بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

یکی از ابزار‌های اهرم‌گونه و مورد اقبال در بازار سرمایه، فرصت خرید اعتباری از منابع تخصیص‌یافته توسط شرکت‌های کارگزاری به مشتریان این شرکت‌ها بوده که این منابع از خطوط اعتباری تعلق گرفته از جانب بانک عامل به این شرکت‌ها تامین می‌شود. در متن پیش‌رو تلاش شده است که به‌صورت خلاصه تعریفی از خرید اعتباری، مزایا و معایب این ابزار ارائه شود.
کار بازار سرمایه برای صعود سخت تر شد؛

بورس در کانال جدید/ پیش بینی بازار امروز

دیروز شاخص کل بورس 11 هزار و 855 واحد ریزش کرد که بیشترین میزان افت شاخص از زمان تغییر دامنه نوسان از 25 بهمن به این سو است. به نظر می‌رسد نه تنها نزول تدریجی شاخص ادامه دارد بلکه این روند کمی پرشتاب‌تر هم شده است.
نمایندگان مجلس دولت را مکلف به تخصیص یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی به متولدین سال ۱۴۰۰ جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کردند.
بازار قیمت همه چیز را می‌داند، اما ارزش هیچ چیز را نمی‌داند.» شاید این عبارت در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، زیرا عامه مردم قیمت را با ارزش یکی می‌پندارند و معتقدند هر آنچه ارزش بیشتری دارد، حتما قیمت بالاتری هم خواهد داشت.
اولین هفته اسفندماه سال ۹۹ در حالی پایان یافت که با افت ۶/ ۲ درصدی روبرو شد ، ارزش معاملات رو به نزول گذاشت و در مقابل بر صف‌های فروش افزوده شد.
در روزهایی که صاحبان سهام عدالت امکان نقدشوندگی این دارایی کم‌ارزش شده خود را ندارند، ارزش برگه‌های ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۰٫۵ میلیون تومان رسیده است.

روزگاری نه چندان دور، عرضه اولیه های بازار سرمایه، به عنوان جذاب ترین و شیرین ترین بخش این بازار حسابی طرفدار داشت و کار به مشارکت بیش از پنج میلیون نفری سهام داران در خرید عرضه اولیه ها رسیده بود اما این روزها کار به جایی رسیده که سهام دارن برای نخریدن عرضه اولیه، کمپین راه می اندازند و هشتگ میزنند!

سرپرست معاونت فروش و بازاریابی شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: فروش و عرضه محصولات فولاد خراسان در بازار، با استراتژی‌های اتخاذ شده در بورس کالا نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

امروز ۶ اسفند ۹۹ سرانجام عرضه اولیه اپال انجام خواهد شد. قبل از مشارکت در این عرضه اولیه، چند نکته مهم درباره اپال و عرضه اولیه آن وجود دارد که باید بدانید. به عنوان نمونه ۵ ریسک و ابهام پیش روی شرکت اپال کانی پارس می‌باشد.
یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه معامله بر روی ۹۵درصد سهام بازار سرمایه قفل شده و امکان خرید و فروش وجود ندارد، گفت: دامنه نوسان نامتقارن شرایط بازار را بدتر کرده است.
امروز سهامداران شرکت‌های لوله و ماشین‌سازی ایران، کاشی سعدی و سیمان شمال در بورس و معامله‌گران شرکت‌های مبین وان کیش، فولاد هرمزگان جنوب و کشت و دامداری فکا فرابورس بیشترین سود را کسب کردند.
بازار سرمایه این روزها با نوسانات شدید و همچنین رخدادهای نوینی روبه‌رو شد. درحالی شاهد اتخاذ تصمیمات جدید برای بازار از سوی سیاست‌گذاران ارشد و همچنین اجرای آن بودیم که شاید برخی از این موارد، نه تنها تاثیر مناسبی بر عملکرد بازار نداشتند، بلکه اثری مخرب هم برجای گذاشتند.
به‌طور کلی از دو طریق می‌توان نوسانات قیمتی را در بازارهای مالی کنترل کرد؛ روش اول استفاده از متوقف‌کننده‌های خودکار مانند تعیین دامنه نوسان و ایجاد محدودیت‌هایی از این قبیل و روش دوم استفاده از روش احتیاطی که منجر به بسته شدن بازار یا نماد در شرایط خاص برای مدت زمانی مشخص می‌شود.
برای پاسخ به هر پرسشی پیرامون بازار سرمایه و عملکرد این بازار در سال ۱۳۹۹ و همچنین بررسی رفتار معامله‌گران حقیقی و حقوقی بورس، باید بازار سهام و شرایط فعلی آن را با نگاهی از ابتدای سال مورد بررسی قرار داد. در غیر این‌صورت حتما پاسخمان بخشی از واقعیت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، آن هم بخشی کوتاه‌مدت‌تر و مورد علاقه مصاحبه شونده.
اینکه بانک‌ها وارد بازار دلالی و سوداگری شده‌اند، تقصیر بانک‌ها نیست. مشکل از اقتصادی است که در آن بیشترین بازدهی و سودآوری مربوط به سفته‌بازی بازارهاست و نه تولید. دولت فرصتی را برای کسب سود در بازارها ایجاد کرده، همه را به آن دعوت کرده و حالا می‌گوید چرا مردم، بنگاه‌ها و بانک‌ها وارد بازار دلالی شده‌اند.
یک واحد نظرسنجی در ابتدای اسفند ماه هم به رسم هر ماه از مدیران کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی‌ها، ۳ نمادی را که از نظرشان در ماه جاری بیشترین بازدهی را خواهد داشت پرسیده است.
دولت با استناد به اطلاعیه کاملاً گنگ و نامفهوم و بدون پرداختن به تبعات احتمالی آن، اقدام به برداشت 70 میلیون ریال معادل نیمی از ارزش سهام سهامداران سهام عدالت از حساب آنها در ازاء 5 میلیون ریال کسری برداشت دولت از محل سود سهام اوراق سهام صادره شده کرده است که مجموع رقم برداشت شده حدود 600 هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران است.