میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

در نامه‌ای از سوی وزیر میراث‌فرهنگی انجام شد:

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۱۰ میراث فرهنگی ناملموس به استاندار سمنان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به استاندار سمنان با ابلاغ مراتب ثبت ۱۰ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس، بر هر اقدامِ موجب حفظ و احیای این آثار، تاکید کرد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛

ریزش بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهردر پی وقوع زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیرانشهر گفت: بر اثر وقوع زلزله پنج ریشتری شب گذشته در استان بخشی از تپه تاریخی جلدیان پیرانشهر ریزش کرده است.
کشف بقایای اجساد انسانی در گورستان‌هایی در فارس و خراسان بزرگ و گشایش نمایشگاه هنر و فلز در تهران را می‌توان از اخبار برگزیده حوزه میراث‌فرهنگی در هفته گذشته برشمرد.
در این نوشته قصد نداریم مقاله‌ای درباره «سواد گردشگری» پیش روی شما خوانندگان گرامی قرار دهیم اما با توجه به شرایط این روزها که قرار است وزیر جدید برای این وزارتخانه انتخاب شود، لازم است نکاتی را یادآور شویم، بلکه مفید واقع شود.
فرمانده یگان ‌حفاظت میراث‌فرهنگی قم با تاکید بر اینکه هر گونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیای تاریخی ممنوعه‌است ،گفت: چهار حفار غیرمجاز آثار تاریخی در این استان ، دستگیر شدند.

در محل کشف بقایای این کلیسا تعدادی اثر تاریخی از جمله یک صلیب برنزی متعلق به قرن سیزدهم که بر روی آن میناکاری انجام شده بود نیز کشف شده است.
ماجرای آب بازی گردشگران در کاروانسرای دودهک، سفر وزیر میراث فرهنگی به مشهد، بررسی چالش ها و برنامه های وزیر جدید، گردشگری دریاچه ارومیه از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

بنا به گفته یکی از مدیران سازمان زیباسازی شهر تهران، تندیس برنزی «فرم هندسی»، اثر شجاع‌الدین شهابی، سال‌ها پیش به دلیل مغایرت با شئون اسلامی، از باغ هنرمندان تهران حذف شده است.
فرمانده یگان حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان:

۴۱ متخلف در حوزه میراث‌فرهنگی اردبیل دستگیر شد

فرمانده یگان حفاظت‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در سه‌ماهه نخست امسال ۴۱ نفر از متخلفان و سوء استفاده‌کنندگان از میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی در سطح استان اردبیل دستگیر شدند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خبر داد:

مجسمه‌های ایرانشهر سرقت نشده‌اند/ درباره مرمت آثار این پارک قبلا اطلاع رسانی شده بود

شاپور دیوسالار، سرقت مجسمه‌های پارک خانه هنرمندان را رد کرد و گفت:  طبق اطلاع رسانی ماه گذشته، 27 مجسمه موجود در این فضا، به دلیل برخی آسیب‌ها که نتیجه گذر زمان و نصب غیر اصولی است، مرمت و بهسازی می‌شوند.
همزمان با قرمز شدن ۹۲ شهر کشور و گسترش گونه دلتای کرونا در بیشتر مناطق، مدیرکل موزه‌ها اعلام کرد که تعطیلی موزه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرجع نهایی تعیین آثار واجد ارزش فرهنگی‌ و تاریخی را ستاد وزارت و شورای ملی ثبت آثار دانست و گفت: سامانه مجازی سامانه مجازی استعلام آثار واجد ارزش فرهنگی‌ و تاریخی رونمایی خواهد شد.

در این دولت نه تنها هیچکدام از گره های زیست محیطی استان باز نشد، بلکه کورتر از قبل شد. از خشک شدن خلیج گرگان و خطر ریزگردهایش گرفته تا انتقال آب سرچشمه های حیاتی جنگل های علی آباد به بهانه تامین آب شرب استان سمنان، از تراشیدن نیلکوه با عظمت به پای کارخانه سیمان تا استحصال آب‌های فسیلی و غیرقابل بازگشت از سوی کارخانه های ید آلوده کننده و... هر یک زخم های انسانی بر بستر طبیعت شکننده استان شدند.
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان کوثر گفت: با توجه به قدمت شهر گیوی مرکز این شهرستان، مرمت و احیای بافت تاریخی این شهر در دستور کار قرار گرفته است.