دادستان عنوان کرد:

رفع ایرادات بازار تاریخی ساوه مستلزم تشکیل هیات امنا

دادستان عمومی و انقلاب ساوه گفت: برطرف کردن ایرادات ایمنی، امنیتی و مرمت بازار تاریخی ساوه مستلزم تشکیل هیات امنا است.
تصویر رفع ایرادات بازار تاریخی ساوه مستلزم تشکیل هیات امنا

به گزارش سایت خبری پرسون، محمودرضا سازنده درخصوص بازدید اخیر دادستان این شهر از بازار تاریخی ساوه، گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر از سوی کسبه و بازاریان ساوه که از وضعیت ایمنی و امنیت بازار تاریخی این شهر ابراز نگرانی می‌کردند و این نگرانی را در جریان ملاقات مردمی در دفتر دادستانی در ابعاد گوناگون تشریح کردند.

وی با بیان اینکه بازدید میدانی از بازار ساوه در معیت مسئولان مربوطه به منظور بررسی دقیق مشکلات صورت گرفت، اظهار کرد: در جریان این بازدید مشکلات مربوطه از نزدیک مشاهده شد و دستور داده شد که در ابتدای امر کسبه و بازاریان با تشکیل هیات امنای بازار، نمایندگان خود را جهت پیگیری موضوعات مطرح شده معرفی کنند و بلافاصله در سریعترین زمان ممکن جلسه ای با متولیان امر در دادسرای شهرستان تشکیل و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برای برون رفت از مشکلات تصمیم گیری شود.

دادستان ساوه با اشاره به اینکه برطرف کردن ایرادات موجود در بازار ساوه و مجاورت آن نیازمند انجام اقدامات زیربنایی و زیرساختی است، تصریح کرد: باید از بازار ساوه به عنوان نماد تاریخی و هویتی این شهر کهن صیانت کرد و برطرف کردن ایرادات ایمنی و امنیتی آن مستلزم مشارکت دستگاههای اجرایی ذیربط و پیگیری هیات امنای بازار است.

وی در خصوص بازسازی و مرمت بازار تاریخی ساوه و تخریب برخی نقاط در مجاورت آن گفت: ادارات میراث فرهنگی و اوقاف مکلف هستند براساس ضوابط و قوانین نسبت به مرمت و بازسازی این میراث کهن شهر ساوه اقدام کنند و اقداماتی که در گذشته به صورت مقطعی برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی صورت گرففته به دلیل اینکه از پیوستگی و استمرار مناسبی برخوردار نبوده، اثرگذاری لازم در بهبود ایمنی و نیز بهبود سیمای بصری بازار نداشته و به نظر می رسد با مشارکت خیرین و پیگیری هیات امنای بازار، اقدامات هدفگذاری شده تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

این مقام قضائی در ساوه گفت: بازار ساوه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی ایران که مربوط به دوره صفویه است از معماری اصیل ایرانی برخوردار بوده و میراث کهن این خطه است و نباید اجازه داد که این بنای تاریخی دستخوش آسیب شود.

گفتنی است، پنجشنبه هفته گذشته، رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی ساوه از آغاز مرحله جدید مرمت بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، خبر داد.

رضا ایاز اظهار کرد: در این مرحله اصلاح و مرمت قسمت های فرسوده و بخشی از سقف راسته بازار و همچنین کاهگل و اندود تیمچه نبوی زاده انجام می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: مرمت بازار تاریخی ساوه از چند سال گذشته آغاز شده که امسال اعتبار تخصیص آن با بیش از ۲ برابر از سه میلیارد ریال پارسال به هفت میلیارد ریال رسیده است.

ایاز با بیان اینکه بازار تاریخی ساوه متعلق به دوره صفوی است، اضافه کرد: به علت قدیمی بودن کانل تاسیسات زیرساختی از جمله شبکه توزیع برق، آب و گاز کف بازار، بهسازی کف و کانال برای جلوگیری از حوادث احتمالی ضروری است.

او گفت: مقرر بود شهرداری ساوه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود نسبت به این مهم اقدام کند که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته تاکنون این برنامه اجرا نشده است.

بر اساس این گزارش، مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد و در آن انواع حجره‌ها با انواع شغل‌ها مشغول به کسب و کار هستند. بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در انتهای جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجد انقلاب قرار دارد که بسیار بزرگ و دیدنی است.

منبع: ایسنا

508965