آقابزرگی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

بازار بورس در دوره ایستایی و رکود/ انتظار رشد قابل توجه و بازدهی در سال 1400 نداشته باشید

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر انتظار رشد قابل توجه و بازدهی بورس برای سال 1400 با توجه به میزان نرخ تورمی که پیش‌بینی می‌شود؛ وجود ندارد.
تصویر بازار بورس در دوره ایستایی و رکود/  انتظار رشد قابل توجه و بازدهی در سال 1400 نداشته باشید

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: طی 2 ماه گذشته عمده شرکت‌های بنیادی گروه اول مانند پتروشیمی‌ها، پالایش، فلزی و معدنی ها به سطح مناسب و ارزندگی رسیده و در واقع اصلاح قیمتی خوبی در این گروه صورت گرفته و به نقطه ایده آل خود نزدیک شده‌اند.

آقابزرگی تصریح کرد: گروه دوم شرکت‌هایی می‌باشند که به دلیل حجم مبنا و یا گره معاملاتی اصلاحات آنها با تأخیر انجام شده است؛ اما حجم عمومی تعداد شرکت‌های صف خرید و فروش و حجم ریالی آنها تقریبا در یک نقطه متعادل قرار گرفته و این مسئله باعث شده که شاخص کل از ابتدای سال تا این لحظه در نقطه صفر قرار گرفته و به نوعی مدیریت شود.

وی افزود: حرکت شاخص با نحوه بازگشایی نمادها و یا با تأخیرانداختن سطح عمومی گروه دوم، افت قابل توجه و چشمگیری را تجربه نکرده است. 4 ماه از سال گذشته و نسبت به دوره مشابه قبل که شاهد حدود 280 درصد بازدهی بودیم، در نقطه صفر قرار داریم و یک دوره ایستایی و رکود را تجربه می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به متغیرها و مولفه‌های اثرگذار در وضعیت اقتصادی در حال حاضر نقطه نگران کننده نداریم؛ بحث انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت ارز، روند افزایش و یا کاهش نرخ بهره بانکی و همچنین گزارش عملکرد شرکت‌ها اثرگذاری خاصی بر بازار ندارد.

آقابزرگی تصریح کرد: تجربه سال گذشته جانب احتیاط را یادآوری می‌کند تا تمام فعالان بازار اعم از حقیقی و یا حقوقی که پرشتاب عمل نکنند. دوره 4 ماه ابتدای سال 1400 در حقیقت یک خلاصه‌ای از روند شکل گیری و ایجاد تعادل همراه با یک تأخیری است که کمبود چندان چشمگیری برای افت شاخص نداشته و یا حداقل این کاهش را درون خود رفع کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: افزایش گروه شرکت‌های بنیادی باعث شد که گروه دوم از این فرصت استفاده و اصلاحات خود را انجام دهند. با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر انتظار رشد قابل توجه و بازدهی بورس برای سال 1400 با توجه به میزان نرخ تورمی که پیش بینی می‌شود؛ وجود ندارد.

326133