زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه ضرورت امروز، حرکت به سمت فناوری‌های نوین برای بازاریابی است، گفت: بازاریابی و دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی دغدغه اصلی زنان تولید کننده در عرصه‌های صنایع دستی، کشاورزی و کارآفرینی است.
اخیراً نقدی غیرعلمی و غیرمنصفانه‌ بر یادداشت جمعیتی دکتر محمد اسماعیل اکبری، "پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران" در رسانه‌ها منتشر شده است؛ صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت به تبیین، توضیح و اثبات آمارهای ارائه شده و وضعیت حال حاضر جمعیت کشور پرداخته است.
پرسون از گرفتاری های دریافت یک تسهیلات می گوید:

از تشویق تا فرار از ازدواج/ ابلاغ بانک مرکزی و اِن قُلت بانک ها

مبلغ وام ازدواج به 70میلیون تومان افزایش یافت. خبری که قبل از سال جدید منتشر شد. در پی این خبر بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ کرد در پرداخت این وام همراهی لازم را با متقاضیان داشته باشند. اما عمل به این ابلاغ به راحتی انتشار آن نبوده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی ماما از ارائه خدمات حضوری و غیر حضوری به مادران باردار تا ۴۲ روز پس از زایمان در ۳ هزار پایگاه توسط ۶ هزار ماما خبر داد.
پرسون کاهش جمعیت ایران را بررسی می کند؛

سیاست تشویقی فرزندآوری؛ مفید یا بدون نتیجه مطلوب؟!

«فرزند کمتر- زندگی بهتر» این تبلیغ را حتما به یاد دارید. به هر طرف که سر می چرخاندیم می توانستیم آن را ببینیم. حال چند سالی است که همین تبلیغ با تغییراتی کوچک به « فرزند بیشتر- زندگی شادتر» تبدیل شده است. همزمانی این تبلیغ با شرایط اقتصادی کشورمان و عادت مردم به فرزند کمتر و در کل تغییرات در سیستم زندگی ایرانیان، سبب شده است نتواند همانند تبلیغ کاهش فرزنداوری، بتواند موفق وخاطره انگیز شود.
همه ما دوست داریم که در زندگی خود موفقیت‌هایی را به دست آوریم که برای رسیدن به آن‌ها مسیر پر پیچ و خمی را باید طی کنیم.

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران کننده است.
فضایی به شدت 2 قطبی هم شکل گرفته که در یک سر طیف فمینیست های دو آتشه و در سر دیگر مخالفان آنها تا توانسته اند از خجالت هم درآمده اند.
یک کارشناس حقوق بشر گفت: اکثر قریب به آنهایی که کار حقوقی می‌کنند تصورشان از "زندان زنان" به زندانی برمی‌گردد که در سالن سینما دیده‌اند.
یک روانشناس گفت: آزادی بیان و عمل در کشور وجود ندارد. نابرابری و برتری مردان نسبت به زنان در جامعه ایران سبب شده زنانی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند؛ نتوانند از حقوق خود دفاع و جایگاه خود را کسب کنند.
طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» حتی در صورت آزمایشی، باید پیش از تصویب از سوی پزشکان، جمعیت‌شناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، حقوق‌دانان، مددکاران اجتماعی و تحلیلگران سیاست اجتماعی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گرفت و با مستندات و ادله علمی و کارشناسانه و به طور شفاف به اطلاع عموم رسانده می‌شد و پس از گردآوری نظرات موافقان و مخالفان، به ‌دور از مداخلات سیاسی و ایدئولوژیک و نفوذ افراد خاص تصمیم‌گیری می‌شد.
یادداشت میهمان؛

جامعه و شیوع زشتی ها

یادداشت/ این موضوع هنوز در جامعه ما به درستی تبیین نشده است که انسان همانگونه که گرسنه می شود و مجبور به سد جوع می‌گردد یا تشنه می‌شود و به دنبال آب راه می‌افتد، نیاز جنسی هم دارد.

کشاکش آراء بین معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بر سر لایحه «کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در ماجرای آزار و اذیت مرگبار دختر ۱۷ ماهه توسط پدرش داغ شده است.
الهیان در تذکری در صحن مجلس:

غربالگری طبق طرح جوانی جمعیت اختیاری است

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در طرح جوانی جمعیت، غربالگری اختیاری آمده که منطبق با استانداردهای تعیین شده وزارت بهداشت و تشخیص پزشک متخصص خواهد بود.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد؛

افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه با حذف غربالگری

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با بیان اینکه کمیسیون مخالف حذف غربالگری اجباری است،‌گفت: حذف غربالگری از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سبب افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود.