زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

ورود دستگاه‌های امنیتی به طرح جوانی جمعیت خود جای سوال دارد زیرا این امر با یک مساله فرهنگی منافات دارد و افزایش کمی جمعیت باید امری مثبت تلقی و فرهنگ‌سازی شود و ورود دستگاه‌های امنیتی به بحث غربالگری و سقط ‌جنین یکی از اموری است که حتی مورد اعتراض وزارت بهداشت نیز واقع شده است.
رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد گفت: عامل و گرداننده کانال تلگرامی صیغه یابی و همسریابی در شبکه اجتماعی تلگرام در این استان شناسایی و دستگیر شد.

با تصویب ماده 56 طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ضمن نسخ قانون سقط‌درمانی مصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۴توسط مجلس گروه‌ها و اشخاص متعددی در له و علیه این طرح نظر داده‌اند، اما علت چیست؟ نکته انتقادی این طرح چیست؟  تردیدی نیست که هر شخص بسته به جهان‌بینی خود به مسئله سقط جنین می‌نگرد و در نتیجه تفسیر و خوانشی متفاوت با دیگران دارد. در پاسخ به مشروعیت و اخلاقی‌بودن یا اخلاقی‌نبودن این پدیده، هر‌کس پاسخ و استدلالی دارد.
کارشناسان خانواده معتقدند کودک همسری جزو نابهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود چرا که طی آن کودک، به دلیل ناآگاهی والدین به دلیل فقر فرهنگی یا مالی از یک سو و نبود درک درست و هدف غایی تشکیل نهاد خانواده از طرف دیگر، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش سوم

مشکلات روحی، نشانه‌ها و روش‌های درمان

افسردگی در شدت‌های متفاوتی فرد را درگیر می‌کند؛ خودیاوری، مراجعه به روانشناس و در نهایت روانپزشک، راهکار مقابله با این بیماری است. 
پرسون از عمل های زیبایی می گوید؛

سونامی زیباتر شدن؛ بلای جامعه جوان ایرانی

زیباتر شدن؛ رو به ازدیاد است. زیبا دیده شوند و زیبا بمانند و پیری را به عقب اندازند. آنقدر که امروز، ایران از کشورهای پیشرو در جراحی زیبایی بوده و تعداد افرادی که دست به یک یا دو عمل عمل زیبایی زده اند، کارشناسان را نگران کرده است.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌ جمهوری، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان برابر خشونت را مطالبه عمومی توصیف کرد و گفت: انتظار می‌رود قوه مقننه لایحه مشترک قوه قضاییه و دولت را هر چه سریع‌تر اعلام وصول و به آن رسیدگی کند.
پرونده ویژه پرسون؛ افسردگی را جدی بگیرید/ بخش دوم

زن و شوهر برای یکدیگر تکراری شده‌اند

یک روانشناس گفت: دوری از اخبار، تحرک و ورزش، پرهیز از بحث های بیهوده، برنامه‌ریزی و انجام بازی های دسته جمعی، در افزایش نشاط و مبارزه با افسردگی در جامعه موثر است.
پرونده ویژه پرسون؛ افسردگی را جدی بگیرید /بخش اول

این بیماری چهره ندارد/ افزایش خودکشی در کشور به علت مشکلات روحی

در هشت ماه نخست سال گذشته 3 هزار و 589 نفر در ایران خودکشی کرده‌اند که این رقم از رشد محسوس 4.2 درصدی تعداد موارد ارتکاب به خودکشی در سال کرونازده 99 بوده است.

خشونت‌خانگی مصادیق متنوعی دارد؛ خشونت‌های روانی، عاطفی، جسمی، جنسی، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها و ... . بیشتر قربانیان خشونت‌خانگی علیه بزرگ سالان، زنان هستند اما این به آن معنا نیست که مردان مورد خشونت قرار نمی‌گیرند.

خوشبختانه هر روز بیش از دیروز زنان شجاعت آن را پیدا می‌کنند که در مورد تجاوز و آزارهای جنسی صحبت کنند و در این بین رسانه‌‌های اجتماعی‌ نظیر توییتر را انتخاب کرده و روایت‌های خود را خواه با نام مستعار و یا نام واقعی خود بیان می‌کنند‌. این عمل سبب آن می‌شود که قربانیان دیگر نیز با دیدن این کار برای گفتن روایت‌هایشان مصمم‌تر شوند.

شواهد گویای آن است که بعضی ها هم به وسیله مهریه زیاد، به اصطلاح گروکشی می کنند و آنرا راه فشار بر همسر و یا بعضا کسب درآمدهای سرشار می دانند بطوریکه در سالهای گذشته و با افزایش چشمگیر قیمت طلا و سکه، آمار زندانیان مهریه افزایش یافت.

«مقایسه آمار سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ رشد ۵ تا ۱۰درصدی فرزندخواندگی در سال کرونایی را نشان می دهد.» این خوش ترین خبری بود که مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت و گوی نوروزی به آن اشاره کرد. شیرینی این خبر، تلخی خبر ورود کرونا به ۴شیرخوارگاه را کمرنگ کرد.
بسیاری بر این باورند که وقتی بازنشسته می‌شوند، می‌توانند به راحتی هر کاری را که دوست دارند انجام دهند اما حقیقت این است که اگرآمادگی لازم برای بازنشسته‌شدن وجود نداشته باشید این دوران به یکی از کسل کننده‌ترین و تکراری‌ترین روزها و سال‌های زندگی‌ تبدیل خواهد شد.
پرونده ویژه پرسون؛ بردگی نوین، قاچاق زنان / بخش چهارم

افزایش قاچاق زنان به کشورهای همسایه

یک متخصص علوم رفتاری گفت: اغلب دختران فریب‌خورده بین 18 تا 30 سال سن دارند. معمولا دختران با خودفریبی وعده های شیادان را باور کرده و سرنوشت خود را آنها سپرده و به باتلاق تن فروشی کشیده می‌شوند.
پرونده ویژه پرسون؛ بردگی نوین، قاچاق زنان / بخش سوم

قاچاق زنان در فقدان بایدها و نبایدها

دکتر توکلی گفت: در سال‌های اخیر محدویت‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، موسیقی و ورزش زنان به وجود آمد. همین عامل باعث شد حتی کشورهای عقب‌مانده نیز جاذبه و یا سرابی برای فعالیت و زندگی بهتر باشند.
چندی پیش نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس خبر از "طرح مهریه نمایندگان مجلس شورای اسلامی" داده و گفته بود نمایندگان مجلس درصدند با این طرح، مهریه به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود و اگر دو طرف قصد داشتند مهریه را سکه و عندالمطالبه دریافت و پرداخت کنند، دیگر زندان در این موضوع به طور کلی حذف شود.