رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: فعالیت آموزشی همه مدارس استانهایی که به دلیل شدت برودت هوا، تعطیل شده، «ممنوع» است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: اختصاص بودجه برای تحصیل رایگان دانشآموزان از خانوادههای چهار دهک اول در مدارس سمپاد در انتظار دستور رئیس جمهور برای اجرای مصوبه هیئت دولت است.
روز شنبه بنابر اطلاعیه استانداری در حالی تهران ادارات و مدارس تعطیل شد که هیچ خبری از سوز سرما و برودت هوا و آلودگی هم نبود اما امروز یک شنبه در حالی تهران با بارش سنگین برف روبه رو شد که ادارات تعطیل نشد. بسیاری از شهروندان تهرانی از خود سوال می پرسند منطق تعطیلی دیروز و تعطیل نکردن امروز چه بود؟
امروز تصاویری از حضور وزیر آموزش و پرورش بر سر مزار دانش آموزان نخبه کرمانی که در یک تصادف جان خود را از دست دادند منتشر شد که در آن شخص یا اشخاصی با پاشیدن خاک و پرتاب سنگ به وزیر حمله کردند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با کوتاهی صورت گرفته در حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان کرمانی، کسی مماشات نخواهد داشت و اشد برخورد با مقصران حادثه صورت میگیرد.
سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا به دنبال کاهش وابستگی به شیوههای تستی و تقویت گرایش به سوی یادگیری مفهومی با توجه به مدرسه، کتاب درسی و معلم است گفت: مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور با رویکرد تعاملی به تصویب رسید؛ حذف پایه دهم به عنوان اصلاح و بهبود سیاست، از جمله تأکیدات وزارت آموزش و پرورش بوده است.
واقعیت هم این است که شاید نتوان کشور پیشرفتهای را پیدا کرد که گزینش پر اهمیت ورودی دانشگاهها و جذب استعدادهایی که قرار است آینده آن کشور را بسازند به توانایی در تستزنی و نه تسلط بیشتر علمی منوط کند. حتی در بسیاری کشورها آزمون جذب دانشجو به صورت تشریحی برگزار میشود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بارها گفتم و تأکید میکنم که معلم با حقوق اندک نمیتواند انگیزه لازم برای آموزش داشته باشد؛ بنابراین وقتی معلمان، مشکلات معیشتی دارند صحبت کردن از منزلت و جایگاه کمی بیمعنا میشود. به عبارتی باید تمام تلاشمان را برای بهبود معیشت آنها بکار بگیریم.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از فقدان سیاستهای اصولی رنج می برد، گفت: «درخصوص تأثیر قطعی معدل کنکور با وجود آنکه به عنوان یک معلم ۳۲ سال خدمت کرده و درد آشنا هستم، در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها اعلام کردم که تأثیر قطعی معدل در چندپایه، موجب بهم ریختگیهای جسمی و روانی دانش آموزان و حتی اولیای آنها میشود. بنای نظام تعلیم و تربیت آموزش و مهارت آموزی دانش آموزان برای یک زندگی متعالی است نه سرخوردگی دانش آموزان به دلیل فشارها و استرسهای روانی کنکور».
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حقوق دریافتی معلمان در مقایسه با پرداختی ۸۵ دستگاه دیگر، پایینترین رقم است، گفت: این مسئله به یک آسیب جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده و بر پیکره این نظام مهم خدشه وارد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نظر آموزش و پرورش بر حذف تأثیر قطعی معدل در پایههای دهم و یازدهم است که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضع این وزارتخانه مطرح نشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نظر آموزش و پرورش بر حذف تأثیر قطعی معدل در پایههای دهم و یازدهم بود که متأسفانه در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضع و نظر آموزش و پرورش مطرح نشد.
دکتر مهرداد هوشمند استاد جامعه شناسی و مدرس آسیب های اجتماعی معتقد است: مدارس میتوانند با احرای برنامههای آموزشی و آگاهی بخشی به دانشآموزان، نقش مهم و تاثیر تاثیرگذاری در جامعه پذیری و تربیت اجتماعی دانش آموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر داشته باشند.
علی رغم اعلام نتایج پروندههای معترضان آزمون کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش که دوباره با اعتراضاتی همراه شده است، معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش در این خصوص گفت: یکی از مباحث اعتراضات، خطای سیستمی در آزمون کیفیت بخشی است و معترضان میگویند حق آنان خورده شده، حال آنکه به هیچ عنوان حق هیچ داوطلبی ضایع نشده و کسی جایگزین آنان نشده است.
دکتر مهرداد هوشمند استاد جامعه شناسی دانشگاه و مدرس آموزش خانواده بیان کرد: متاسفانه گرایش دانش آموزان به رفتارهای پر خطر و آسیبهای اجتماعی بنا به دلایل و عوامل گوناگون ، نگرانی هایی را برای خانواده ها، مربیان و متولیان تعلیم و تربیت ایجاد کرده که ضرورت دارد علل و زمینه ها و پیامدهای این آسیب مهم اجتماعی به صورت علمی و دقیق و با نگاه و رویکردی نو مورد شناسایی و تحلیل قرار گیرد و از صاحب نظران حوزه جامعه شناسی و روانشناسی در این زمینه کمک گرفته شود و تا دیر نشده برای آن چاره اندیشی شود.
مصوبه «تاثیر معدل در کنکور» با وجود دو سال اجرا و انتقادات بسیار با چالشهایی مواجه شد تا جایی که پرونده آن مجددا باز و در دستگاههای ذیربط از جمله وزارتین علوم و آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس مورد بررسی قرار گرفت که با پیشنهادات مختلفی از سوی هر یک از این دستگاهها برای رفع ایرادات روبرو شد که در نهایت با رای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد «سوابق تحصیلی پایه دهم در کنکور حذف و صرفا سوابق پایههای یازدهم و دوازدهم» در لحاظ شود؛ رایی که جزئیات و زمان اجرای آن هنوز اعلام نشده است.