فراموش‌کاری روزمره به معنای ابتلا به آلزایمر نیست

فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: فراموش‌کاری بعضی موارد همچون فراموش کردن مکان قرارگیری یک شی به‌دلیل استرس‌ها و دغدغه‌های روزمره به‌طور معمول گاهی اتفاق می‌افتد و ممکن است نشانه بیماری آلزایمر نباشد.

تصویر فراموش‌کاری روزمره به معنای ابتلا به آلزایمر نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، ندا شیخی‌نیا با اشاره به علائم درگیر شدن افراد با بیماری آلزایمر اظهار کرد: فراموش کردن اتفاقات اخیر یا داشتن دشواری در به یاد آوردن آن‌ها، یکی از نخستین علائم بیماری آلزایمر محسوب می‌شود و به‌طور معمول بیمار در ابتدا اتفاقات مربوط به گذشته را به یاد می‌آورد و بیشتر، مشکل در حافظه اخیر او دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است افراد درگیر با این بیماری یک وعده غذایی را مصرف کنند، اما آن را به فراموشی بسپارند و مجدد غذا بخورند، افزود: نداشتن درک صحیحی از زمان و مکان، به‌طور معمول جزو مراحل ابتدایی درگیر شدن افراد با بیماری آلزایمر نیست، اما در سیر زمان و به تدریج اتفاق می‌افتد.

فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با بیان اینکه با پیشرفت بیماری آلزایمر، در نهایت حافظه قدیم‌تر فرد نیز دچار اختلال می‌شود، تصریح کرد: به‌طور معمول در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر، گفتار فرد دچار مشکل نمی‌شود، اما در سیر بیماری، به تدریج بیمار دچار کاهش دایره لغات می‌شود، لغات را به خاطر نمی‌آورد و در نهایت این بیماری بر گفتار و تکلم بیمار تاثیر می‌گذارد.

شیخی‌نیا با اشاره به اینکه در مراحل پیشرفته‌تر بیماری آلزایمر روی بینایی فرد نیز تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: فراموش‌کاری بعضی موارد همچون فراموش کردن مکان قرارگیری یک شی به‌دلیل استرس‌ها و دغدغه‌های روزمره به‌طور معمول اتفاق می‌افتد و ممکن است نشانه بیماری آلزایمر نباشد؛ در واقع بیماری که درگیر با آلزایمر می‌شود، از بیماری خود ناآگاه است و به‌دلایل دیگری ممکن است به پزشک مراجعه کند، اما برخی افراد که به‌دلیل افسردگی، اضطراب و نداشتن تمرکز ممکن است دچار فراموشی شوند، خود از این موضوع آگاه و ناراضی هستند.

وی گفت: ممکن است افرادی که به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند تا پیش از آن، فردی اجتماعی بوده باشند و پس از درگیر شدن با این بیماری، علائمی از بی‌علاقگی نسبت به صحبت یا حضور در جمع را تجربه می‌کنند و بهداشت و آراستگی آن‌ها ممکن است تغییر کند، همچنین جابه‌جا گذاشتن وسایل و قرار دادن اشیا در مکان‌های دور از تصور از جمله دیگر علائم بیماری آلزایمر است.

فوق تخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اضافه کرد: اضطراب این افراد به‌طور غیرمعمول افزایش پیدا می‌کند و قرارهای جدید، شماره تماس دیگر افراد و اسامی همکاران خود را فراموش می‌کنند، همچنین گم کردن زمان و مکان از جمله دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود و این افراد ممکن است حتی مسیر هر روز خود را فراموش کنند.

منبع: ایسنا

776012

سازمان آگهی های پرسون