میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مدیرکل میراث فرهنگی عنوان کرد؛

عدم وجود ضوابط برای ثبت باغات در استان یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه خوشبختانه به تازگی روند ثبت باغات  استان از جمله بافق، شاهدیه و تفت درحال انجام است اظهار داشت: اما همچنان ضوابطی برای ثبت باغات در استان وجود ندارد.
ثبت ملی ۱۸ میراث فرهنگی ناملموس استان اردبیل طی نامه‌ای از سوی وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به استاندار اردبیل ابلاغ شد.
سکوی بزرگ، صندلی‌های متقاون، پایه‌هایی با طرح نخل وارونه همسان، پایه آتشدان میانی بنا و میز مدور بدست آمده در دهانه شمال شرقی چهارتاقی محوطه وی‌گل که همگی از جنس گچ هستند در مقایسه با آثار بدست آمده مشابه بی نظیر‌ند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی سمنان به تشریح مرمت، ساماندهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه حصار پرداخت و گفت: موافقت‌های اولیه با شرکت راه آهن، به سبب جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار برای ثبت جهانی صورت پذیرفته اما به دلیل هزینه بالای این اقدام، مسلما بودجه استانی برای تحقق اجرایی موضوع کافی نخواهد بود و باید از منابع ملی تامین شود.
معاون میراث فرهنگی از بازدید مشترک مدیران راه اهن به همراه مدیران وزارت میراث فرهنگی از تپه حصار برای جا به جایی ریل‌های مسیر تهران - مشهد خبر داد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۹۱ اثر تاریخی غیرمنقول استان از سال ۱۳۹۲ تا کنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان؛

قلعه سانسیز مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: قلعه سانسیز در شهرستان طارم مرمت خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان:

آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه مرمت اضطراری می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از آغاز عملیات مرمتی اضطراری شامل استحکام‌بخشی، بام‌­سازی، احیای ناودان‌­ها، هدایت آب‌های سطحی، عایق‌کاری رطوبتی و جلوگیری از نفوذ رطوبت در آرامگاه چلبی اوغلو توسط کارشناسان و استادکاران میراث فرهنگی خبر داد.

یک کارگردان تئاتر با اشاره به پتانسیل تئاتر و سالن های اجرای تئاتر برای جذب گردشگر خارجی گفت: سالن‌های تئاتر و اجراهای تئاتر باید نیز جزو مسیرهای گردشگری ایران محسوب شود.
حناچی در آیین افتتاح مجموعه گردشگری و تاریخی رازی عنوان کرد:

ری یکی از نقاط عطف در تمدن و شهرنشینی

شهردار تهران با اشاره به ظرفیتهای گسترده ری در بخش تاریخی و گردشگری، ری را یکی از نقاط عطف تمدن و شهرنشینی معرفی کرد.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری، سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد:

«نبرد گرشاسب» دست نخورده است/ شیرهای اطراف اثر اصلی مرمت شدند

شاپور دیوسالار، مرمت اثر «نبرد گرشاسب» که ثبت ملی شده است را تکذیب کرد و گفت: اثر اصلی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شده و هیچ تغییری در آن بدون کسب اجازه در این سازمان امکانپذیر نیست و تنها شیرهای اطراف این میدان که دچار تخریب و فرسودگی شده بودند، مرمت شدند.
به دنبال تخریب مجسمه‌های میدان حُر، معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: مرمت این مجسمه‌ها که منجر به تخریب شده، بدون اطلاع و استعلام میراث فرهنگی بوده است.
یک مجموعه‌دار ایرانی ساکن اروپا با اشاره به اهمیت کارت پستال‌ برای شناسایی هرچه بیشتر گردشگری و آثار میراثی ایران در دنیا پیشنهاد کرد تا همانند ده‌های گذشته بار دیگر کارت پستال‌های ایرانی که در گذشته ورقه‌های پستی نام داشتند، برای رونق بیشتر گردشگری و میراث فرهنگی ایران در جهان طراحی و عرضه شود.
یکی از حیرت‌های مهم سیاحان خارجی طی سفر به ایران قدیم، این بود که متعجب می‌شدند که مردم در این سرزمین خشک و کم آب و حتی جهنمی چگونه بهشتی زندگی می‌کنند، راز این سبک زندگی را باید در ساخت بناها و عمارت‌هایی نه جاه طلبانه، بلکه منطبق با طبیعت و خلق و خوی آدم‌ها جستجو کرد.
مدیرکل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی کشور با اشاره به تشریح تفاوت بازدیدکنندگان موزه‌های ایران در مقایسه با بازدیدکنندگان موزه‌ کشورهای مهم گردشگرپذیر جهان گفت: ایرانیان از فرانسوی‌ها بیشتر موزه می‌روند.
سرنوشت نخسین خانه موزه اصفهان در ابهام؛

بهره برداری از بنیاد امیر قلی امینی خلاف نیت واقف

بنیاد امیر قلی امینی یکی از هزاران بنای وقفی در اصفهان است که باگذشت بیش از چندین دهه و پیگیری‌های فراوان بهره برداری از آن همچنان خلاف نظر و نیت واقف است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان:

۲۷ اثر تاریخی تعیین حریم شدند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از تعیین حریم ۲۷ اثر تاریخی در این استان طی سال گذشته با هدف پیشگیری از تعدی‌های عمدی و سهوی افراد به آنها خبر داد.