بررسی آمار اختلال سلامت روان در کشور

سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان افراد در محیط کار گفت: ۲۵.۴ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در آغاز اختلالات روانی قرار دارند.

تصویر بررسی آمار اختلال سلامت روان در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا شالبافان روز سه شنبه در همایش سلامت روان در محیط کار که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: افزایش آگاهی در مورد مسایل بهداشت روان و بسیج تلاش ها برای حمایت از سلامت روان اهداف کلی سازمان جهانی بهداشت بوده و امسال شعار این سازمان بر اولویت سلامت روان در محیط کار مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: اثر محیط کار روی سلامت روان همه افراد جامعه تأثیر می‌گذارد، کار مناسب، تامین معاش، ایجاد اعتماد به نفس، هدفمند و موفق بودن و ایجاد فرصت برای روابط مثبت در جامعه از طریق سلامت روان پرسنل ایجاد می شود. برای افرادی که دارای سلامت روان هستند، کار مناسب می‌تواند به بهبود اعتماد به نفس و عملکرد اجتماعی کمک کند.

شالبافان ادامه داد: شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در تمامی جوامع می‌تواند منشاء بروز آسیب های روانی در مردم باشد و در این زمینه، به غیر از وزارت بهداشت، تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی نقش دارند.

وی افزود: وزارت بهداشت متولی امر سلامت است اما بخش اعظم مولفه های موثر بر سلامت خارج از حوزه وزارت بهداشت بوده و تلاش این وزارتخانه برای تمرکز خدمت رسانی به منظور بهبود وضعیت سلامت روان و کاهش آسیب‌ها و پیشگیری و درمان بیماری ها است.

به گفته وی، انسان سالم محور توسعه پایدار است و وزارت بهداشت نیز در سه سطح به مشکلات روان ورود کرده که سطح یک مراکز جامع سلامت، سطح دوم مراکز درمان سرپایی سراج و سطح سوم بیمارستان های تخصصی روانپزشکی برای ارائه خدمات بستری است.

حدود ۲۵ درصد جمعیت دارای اختلالات سلامت روان هستند

بنابر گزارش ایرنا، سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در حاشیه این همایش نیز در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد جمعیت عمومی دارای اختلالات سلامت روان هستند و آمار نسبت به مطالعات قبلی افزایش یافته است.

شالبافان تصریح کرد: دوران همه گیری کرونا و استرس های ناشی از آن باعث افزایش اختلالات روانی در جامعه شده است و در این میان اختلالات خلقی از جمله افسردگی، شایعترین آن هستند.

وی با یادآوری اینکه ۱۷ درصد جمعیت دچار اختلالات خلقی و ۱۴ درصد مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند، افزود: وضعیت شهر تهران از لحاظ اختلالت روانی بدتر است.

وی گفت: آگاهی مردم نسبت به مراجعه به روانشناس و روانپزشک ضروری است زیرا بسیاری از کسانی که مبتلا به اختلالات روانی هستند، از بیماری خود بی خبرند.

سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: باید از آسیب های اجتماعی همچون طلاق، بزهکاری و اعتیاد پیشگیری کنیم تا ابتلا به اختلالات روانی نیز کاهش یابد.

شالبافان به وجود ۱۰۷ مرکز سراج در کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز خدمات تخصصی اختلالات روانی را ارایه می دهند و در زمینه روانشناسی و روانپزشکی فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه مراکز سراج آگاهی رسانی به افراد جامعه در زمینه ارتقای سلامت روان بسیار مهم است و باید همه دستگاهها در این زمینه کنار وزارت بهداشت پای کار بیایند.

شالبافان به موضوع اعتیاد اشاره کرد و افزود: نقش رسانه های تصویری در این زمینه مهم است، نمایش های خانگی و سینمایی به اثراتی که اعتیاد نقش پررنگی در سلامت روان دارد، بپردازند.

وی انتقاد کرد که در بسیاری از نمایش های خانگی در مورد کشیدن سیگار تبلیغات زیادی می شود که این امر نیز نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی دارد.

شالبافان تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری از سریالها بیمار روانی را خشن نشان می دهند که باید این نگاه اصلاح شود، زیرا یک فیلم اگر سلامت روان را بدرستی نشان دهد و تاثیر پذیری آن از مقاله و پژوهش بیشتر است.

منبع: مهر

789174

سازمان آگهی های پرسون