سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

ترجیح منافع اقتصادی به حقوق بشر

در سیاست خارجی قدرت‌های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا جایی که تعارض میان منافع و ارزش‌ها وجود داشته باشد، منافع را برمی‌گزینند. در حقیقت وقتی پای منافع اقتصادی در میان باشد عملاً توجهی به حقوق بشر ندارند و تجربه نشان داده است که این کشورها زمانی به مسئله حقوق بشر ورود می‌کنند که پای منافع‌شان در میان نباشد.
کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیستم سیاسی آمریکا در بحران است

نزدیک بودن آرای ترامپ و بایدن نشان‌دهنده یک جامعه دوقطبی است و این یک نقص در دموکراسی غربی است. بنابراین آمریکا باید یک سیستم انتخاباتی جدید به وجود آورد که نزدیک به اجماع باشد در غیر این‌صورت نامزدهای انتخاباتی دائما یکدیگر را متهم می‌کنند همانگونه که ترامپ چهار سال قبل متهم بود که با کمک روسیه روی کار آمده است و بایدن نیز متهم است که با تقلب رئیس جمهور شده است.
جزئیات مأموریت مور گیلبرت تبعه استرلیایی-انگلیسی

"جاسوس" آزاد شده کیست؟

مور گیلبرت با پوشش فرصت مطالعاتی دانشگاه ادیان و مذاهب به منظور دسترسی به اطلاعات نظامی و اقتصادی ایران و جبهه مقاومت به ایران سفر کرد.
رئیس جمهور روابط تهران – دوحه را دوستانه و رو به توسعه دانست و تاکید کرد که اراده جمهوری اسلامی ایران گفت و گو، تفاهم و روابط برادرانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
سعید خطیب زاده، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه که به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص همکاری‌های فرهنگی و رسانه ای به افغانستان سفر کرده است در خلال حضور در این کشور با برخی ازمقامات کنونی و سابق افغانستان دیدار کرد.
یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان، دلیل تمایل ولیعهد سعودی به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را تشکیل اتحادی با این رژیم در برابر سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران دانست.
دیپلمات سابق و کارشناس برجام در گفتگو با پرسون:

اروپایی‌ها به تعهدات برجام عمل نکردند

ایران به تمامی تکالیف خود عمل کرده است در حالی‌که طرف مقابل کوچک‌ترین گامی برنداشته است و حالا که احساس کرده‌اند دموکرات‌ها در حال بازگشت به صحنه سیاسی هستند، قصد دارند دور جدیدی از فشارها را علیه ایران شکل دهند. این یک بازی سیاسی است و نشان دهنده وقاحت طرف‌های اروپایی است چرا که قادر نبودند کوچک‌ترین گام مؤثری را برای حفظ برجام و انجام تعهدات خود بردارند.
یک پایگاه خبری آمریکایی نوشت:

گمانه زنی ها برای بازگشت دولت بایدن به برجام

یک پایگاه خبری آمریکایی با مطرح کردن نظر برخی کارشناسان و مقامات، احتمال بازگشت زودهنگام دولت بایدن به توافق هسته ای و چالش های آن را بررسی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر کسی بخواهد در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده ای می‌گیرد، کمااینکه در گذشته هم پاسخ‌های کوبنده ای گرفتند.
ظریف در گفت و گوی تلفنی تاکید کرد:

آمادگی همکاری‌های تهران با کابل

وزیر امور خارجه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم همکاری‌های تهران با کابل تاکید کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله تروریستی صبح امروز در کابل را نمونه‌ای از جنگ نیابتی و اقدامات هم‌پیمانان تروریست آمریکا در افغانستان ذکر کرد و مسئولیت مستقیم آن را متوجه این کشور دانست.