آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصرالدین شاه در البرز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه کاخ ناصری هستیم و مرمت آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
تصویر آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصرالدین شاه در البرز

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم خاکی با اشاره به آخرین وضعیت مرمت کاخ ناصری اظهار کرد: در اوایل آغاز این پروژه مشکلاتی از جمله عدم تعامل و همکاری مناسب ساکنان روستا وجود داشت که خوشبختانه با توضیحات کافی و توجیه اهالی در خصوص تاثیری که تکمیل این پروژه بر توسعه گردشگری و اقتصاد این روستا خواهد داشت، بخش زیادی از موانع رفع شد.

وی با بیان اینکه شاهد اتفاقات خوبی در مجموعه کاخ ناصری هستیم و مرمت آن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است، افزود: مشکل گازرسانی این پروژه هم حل شده و به زودی فاز اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیگیری در خصوص پرونده‌های ثبتی البرز گفت: پرونده ثبت شش اثر ناملموس تشکیل و به وزارتخانه ارجاع داده شده این در حالی است که سهمیه سالانه البرز در این خصوص تنها سه پرونده است.

خاکی ابراز کرد: البرز از لحاظ آثار ملموس و غیرملموسی که ظرفیت ثبت ملی دارند به قدری غنی است که تا سال‌ها امکان تشکیل و ارجاع چنین پرونده‌هایی وجود دارد.

وی در ادامه به آغاز فصل هشتم کاوش تپه ازبکی توسط تیمی خبره اشاره کرد و افزود: قطعا خروجی این کاوش‌ها به روشن شدن لایه دیگری از پیشینه و تاریخ این استان کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: البته هنوز گزارش فصل هفتم کاوش‌های این محوطه تاریخی منتشر نشده و در قالب دو کتاب در حال آماده سازی است.

این مسئول با بیان اینکه به دنبال ثبت حریم تپه ازبکی هستیم، گفت: متاسفانه هنوز موفق به ثبت حریم این تپه تاریخی نشده‌ایم و پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم به زودی انجام شود.

خاکی در خصوص اینکه بالاخره تپه ازبکی ثبت جهانی می‌شود یا خیر گفت: ثبت جهانی محوطه ازبکی نیاز به داده‌های اطلاعاتی و علمی قوی در زمینه باستان‌شناسی و کاوش‌های مستمر دارد. همچنین لازم است زیر ساخت‌ها، پایگاه دانشی و کارگاه‌هایی در محل این تپه ایجاد شود که قطعا زمان بر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز ادامه داد: به دنبال اخذ مجوز برای سایت موزه شدن این محوطه تاریخی هستیم که به زودی جلسه ای در این خصوص تشکیل و نتیجه اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

508192