یادداشت میهمان؛

منافع مردم یا منافع خواص

یادداشت/ طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، ۲۱ درصد مردم بیان کردند در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌ گذاری کرده‌ که از این گروه ۷۷.۱ درصدشان ضرر کرده‌اند!

تصویر منافع مردم یا منافع خواص

سایت خبری پرسون ـ سیاست‌های یک دولت خصوصا در حوزه اقتصاد شاخص مناسبی برای شناسایی جهت‌گیری‌های آن دولت است. باید دید که دولت در اجرای سیاست‌های خود تامین منافع مردم را پیگیری می‌کند یا موجب تضرر و سوخت شدن سرمایه‌های آنان می‌گردد.

یکی از سیاست‌های دولت در دو سال اخیر رونق دادن به بورس و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این بخش بود. این که دولت در اجرای این سیاست دنبال تامین منافع چه کسانی بود بعدا مشخص خواهد شد. طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، ۲۱ درصد مردم بیان کردند در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌ که از این گروه ۷۷.۱ درصدشان ضرر کرده‌اند!

در مقابل تنها 8.1 درصد گفته‌اند از این سرمایه‌ گذاری سود کرده‌اند. 14.8درصدشان نیز نه سود داشته‌اند و نه ضرر کرده‌اند. قطعا افراد قلیلی که سود کرده اند متصل به منابعی بوده اند که اطلاعات دقیقی از نوسانات بورس داشته و به نوعی از رانت اطلاعاتی استفاده کرده‌اند.

سیاست‌های دولت خصوصا آن بخش از این سیاست‌ها که با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد در رفتار سیاسی مردم تاثیر زیادی دارد، قطعا یکی از دلایل عدم مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و رویگردانی آنان از جناح دولت، مسائل مربوط به بورس بود.

همین شرایط برای دولت جدید نیز قابل تصور است. ابراهیم رئیسی این روزها در تدارک چینش کابینه خود است تا در روزهای آتی دولت را تحویل بگیرد. هر چند حامیان دولت جدید و امپراتوری رسانه‌ای آن با القاء "تحویل ویرانه" از همین حالا در صدد توجیه ناکارآیی‌های احتمالی دولت منتخب است اما واقعیت این است که توفیق یا عدم توفیق دولت بستگی به سیاست‌هایی دارد که اتخاذ می‌کند: منافع مردم یا منافع خواص

نویسنده: اردشیر محمدی ـ فعال رسانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

326671