ایران، پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان

بنابر اظهارات معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران باشد، به طوریکه مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است.
تصویر ایران، پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان

به گزارش سایت خبری پرسون، انسیه خزعلی در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه ۵ که شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ایران و تاجیکستان است، گفت: با این نشست امیدوارم بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه هم پیشگیری از بیماری‌های مسری را توسعه دهیم و هم بهداشت و درمان را در منطقه به صورت فراگیر پشتیبانی کنیم.

وی افزود: حقیقتا نعمتی که باید به آن توجه کنیم و گاه مغفول می‌ماند، صحت و سلامتی است که زیربنا و پایه همه حرکت‌های تعالی‌بخش است. نعمت صحت و سلامت بسیار اهمیت داشته و به طور ویژه پرداختن به سلامتی زنان در هر دو بخش درمان و آموزش حائز اهمیت است. ما نیاز داریم زنان را به عنوان محور سلامت و آموزش در خانواده به رسمیت شناخته و در برنامه‌ها اولویت ویژه‌ای را برای آموزش زنان و برای سلامت آنها هزینه کنیم زیرا زنان محور خانواده هستند و سلامتی، تندرستی، نشاط و شادابی آنها به کل خانواده و فرزندان منتقل می‌شود و از طرفی آموزش دهنده و تربیت‌کننده نسل هستند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: معتقدم آموزش مسائل بهداشتی هم به صورت خاص، مهارتی و تخصصی و هم به صورت عام باید در نظر گرفته شود. خوشبختانه در ایران ۶۰ درصد از دانشجویان پزشکی و ۴۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و کادر پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند، به طوری که اکنون در همه رشته‌ها می‌توانیم برای زنان، پزشک و متخصص زن داشته باشیم، برای کسانی که می‌خواهند مساله انطباق انجام شود که یکی از قوانین جمهوری اسلامی ایران هم هست، قابل انجام است.

وی گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ایران توانسته مرگ و میر مادران را تا ۹۰ درصد کاهش داده و یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مرگ و میر مادران است. به طوری که مرگ و میر مادران را از ۲۵۰ در ۱۰۰ هزار به ۱۸ در ۱۰۰ هزار رسانده است. همچنین مرگ و میر نوزادان به یک درصد کاهش یافته است.

خزعلی با بیان اینکه در حوزه تامین مسائل تغذیه‌ای و نیاز مادران نیز اقدامات خوبی در ایران انجام شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه کمبود آهن که یکی از مسائل مبتلابه زنان است، ایران ۱۳ درصد، آمریکا ۱۷ درصد و کشورهایی مانند فرانسه ۲۳ درصد کمبود آهن دارند بنابراین ایران توانسته با برنامه تغذیه‌ای و حمایتی خود، بسیاری از این کمبودها را مهار کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امیدواریم با تلاش جدی که در این مسیر انجام می‌شود، همکاری و همدلی بین کشورهای منطقه بیش از پیش باشد و ما در منطقه هم بیماری‌های مسری را مهار و ریشه‌کن کنیم و هم بتوانیم سطح بهداشت و درمان زنان را بالاتر بریم تا زنان با توانمندی خودشان و با آموزشی که می‌بینند و می‌دهند، در سراسر جهان الگو باشند.

خزعلی تاکید کرد: خرسندم که در این نشست قراردادی بسته شده و تعدادی از خواهران‌مان از افغانستان برای آموزش‌های پزشکی به ایران خواهند آمد. از کشورهای دیگر هم مانند عراق دانشجویانی داشتیم. در عین حال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آمادگی دارد شرایطی را فراهم کند که در آموزش و مهارت‌های خاص کارآفرینی و توانمندسازی زنان با کشورهای منطقه همکاری کند. در عین حال پیشنهاد کمیته سلامت زنان را مطرح می‌کنم و امیدوارم نشست بعدی ما در زمینه سلامت زنان و مادران برگزار شود.

484035