نقش رسانه ها در انتخاب خرمندانه جامعه

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در مدار تکلیف رسانه‌ای، طرح‌ها و برنامه‌ها نامزدهای انتخابات را در معرض برگزینندگان قرار می‌دهد تا صاحبان رای و انتخاب، قادر باشند بعد از تحقیق و تطبیق برنامه‌ها، خردمندانه‌ترین انتخاب را داشته باشند.
تصویر نقش رسانه ها در انتخاب خرمندانه جامعه

به گزارش سایت خبری پرسون، دکترمحمدجلیل آل‌امین، پژوهشگر فلسفه و مدیرکل صدا و سیمای استان زنجان در یادداشتی نوشت: انسان از ابتدای خلقت در حال برگزیدن و انتخاب کردن است. برمی‌گزیند چگونه بیندیشد، چگونه رفتار کند، چه غذایی را تناول کند و چه سبکی را برای "بودن در جهان" طرح‌ریزی و انتخاب کند. انسان، در ساختار وجودی خود، موجودی گزینشگر است.

حق سیاسی از حقوق اساسی انسان‌ِ آزاد و انتخابگر در زندگی اجتماعی و کنشگریِ جمعیِ اوست. از این رو تصمیم به استفاده از این حق بنیادین در مدار عقلانیتِ سیاسی، بنیادی ترین انتخاب انسان به شمار می رود.

رسانه‌های جمعی در جهان، هنگام مواجهه با حقوق اساسی انسان مانند حقِ برگزیدن و انتخاب کردن، متاثر از مبانیِ اندیشه‌ای حاکم بر رفتار رسانه‌ای‌شان عمل می‌کنند، از این رو، کارکردهای متفاوتی دارند.

گروهی از رسانه‌ها، صحنه و عرصه‌ی انتخابات را فرصتی برای کسبِ ثروت و فروش محصولات و تولیداتِ رسانه ای قلمداد می کنند که عموما بسته‌های رسانه‌ای آنها در ژانر و گونه‌های بازرگانی، تبلیغاتی و رقابتی دسته بندی می شود که با هدف دستیابی به ثروت و سود اقتصادی طراحی و اجرا می شود. گروه دیگر، انتخابات را جولانگاه تسهیم و تقسیم قدرت سیاسی و سهامداری بعد از پیروزیِ نامزد متعلق به جریان خود، می‌دانند و تلاش می‌کنند از بازیگران قدرتِ احتمالی حاکمه و برنده‌ی رقابتِ انتخاباتی باشند.

در این میان، رسانه‌های تکلیف‌گرا مانند رسانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران که در سمتِ درست جریان رسانه‌ای معرفت‌پایه می‌ایستد، ماموریتی جز، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، بر اساس اصول و قواعدِ خردِ آزاد و خردمندی استعلایی، برای عقلانی‌ترین گزینش توسط انتخاب‌کنندگان را ندارند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در مدار تکلیف رسانه‌ای، طرح‌ها و برنامه‌ها نامزدهای انتخابات را در معرض برگزینندگان قرار می‌دهد تا صاحبان رای و انتخاب، قادر باشند بعد از تحقیق و تطبیق برنامه‌ها، خردمندانه‌ترین انتخاب را داشته باشند.

رسانه ملی، مطالبه همگانی و ملیِ مخاطبان، برای دسترسی به بسته‌های رادیویی و تلویزیونی که حاوی داده‌ها و اطلاعاتی از برنامه‌ها و سوابقِ انتخاب‌شوندگان باشد را حقی سیاسی و اجتماعی برشمرده و بدون ملاحظه‌ی قدرت و ثروت، خود را مکلف به ادای حقِ عمومی می‌داند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با ابتنا به تجاربِ حرفه‌ای خود از انواعِ قالب‌های برنامه‌سازی، مانند مستند، گفتار، گفتگو، گزارش و مانند آن، برای معرفی داوطلبانی که سودای کسبِ کرسی خدمت در نهاد ریاست‌جمهوری را دارند، بهره می‌گیرد تا نقشِ خود را در مسیر رسانه‌ی وظیفه‌گرا به سر انجام رساند.

منبع: بسیج

682500