ایمنی 92 درصد واکسن پاستووک

رییس انستیتوپاستور ایران با اشاره به ویژگی‌ها و درصد بالای ایمنی‌زایی واکسن "پاستوکووک"، گفت: واکسنی تولید شده که تنها واکسن کونژوگه دنیا است و تنها واکسنی است که در کنار خودش یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.
تصویر ایمنی 92 درصد واکسن پاستووک

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا بیگلری در نشست خبری که به صورت مجازی از استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به واکسن "پاستوکووک" تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا و اثرگذاری و ایمنی‌زایی آن گفت: ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای دنیا وارد فناوری واکسن در کووید شد و از بین انستیوپاستورهای دنیا انستیو پاستور ایران بود که به عنوان تنها انستیتوپاستور جهان وارد طراحی و تولید واکسن با همکاری انستیتوفینلای کوبا و با تکنولوژی نوترکیب و ساخت واکسنی بر مبنای پروتئین شد که یکی از ایمن‌ترین واکسنهای دنیا به شمار می‌رود.

تنها واکسنی که دُز یادآور دارد
قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالاتر از ۱۸ سال

وی گفت: به این ترتیب واکسنی تولید شد که تنها واکسن کونژوگه دنیا است و تنها واکسنی است که در کنار خودش یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد.

امکان بازمهندسی مجدد با چندین جهش

بیگلری ادامه داد: مهمتر از همه این واکسن، واکسنی است که می تواند با بازمهندسی در حین زمان و بازمهندسی مجدد با چندین جهش هم به صورت همزمان در واکسن اصلی و هم یادآور مقابله کند. همه این‌ها باعث شد که این واکسن به عنوان یکی از بارزترین و شاخص‌ترین طراحی‌ها در زمینه واکسن‌های کووید به شمار آید.

وی افزود: خوشبختانه کارآزمایی‌های یک و دو، موفقیت این واکسن را ثابت کرد و در فاز سوم هم در ۴۴ هزار نفر در کشور کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران در هشت شهر کشور مورد مطالعه قرار گرفت و کارایی و ایمنی خودش را به اثبات رساند.

"پاستوکووک" یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های کووید
واکسنی ایمن را تقدیم کودکان و بالغین کشور کردیم

بیگلری گفت: واکسنی که اکنون در دسترس مردم است، واکسنی است که علاوه بر اینکه می‌تواند ایمنی خوبی را ایجاد کند، یکی از ایمن‌ترین واکسن‌هایی است که برای کووید۱۹ ساخته شده است. مسلما استفاده این واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال یکی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود که دانش آموزان و والدین با خیال راحت از این واکسن استفاده کنند. همانطور که می دانیم نوزاد ایرانی وقتی که به دنیا آمده، قبل از اینکه طعم شیر مادر را بچشد، واکسنی از انستیتو پاستور ایران را دریافت کرده و این بار هم افتخار داریم که واکسنی مطمئن را تقدیم کودکان و بالغین کشور کنیم.

ویژگی‌های دُز یادآور واکسن "پاستوکووک"
حدود ۹۲ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری

رییس انستیتوپاستور ایران ادامه داد: دُز یادآور این واکسن می‌تواند در افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، فقط یک دوز یادآور، ایمنی کافی ایجاد کند و همچنین این دز یادآور می تواند برای واکسن های دیگر هم به عنوان بوستر به کار رود و اثبات شده که کارایی بسیار خوبی دارد. همچنین نشان داده شده که وقتی واکسن همراه با یادآورش استفاده می‌شود، بسیار مناسب است و خوشبختانه این تنها واکسن دنیاست که دز یادآور دارد و با دز یادآور می تواند بیش از ۹۱.۶ و حدود ۹۲ درصد کارایی در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن داشته باشد که افتخاری برای انستیتو پاستور ایران است.

ایمنی‌زایی با ۳ دُز در ۹۹ درصد افراد واکسینه شده
نیاز کودکان تنها به دو دُز

وی گفت: با توجه به اینکه ایمنی‌زایی با سه دز در بیش از ۹۹ درصد افراد دیده می شود و همچنین با توجه به اینکه در کودکان فقط به دو دز واکسن نیاز است و دیگر به دز یادآور در کودکان نیاز نداریم و در کودکان هم با دو دز می توان به این حد از کارایی رسید، مطمئنا با توجه به نیازی که به دزهای یادآور خواهیم داشت، در فرصت‌های زمانی بعدی می‌توان از این واکسن برای تمدید و ارتقای ایمنی به عنوان دوز یادآور استفاده کرد و به این منظور به اندازه کافی واکسن در اختیار کشور خواهد بود.

کارایی واکسنهای دنیا برابر سویه دلتا نصف شد
واکسنی ایمن و معتبر در اختیار مردم کشور قرار دادیم

بیگلری ادامه داد: با ورود سویه دلتا واکسن‌هایی که در دنیا با وسعت زیادی استفاده شده بودند، کارایی خود را به نصف و پایین‌تر از نصف رساندند. گزارش‌ها نشان می‌دهد واکسن‌هایی که در کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی استفاده می شدند علی رغم کارایی ۹۵ درصدی، وقتی با ویروس دلتا روبرو شدند کارایی واکسن‌ها به نصف و حتی زیر ۵۰ درصد رسید و باعث افتخار است بگوییم امروز یک واکسن ایمن و معتبر در اختیار مردم کشورمان قرار می‌دهیم.

وی گفت: فراموش نکنیم پیشینه ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور آرامش و اعتمادی ایجاد می‌کند که مردم با خیال راحت بتوانند از این واکسن استفاده کنند. فرصت را غنیمت دانسته و از همه کسانیکه از تولید واکسن پاستوکووک حمایت کردند ممنون هستم و از اعتماد مردم به انستیتو پاستور تشکر می‌کنم. همچنین از رسانه های جمعی که محیط آرامی را فراهم کردند تا بتوانیم به فعالیت بپردازیم، تشکر می کنم.

بیگلری با اشاره به اینکه کارآزمایی این واکسن در شرایطی انجام شد که "دلتا" سوش غالب کرونا در کشور است و البته واکسن‌گریزترین سوش کروناست، در عین حال به همکاری‌های انجام شده با کشور کوبا اشاره کرد و گفت: هر هفته جلسات مشترک مجازی با دانشمندان کوبایی داشتیم و همکاری نزدیک و صادقانه بین دو انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا جریان داشت و اعتماد و بحث‌های علمی ارزشمندی وجود داشت. در کوبا نیز وقتی که گزارش این واکسن به رییس جمهور کوبا داده شد، رییس جمهور کوبا دستور داد بالاترین مدال علمی کشور به پاس همکاری علمی ما در تولید این واکسن، به بنده اعطا شود که افتخاری است برای ایران که در تولید یکی از واکسن‌های موثر در دنیا نقش داشته است.

کاربرد فناوری ساخت "پاستوکووک" در ساخت واکسن‌های متعدد دیگر

بیگلری گفت: بسیار خوشحالیم که فناوری واکسنی به کشور وارد شده که در ساخت واکسن‌های متعدد دیگر هم به کار خواهد رفت. در مجموع اکنون یکی از موثرترین و ایمن‌ترین واکسن‌ها را در دست داریم.

منبع: ایسنا

364372