رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به صدور یک روزه شناسنامه‌های جدید در میز خدمت طی ایام دهه فجر گفت: در میز خدمت شناسنامه‌ها یک روزه و در همین محل صادر و تحویل متقاضیان می‌شود.
دبیرکل خانه پرستار هرچند که آمار مهاجرت پرستاران را اعلام می‌کند اما تاکید می‌کند که همکاران پرستارش، از اعلام این آمار دل‌خوشی ندارند، او می‌گوید:«همکارانم می‌گویند آمار از مهاجرت پرستاران را اعلام نکنید، چون بجای اینکه مشکلات را حل کنند، سنگ‌اندازی می‌کنند برای موسسات کاریابی و راه‌های مهاجرت تا پرستاران برای خروج از کشور دچار مشکل شوند.»
نایب رئیس فراکسیون گفت: درصد تخصیص اعتبارات فقرزدایی از ۳۶ درصد فراتر نرفته است و موازی کاری نهادهای متولی محرومیت‌زدایی منجر به هدر رفت منابع شده است.

قانون می‌گوید پرداخت وام ازدواج به عروس و دامادهای بالای ۵۰ سال ممنوع است، اما آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۸‌ماه امسال ۹۱۴نفر بالای ۵۰سال وام ازدواج گرفته‌اند که ۲۹۶نفر از آنها بالای ۶۰سال داشته‌اند که احتمال ازدواج صوری را تقویت می‌کند.
پدر یک فرزند معلول می‌گوید تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد توان مادی و زمان خود را صرف فرزندش می‌کند. به دلیل کاردرمانی و فیزیوتراپی نمی‌توانم به اندازه کافی کار کنم از طرفی داروها تحت پوشش بیمه نیست.
پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری در دسته تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد. مطلب زیر به طور کامل همه آنچه درباره غرامت دستمزد ایام بارداری باید بدانید، را توضیح می دهد.
در سطح خانواده وقتی امکان تامین معیشت حتی در سطح خوراکی‌ها وجود نداشته باشد نان‌آور خانواده مدام درگیر شرمندگی است. قطعا سرپرست‌های خانوار نباید شرمنده باشند بلکه عاملین این شرایط باید شرمنده مردم باشند.
یک کارشناس بازار کار می‌گوید: پیش‌بینی من این است که دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط و شاخصه‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد، مانع افزایش دستمزد برای کارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی شود.
شکر، برنج، بلیت هواپیما، لوازم خانگی، برخی اقلام دارویی، هزینه های خدماتی در برخی دفاترالکترونیک، گوشت قرمز، روغن موتور، خودرو و غیره تنها بخشی از افزایش قیمت های اخیر است؛ با این توضیح که افزایش قیمت ارز و سکه و مسکن به عنوان کالاهای پایه اصولا لحاظ نشده است.

طاقت مردم از گرانی ها طاق شده و تداوم بی توجهی و بی عملی در برابر این وضعیت عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و باعث سوء استفاده های گسترده ای هم خواهد شد.
صادقی؛ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر شاخص نقطه به نقطه را در مورد تورم در نظر بگیریم، باید تورم ۴۰ تا ۴۷ درصدی تعریف شده در بودجه را در آینده شاهد باشیم. حال با این تورم چطور افزایش حقوق ۲۰ درصدی مطرح می شود؟ قطعا از عواقب آن آگاه نیستند.
بودجه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی برای سال آینده حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است و پژوهشگران جمعیت می‌گویند؛ کلیدی ترین راهکار ایجاد اشتغال برای جوانان و پیشگیری از مهاجرت آنها است.
افزایش حقوق کارگران نمی‌تواند هزینه‌های جاری و ابتدایی زندگی این قشر جامعه را تامین کند.تا جایی یکی از فعالان حوزه کارگری بر این باور است که فاجعه سبد معیشتی برای کارگران رخ داده است.