ابتلای بیش از ۷ هزار نفر به این بیماری در کشور

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت بیماری سل در کشور، بر درمان‌پذیر بودن این بیماری تاکید کرد.

تصویر ابتلای بیش از ۷ هزار نفر به این بیماری در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مهشید ناصحی با بیان اینکه ۲۳ مهرماه سالروز درگذشت حکیم زکریای رازی، به عنوان «روز ملی مبارزه با سل» نامگذاری شده، اظهار کرد: ۲۳ مهر ماه به پاس قدردانی از فعالیت‌های حکیم زکریای رازی در زمینه سل به عنوان روز ملی مبارزه با این بیماری نامگذاری شده است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی واگیردار است گفت: باکتری این بیماری می‌تواند به هر قسمت از بدن مانند ریه‌ها، مغز، مفاصل، کلیه، استخوان‌ها، پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی و سایر قسمت‌های دیگر بدن حمله و آن عضو را درگیر بیماری کند؛ اما از آنجایی که بسیار اکسیژن دوست است در ۸۰ الی ۸۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری، ریه‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

تنفس؛ راه‌ اصلی انتقال بیماری سل

این استاد دانشگاه با بیان اینکه راه‌ اصلی انتقال بیماری سل تنفسی است، خاطرنشان کرد: قطرات و ذرات ریز تنفسی حاوی میکروب به هنگام عطسه، سرفه، خندیدن و حرف زدن بیماران مبتلا به سل ریوی در هوا پخش می‌شوند و می‌توانند برای چندین ساعت به صورت معلق در هوا باقی‌ بمانند.

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اگر یک فرد سالم هوای آلوده به این ذرات تنفسی را تنفس کند، میکروب سل وارد ریه‌های وی می‌شود.

وی با بیان اینکه تماس طولانی و نزدیک با بیمار مسلول درمان نشده نیز سبب انتقال میکروب سل به سایرین می‌شود، گفت: برخی شرایط محیطی مانند محیط‌های شلوغ، کوچک، بدون تهویه مناسب، کم‌نور و مرطوب برای انتقال این میکروب مناسب‌تر است. این بیماری در چنین شرایطی بیشتر منتقل می‌شود. حشرات، ظروف غذاخوری، لباس و ملحفه بیماران نمی‌توانند بیماری سل را منتقل کنند.

کدام نوع سل قابلیت سرایت دارد

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با بیان اینکه افراد مبتلا به سل ریوی «عفونت‌زا» هستند، تصریح کرد: تمام انواع بیماری سل قابلیت سرایت به دیگران را ندارند. بیمارانی که به سل ریوی و یا سل حنجره مبتلا شده‌اند، عفونت‌زا محسوب می‌شوند؛ چرا که می توانند با هر سرفه قطرات تنفسی آلوده به میکروب را در هوا پخش کرده و در نتیجه بیماری را به دیگران منتقل کنند.

عملکرد سیستم دفاعی بدن مقابل میکروب سل

ناصحی با بیان اینکه افرادی که مبتلا به سل ریوی می‌شوند در صورت عدم درمان می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ نفر را در سال آلوده کنند، افزود: ۹۰ تا ۹۵ درصد افرادی که میکروب سل وارد بدن آنها می شود، سیستم دفاعی بدن موفق می‌شود، میکروب سل را مهار کند و لذا این افراد به بیماری سل مبتلا نمی شوند؛ در چنین شرایطی، میکروب سل به حالت نهفته و غیرفعال در بدن باقی می‌ماند. هنگامی که میکروب به صورت نهفته در بدن باقی‌می‌ماند به دیگران منتقل نمی‌شود.

ابتلای یک نفر به بیماری سل از هر ۱۰ نفر

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال ابتلا به بیماری سل توضیح‌داد: بررسی‌ها بیانگر این است به طور معمول یک نفر از هر ۱۰ نفری که میکروب سل وارد بدنشان می‌شود به این بیماری مبتلا می‌شود. در واقع ابتلا به بیماری سل به ضعف سیستم دفاعی بدن وابسته است. ضعف سیستم دفاعی بدن و به دنبال آن فعالیت و تکثیر میکروب ییماری سل می‌تواند سبب ابتلای یک فرد به این بیماری شود.

گروه‌های پرخطر بیماری سل

وی با بیان اینکه تمام افراد از پتانسیل ابتلا به بیماری سل برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به دیابت، نارسایی‌کلیوی، ایدز، سوءتغذیه، سرطان‌ها، افراد مصرف کننده داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سل قرار دارند.

منبع: ایسنا

789033

سازمان آگهی های پرسون