سیاست تنش زایی آمریکا در آستانه‌ انتخابات ایران

روسای جمهور آمریکا و فرانسه به تازگی در بیانیه‌ای بی سر و ته، ادعاهای تکراری را علیه کشورمان مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد که در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری کشورمان صرفا به دنبال تشدید تنش ها علیه‌ ایران در محیط بین المللی بوده‌اند.

تصویر سیاست تنش زایی آمریکا در آستانه‌ انتخابات ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئس جمهور فرانسه با یکدیگر دیدار داشته‌اند. این دیدار در فرانسه‌ انجام شده و در قالب آن، دو طرف در قالب یک بیانیه یا آنچه «نقشه راه» خوانده‌اند، ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کرده‌اند. در این راستا، در نقشه راه منتشر شده، روسای جمهور آمریکا و فرانسه‌ایران را متهم کرده‌اند که‌اقدام به‌ارسال تسلیحات به روسیه می‌کند.

تسلیحاتی که در جبهه‌های جنگ اوکراین استفاده می‌شوند. رهبران دو کشور، ایران را به‌ایجاد بی ثباتی در سطح منطقه نیز متهم کرده‌اند. آن‌ها مدعی شده‌اند که عزمی‌جدی برای اعمال فشار بر ایران دارند تا این کشور به‌ادعای آن‌ها، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در سطح منطقه را متوقف کند و در عین حال، برنامه موشکی و هسته‌ای خود را نیز متوقف سازد و حمایت‌های خود از روسیه در جریان جنگ اوکراین را نیز خاتمه دهد. در این راستا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در موضع گیری بخش‌های از بیانیه‌اخیر روسای جمهور فرانسه و آمریکا که مرتبط با ایران بوده را محکوم کرد و آن را حامل انگیزه‌های سیاسی و در ادامه سیاست‌های شکست خورده پیشین غربی‌ها توصیف کرد.

وی به رئیس جمهور فرانسه نیز توصیه کرده که در قالب اظهارات اخیرش مبنی بر تلاش اروپا جهت عدم دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا به ویژه در حوزه‌های دفاعی و امنیتی، دنباله روی فرانسه‌از سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا را نیز خاتمه دهد.

نکته قابل تامل در مورد این بیانیه ضدایرانی این است که در شرایطی که رژیم اشغالگر قدس موجب شهادت و مجروح و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر در نوار غزه شده، قدرت‌های غربی همچنان خود را ملزم به محکوم کردن ایران و آنچه فعالیت‌های بی ثبات کننده‌این کشور ادعا می‌کنند، می‌دانند. معادله‌ای که نشان می‌دهد تا چه‌اندازه قدرت‌های غربی در سیاست جهانی خود مغرض و غیرمنطقی هستند.

روسای جمهور آمریکا و فرانسه حاضر به‌اعمال کوچکترین فشار به صهیونیست‌ها جهت خاتمه دادن به کارزار قتل و نسل کشی خود در نوار غزه نیستند و مدام ادعاهای واهی و بی سر و ته علیه‌ایران مطرح می‌کنند.

قدرت‌های غربی بارها این ادعا را مطرح کرده‌اند که‌ایران به روسیه در بحبوحه جنگ اکراین سلاح می‌فرستد. این در حالی است گه‌ایران به طور منطقی این ادعا را رد کرده و تاکید نموده که در بحث قراردادهای تسلیحاتی با روسیه در دوره قبل از آغاز جنگ اوکراین، به تعهدات خود عمل کرده و اینکه روس‌ها از تسلیحات مذکور در چه راهی استفاده می‌کنند به هیچ عنوان به کشور فروشنده تسلیحات یعنی ایران ارتباطی ندارد. قاعده‌ای که در هرکجای دیگر جهان نیز معتبر است و کاملا منطقی است.

از این رو، تکرار این ادعا معنی جز اعمال فشار علیه‌ایران ندارد. جالب است که همین قدرت‌ها هیچ توضیحی نمی‌دهند که چرا به یک رژیم جانی و کودک کش نظیر رژیم اشغالگر قدس میلیاردها دلار سلاح می‌دهند و کارزار جنایت آن را علیه ملت فلسطین تقویت می‌کنند.

و در نهایت اینکه در مورد توسعه برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای کشور نیز، ایران اعلام کرده که به خطوط قرمز قانونی و حقوق خود کاملا متعهد است. اینکه جهان غرب از ایران توقع دارد تا دست خود را از قدرت نظامی‌اش خالی کند، به هیچ عنوان منطقی نیست و هیچ عقل سلیمی‌آن را نمی‌پذیرد. در عین حال، در بحث هسته‌ای نیز غربی‌ها به ویژه در قضیه برجام کاملا به‌ایران بدهکار هستند و ایران هم تاکید کرده که مسوول زیاده خواهی‌های قدرت‌های غربی در ماجرای اتمی‌نیست.

از این رو، اگر با دقت به آنچه به تازگی روسای جمهور فرانسه و آمریکا در قالب یک بیانیه علیه‌ایران مطرح کرده‌اند بنگریم، هیچ نکته تازه‌ای را مشاهده نمی‌کنیم و گویی صرفا تشدید فشار علیه‌ایران با تکرار ادعاهای واهی در آستانه‌انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دستورکار بوده‌است.

منبع: ایسنا

682475