بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای تمام شهرستان‌های کشور تصویب شد افراد بالای ۶۵ سال به هر مرکز درمانی مراجعه کنند، رایگان درمان شوند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با پرسون:

خیز بلند کرونا برای موج چهارم/ ساده انگاری بلای جان مردم

با توجه به کشف چندین مورد ویروس جهش یافته در کشور به ویژه ویروس انگلیسی و با توجه به این‌که قدرت سرایت و میزان کشندگی این ویروس بالاتر است به تبع این نگرانی به وجود می‌آید که اگر این ویروس جایگزین نوع قبلی شود می‌تواند بیمارستان‌ها را به سرعت درگیر کند و خیز بسیار بلندی در کشور رخ دهد.
کرونا به جز آنکه توانست گسست میان قدرت و علم را نشان دهد و توان تخریبی خود را به رخ بکشد، نشان داد که تا چه حد از یک نوع بیماری با پیشینه بهداشتی، خود را به سطح یک معضل اجتماعی تمام عیارجهش دهد.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده واکسن فایزر/ نگاه تجاری و اقتصادی سرمایه داران

ویروس کرونا به کشورهای مختلف صدماتی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه در حوزه‌های اقتصادی وارد کرده است. این خسارات در جوامع غربی مانند آمریکا و انگلستان شدیدتر بوده و با توجه به ساختارهای سرمایه‌داری و سرمایه‌سالار این کشورها، پشت پرده بحث دارو و واکسن نگاه تجاری و اقتصادی است.
همزمان با ادامه تاخت‌وتاز جهانی کووید-۱۹ و اوج‌گیری آمار کشته‌شدگان و افراد بستری در بیمارستان‌ها در چند کشور جهان، شناخت پزشکان و محققان از این ویروس در حال افزایش است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با ابراز نگرانی از سیر نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در عین حال نسبت به انتشار سریع‌تر و مرگ و میر بیشتر ویروس جهش یافته کرونا هشدار داد.
آخرین آمار کرونا در ایران؛

فوت ۶۲ بیمار در شبانه روز گذشته

مجموع جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۵۹ هزار و ۲۸ نفر رسید.

شرایط و نحوه استفاده از کد ملی به جای دفاتر درمانی اعلام شده و با احتساب این امر با حذف دفترچه تامین اجتماعی از چرخه درمان کشور و اجرای طرح نسخه الکترونیک علاوه بر شفافیت در خدمت‌رسانی به آحاد مردم و کاهش ترددهای غیرضروری؛ صدها هزار تن کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود.
به دنبال این تحریم ها در اوج دوران شیوع کرونا ما نمی توانستیم هیچ دارویی را به کشور وارد کنیم، آنها منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران بر گل بنشیند و فکر می کردند این تنها فشاری است که عملیاتی می شود ولی محاسبات آنها بر هم ریخت.
استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی علائم جدیدی ندارد و همان علائم ویروس قبلی است، گفت: این نوع ویروس بیماری زایی و سرایت پذیری بیشتری دارد و امکان مرگ در اثر ابتلا به آن بیشتر است.
وزیر بهداشت گینه کوناکری روز یکشنبه اعلام کرد که چهار نفر در شیوع دوباره بیماری "ابولا" در این کشور پس از پنج سال، جان خود را از دست داده‌اند.
یکی از مسائل مهم در خصوص واکسیناسیون کرونا تخمین اولیه جمعیت نیازمند واکسن است. این تخمین تابعی از میزان اثربخشی واکسن و همچنین برآوردی از میزان جمعیتی است که به‌دلیل ابتلا به کرونا ایمنی جمعی پیدا کرده‌‌اند.
آخرین آمار کرونا در ایران؛

فوت ۶۲ بیمار در شبانه روز گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با فوت ۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، تعداد جانباختگان به به ۵۸ هزار و ۹۴۵ نفر رسید.

نایب ‌رئیس مجلس گفت: خیز جدید کرونا از غرب کشور در حال شروع شدن است، با توجه به اینکه این خیز کرونا از غرب کشور است احتمال اینکه وضعیت کشور عراق خوب نباشد، خیلی بالا است. چون عمدتاً استان‌های غربی درگیر شده‌اند.
بصیری با بیان این‌که ناباروری در ۱۵ درصد زوجین دیده‌میشود، تصریح کرد: به نظر می‌آید حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که عدد قابل توجهی است، ۵۰ درصد ناباروری به مردان و ۵۰ درصد به زنان مربوط می‌شود.
از آنجا که کووید-۱۹ ممکن است از حالت همه‌گیری جهانی به گسترش بومی تغییر شکل دهد، دولت‌ها باید درباره چگونگی پرداختن به آن، تدابیر لازم را اتخاذ کنند. واکسن کرونا زودتر از آنچه کسی فکرش را کند از راه رسید و عملکردش بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.
واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ با اولویت کادر درمانی که در بخش‌های آی سی یو مشغول به کارند از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در کشور آغاز شده و به تدریج برای تمام گروه‌های اولویت‌دار و در معرض خطر انجام خواهد شد تا بعد از آن واکسیناسیون عمومی آغاز شود.