بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گشایش در مراودات مالی، بهبود وضعیت کرونا و افزایش قیمت نفت از عواملی هستند که در سال 1400 باعث مثبت شدن وضعیت بازار سرمایه می‌شوند. 
وزیر اقتصاد بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به زیرساخت‌های فنی-حقوقی در بازار سرمایه ایجاد شده، اگر مداخلات غیر حرفه‌ای کاهش پیدا کند، امیدواریم که بازار سرمایه یک روند متعادلی پیدا کند و بتوان بر آن برای تامین مالی اقتصاد اعتماد کرد، به خصوص در سالی که می‌خواهیم از تولید پشتیبانی کنیم.
فعالیت بازار سهام که از روز چهار شنبه 27 اسفند ماه متوقف شده بود بر اساس اعلام مسئولان از روز شنبه 7 فروردین ماه مجددا آغاز به کار خواهد کرد.
رضا پور در گفت‌و‌گو با پرسون بررسی کرد؛

وضعیت بازار سرمایه در سال 99 و 1400

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ریزش‌هایی که در نیمه دوم سال بازار سرمایه تجربه کرد و عدم تحقق دلار 17 هزار تومانی باعث شد سرمایه‌گذاری در بازار به تاخیر افتد و بازار در پایان سال روزهای خوب و پرنشاطی را تجربه نکند.
بازار سرمایه در سالی که گذشت شاهد ورود تعداد قابل توجهی کد بورسی جدید بود؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ میلیون کد جدید بورسی صادر شد. بر این اساس، افراد سجامی شده در خراسان رضوی با ۵۰۰ هزار و ۶۴۸ کد، بیشترین و افراد سجامی شده در قم با ۲۲ هزار و ۹۱۷ کد، کمترین تعداد در میان استان ها بوده اند.
نگاه راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار به پیام نوروزی مقام معظم رهبری؛

سرمایه گذاری پیش نیاز اصلی تولید است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ظرفیت های بازار سرمایه، گفت: سرمایه گذاری پیش نیاز اصلی تولید سرمایه گذاری است.
۵ روز تا پایان ۹۹؛‌

بورس سال را صعودی تمام می‌کند؟

شاخص کل بورس برای دومین روز پیاپی صعود کرد تا به نیمه کانال ۱.۲ میلیونی نزدیک شود. اما آیا این روند تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند؟
مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با توجه به عدم واریز سود از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی، نمی‌توان اعلام کرد که در چند روز مانده به پایان سال، سود به حساب مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌شود یا به سال آینده موکول خواهد شد.
در این گزارش به ارزش روز داریکم در معاملات امروز بازار سهام پرداخته شده است.
دستکاری قیمتی با دو نیت متفاوت یعنی از سوی برخی سهامداران با مقاصد شوم و همچنین از سوی سیاست‌گذار با مقاصد ترمیمی (حفظ شاخص کل) صورت می‌گیرد، اما نتیجه هر دو در نهایت یکسان است و موجب خارج شدن بازار از حالت طبیعی خود است.
اگر اعتماد مصرف‌کننده به چرخه اقتصادی از بین برود، از سرمایه‌گذاری در این چرخه اجتناب کرده و پس‌انداز خود را به سمت دارایی‌های غیرمولد سوق می‌دهد. این امر منجر به ضعیف شدن بازارها و سپس تضعیف تولید و از طرفی کاهش ارزش پول ملی و تقویت تورم می‌شود که در کنار هم در نتیجه غایی به رکود تورمی منجر می‌شود.

متولی اصلی حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه در این اقتصاد دولتی همان دولت است که سبب ایجاد تضاد منافع با حقیقی‌هایی می‌شود که خود متولی اصلی حمایت از حقوق آنان است. نظارت بر رفتار معاملاتی بازار هم نیاز به قوانین دقیق و نه سختگیرانه دارد که دامنه اعمال نظر ناظر بازار را محدودتر کند که اگر ایرادی هم از خطای انسانی در نحوه نظارت است، به حداقل ممکن برسد.
سیاست‌گذاران بازار سرمایه؛ مفهوم بازار کامل‌تر و مولفه‌های عملیاتی و نظارتی آن واضح‌تر از آن است که بارها و بارها گفته شود. ما که به قول شاعر معاصر احمد شاملو از بس گفتیم مفاهیم بازار، لثه‌هایمان ساییده شد.

بر اساس ترسیم چشم‌انداز مولفه‌های اصلی که در بالا اشاره شد، بازار سهام در سال آینده، سالی نرمال و با بازدهی معقول را خواهد داشت. نکته مهمی که باید دقت کرد این است که متوسط نسبت قیمت به عایدی در بازار سهام حدود میانگین بلندمدت خود خواهد بود
به نظر می‌رسد که امروز را می‌توان تعیین‌کننده جهت کلی بازار حداقل در گروه‌های اصلی طی هفته‌های پیش‌رو عنوان کرد.