پایان ممنوعیت ساخت‌وساز در منطقه دو خواهران نهاوند

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند گفت: ممنوعیت ساخت‌وساز پس از ۶۰ سال در منطقه دو خواهران نهاوند برداشته شد.
تصویر پایان ممنوعیت ساخت‌وساز در منطقه دو خواهران نهاوند

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن جانجان از اتمام هفتمین فصل کاوش معبد لائودیسه در منطقه دو خواهران در هفته گذشته خبر داد و افزود: منطقه دو خواهران ۱۲ هکتار است و با توجه به اینکه محل احتمالی معبد لائودیسه مشخص نیست از سال ۱۳۲۷ کل این در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای ساخت‌وساز در این منطقه به وجود آید و سبب شد این محدوده که جز بافت تاریخی شهر نهاوند است اجازه ساخت‌وساز نداشته باشد.

جانجان اضافه کرد: این محدودیت و ممنوعیت باعث شد مردم دچار مشکلاتی شده و از منطقه مهاجرت کردند بنابراین دو خواهران به منطقه مهاجرپذیر تبدیل و دچار آسیب‌های اجتماعی شد.

وی تصریح کرد: محدودیت ساخت‌وساز در این منطقه باعث شد بناهایی در منطقه دچار فرسودگی شوند و مردم همواره از مسئولان مطالبه دارند برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

جانجان با اشاره به اینکه کاوش در منطقه دوخواهران با اهداف دو منظوره انجام شد، اظهار کرد: کاوش‌ها از سه فصل قبل با هدف پیدا کردن سر نخ معبد لائودیسه آغاز شد و بنا شد بخش‌هایی که آثاری پیدا نمی‌شود آزادسازی شوند تا مردم بتوانند ساخت‌وساز همراه با محدودیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این محدوده جز بافت تاریخی شهر است، گفت: در فصل هفتم کاوش‌، سر نخی از معبد لائودیسه پیدا نشد، همچنین مناطقی که کاوش و آثاری یافت نشد طبق ضوابط آزاد اعلام می‌شود و ساخت‌وساز بر اساس ضوابط بافت تاریخی با محدودیت انجام شود.
جانجان با بیان اینکه تاکنون ساخت‌وساز در این منطقه ممنوع بود، عنوان کرد: هدف میراث‌فرهنگی تسهیل‌گری برای مردم است نه اینکه مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند در پایان درباره فصل بعدی کاوش، بیان کرد: اگر اعتبار کافی به پروژه تزریق شود به یک فصل کاوش دیگر نیاز دارد و گمانه‌زنی‌ها با یک فصل دیگر تمام می‌شود.

منبع: مهر

521780