میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری گفت: «نشست ری در عصر ساسانی به صورت مجازی در دو بخش معماری و متون تاریخی روز سه شنبه ۸ تیرماه برگزار می‌شود.»
مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: «با تشکیل پرونده، سه اثر طبیعی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.»
در نامه‌هایی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی انجام شد:

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۱۷ اثر فرهنگی‌تاریخی به استاندار کردستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار کردستان مراتب ثبت ۱۷ اثر در فهرست میراث فرهنگی‌ تاریخی ملی را ابلاغ کرد.

در نامه‌هایی از سوی وزیر میراث‌ فرهنگی؛

۱۷ اثر فرهنگی ـ ‌تاریخی کردستان ثبت ملی شد

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار کردستان مراتب ثبت ۱۷ اثر در فهرست میراث فرهنگی‌ تاریخی ملی را ابلاغ کرد.

مطالعات مقدماتی سند راهبردی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توسط پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس به‌منظور بحث، بررسی و اصلاح در حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه و نکاتی از سوی دکتر مونسان برای اصلاح آن مطرح شد.
شهردار منطقه 11 تهران گفت: با هدف حفظ بناهای ارزشمند قدیمی و زیبا سازی منظر شهری، مرمت سردر و دالان داخلی گاراژ رحیمی در خیابان ایروانی با قدمت دوران پهلوی که دارای نمای تاریخی واجد ارزش است؛ آغاز شد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز عملیات مرمت کاشی‌کاری ضلع شمالی و شرقی مسجد ملک کرمان خبر داد.
مرضیه رضازاده

قلعه تاریخی چالشتر

قلعه تاریخی چالشتر در منطقه ای به همین نام و در پنج کیلومتری شهرستان شهرکرد واقع شده است؛ این قلعه خانی به همت خدارحم خان در دوره قاجار و در سال ۱۳۲۳ هجری قمری در محلی که در دوران صفویه محل حکمرانی حکمرانان چهارمحالی بوده بنا شده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: کاروانسرای سرایان واقع در محدوده تاریخی این شهر مراحل نامزد و منتخب شدن برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته و مقدمات این رخداد مهم در دست انجام است.
بازهم آوازه هنری دیگر به گوش جهانیان رسید؛

ثبت تنورسازی زنجان در فهرست ملی میراث ناملموس

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی زنجان با بیان اینکه تنورسازی زنجان در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد، گفت: سال پیش یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی از زنجان به کشور‌های مقصد به صورت چمدانی و رسمی انجام شد.

مجید اسلام‌دوست

سفره قلمکار اصفهان

قلمکاری (یا چیت سازی) هنر چاپ یا نقش زدن روی پارچه است. این هنر در دوره شاه عباس در قرن ۱۱ قمری به علت علاقه درباریان و توجه خاصی که به این صنعت داشتند، به کمال رسید.
گمانه‌زنی های باستان‌شناسی در جبهه غربی برج طغرل شهرری که در جریان برخورد به آثار و شواهد فرهنگی،تاریخی در حین خاکبرداری در این محدوده انجام گرفت به کشف سازه معماری احتمالاً سلجوقی منجر شد.