیرمستقیم بانک پارسیان با پذیرش و درج نماد اپال در صف عرضه اولیه و ورود به بازار سهام قرار گرفت.
شروع سبز و رشد یک‌دست اولین روز هفته

بازگشت شاخص هم‌وزن به کانال صعودی

در پایان معاملات امروز بازار سهام، افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث رشد ۲٫۸۴ درصدی شاخص کل شد و شاخص هم‌وزن نیز بعد از یک هفته روند نزولی امروز بیش از نیم درصد رشد کرد.
بانک مرکزی به منظور رفع تعهد ارزی صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ به صادرکنندگان مهلت داد تا بتوانند تا اطلاع ثانوی، ارز حاصل از صادرات خود را به صرافی‌های منتخب دو بانک بفروشند.
از دهه‌های گذشته نسخه‌های مختلفی برای ساماندهی بازار خودرو از جمله قیمت و تولید پیچیده شده است، زمانی حواله حرف اول را می‌زد و در ابتدای دهه ۷۰ نیز قرعه‌کشی خریداران نهایی را مشخص می‌کرد. همان روندی که طی ماه‌های گذشته دوباره در دستور کار خودروسازان قرار گرفته و خریداران خودرو از میان گوی‌هایی که می‌چرخد، شناسایی می‌شوند.
با شروع معاملات این هفته از بازار سهام تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز و همچنین گروه‌های خودرویی افزایش یافت و شاخص کل تحت تاثیر افزایش تقاضا ۲٫۵ درصد رشد کرد.
آمار صادرات غیرنفتی کشور در شهریور ماه کمی بهبود یافته و رئیس کل بانک مرکزی از افت فشار پول پرقدرت و بازگشت یک سوم تعهدات ارزی کشور خبر داده است. آیا این سه سیگنال قادر به آرام کردن نوسانات بازار ارز هستند؟
بازگشت تقاضا به نمادهای شاخص‌ساز

مثبت شدن شاخص هم‌وزن بعد از یک هفته

با شروع معاملات این هفته از بازار سهام، تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز افزایش یافت و شاخص هم‌وزن بازار بعد از یک هفته مثبت شد و این نشان از کلیت مثبت بازار دارد.
خبر کرونا گرفتن ترامپ، موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا ۴/ ۱ درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود سه درصد کاهش یافت. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت. قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت.
پرسون قصد دارد طی پرونده ویژه خبری عملکرد و نقش دولت را در هیاهو اخیر بازار بورس بررسی کند. این گزارش اولین قسمت از این پرونده خبری است.