آغاز مرمت قلعه «فورگ»

مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از آغاز مرمت بخشی از قلعه تاریخی فورگ در این روستای هدف گردشگری شهرستان خبر داد.
تصویر آغاز مرمت قلعه «فورگ»

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر‌اسماعیل شهسواری، مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی ١۴٠١، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده این فصل مرمت، شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، برچیدن بخش‌های فرسوده سنگی روی دیوار یا جرز‌ها، دیوارچینی با سنگ لاشه، کاه گل بام شاه‌نشین، بند کشی و... است.

وی اظهار داشت: این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده قلعه، شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.

وی افزود: فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق، شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بوده و بخش دوم که در فاصله ۵٠ متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص داشته و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست، در دو طبقه احداث شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه بوده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان ادامه داد: قلعه تاریخی فورگ یکی از بناهای شاخص و منحصر‌به‌فرد در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ١٠ کیلومتری مسیر اسدیه – سربیشه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده و هرساله میزبان صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

شهسواری خاطر‌نشان کرد: قلعه تاریخی روستای هدف فورگ، مربوط به دور افشاریه و در تاریخ ٢٨/١٢/١٣٧٩ و با شماره ٣۴۵٠ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان پیام/

509110