تازه‌ترین آمار رقابت کاندیدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی

داده‌کاوی انتشار بیش از ۹ میلیون پست منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی طی بیستم خرداد، نشان می‌دهد کدام کاندیداها در کسب توجه بیشتر کاربران فضای مجازی موفق‌تر بوده‌اند.

تصویر تازه‌ترین آمار رقابت کاندیدهای انتخابات در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، با آغاز رسمی مهلت قانونی تبلیغات کاندیداهای انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و گذشت نخستین روز حضور آنان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و بازتاب آن در فضای مجازی، نتایج بررسی داده‌های آماری در سه شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و ایکس (توییتر) نشان می‌دهد از کل داده‌های تولیدی در شبکه اجتماعی ایکس که به ۲.۲ میلیون پست می‌رسد، ۱۳۸ هزار پست با محوریت انتخابات ریاست‌ جمهوری منتشر شده که از این میزان ۹۲.۵ هزار مورد به حداقل یکی از ۶ کاندیدا بازمی‌گردد.

نتایج همین بررسی روزانه (۲۰ خرداد) از کل داده‌های تولیدی در اینستاگرام نشان می‌دهد از ۳.۱ میلیون پست منتشر شده در این شبکه اجتماعی، ۴۹ هزار مورد درباره انتخابات ریاست جمهوری است که از این میان ۳۷.۵ هزار مورد به کاندیداها مرتبط است. داده‌کاوی از کل محتوای تولیدشده در کانال‌های تلگرامی نیز نشان می‌دهد از ۳.۸ میلیون پست، ۱۴۲ هزار مورد درباره انتخابات بوده که از این میزان، ۲۱ هزار مورد به کاندیداها ارتباط داشته است.

سهمیه توییتری هر کاندیدا چقدر است؟

بررسی محتوای ۹۲.۵ هزار توییت منتشر شده درباره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف دو چهره‌ای هستند که بیشترین میزان اقبال کاربران شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) را در روز نخست تبلیغات تلویزیونی به خود اختصاص داده‌اند. پزشکیان با ۴۸ هزار توییت در رتبه نخست قرار گرفته و قالیباف با ۲۶ هزار توییت در جایگاه دوم ایستاده است. در میان سایر کاندیداها هم سعید جلیلی با ۱۲ هزار توییت بیشتر از دیگر کاندیداها توجه کاربران را به خود جلب کرده است. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۳.۵ هزار، علیرضا زاکانی با ۱.۵ هزار و مصطفی پورمحمدی با ۱.۲ هزار توییت در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

کدام کاندیداها در اینستاگرام پیشتازند؟

مروری بر محتوای ۳۷.۵ پست منتشرشده درباره کاندیداها در اینستاگرام طی روز نخست تبلیغات تلویزیونی هم حاکی از این است که علیرضا زاکانی با ۱۶ هزار پست رتبه نخست را به خود اختصاص داده و پزشکیان و قالیباف با اختلافی اندک به‌ ترتیب رتبه‌های دوم (با ۵.۹ هزار پست) و سوم (با ۵۰۰۰ پست) را از آن خود کرده‌اند. جلیلی نیز با تفاوتی حداقلی که به انتشار ۴.۵ هزار پست درباره او منجر شده در رتبه بعدی قرار دارد و قاضی‌زاده هاشمی با ۳.۴ هزار و پورمحمدی با ۲.۵ هزار پست در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نسبت محتوای مرتبط با هر کاندیدا در کانال‌های تلگرامی

در نهایت، از میان ۲۱ هزار پیام منتشر شده در کانال‌های تلگرامی در روز نخست تبلیغات تلویزیونی، پزشکیان با ۵۶.۷ هزار پیام در جایگاه نخست و قالیباف با ۳۹ هزار پیام در رتبه بعدی قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد جلیلی نیز با کمی تغییر میزان (۳۱.۲ هزار پیام) سایه به سایه قالیباف حرکت می‌کند؛ نسبتی که میان پیام‌های مرتبط با زاکانی با ثبت عدد ۳۱ هزار در مقایسه با جلیلی، و میان زاکانی در قیاس با قاضی‌زاده هاشمی با ۳۰ هزار پیام هم حفظ شده است. پورمحمدی هم با ۲۲ هزار پیام در رتبه بعدی این آمارها قرار گرفته است.

آمار گوگل ترندز چه می‌گوید؟

گوگل ترندز که از دیدگاه کارشناسان بسیاری به‌عنوان «نزدیکترین سکوی مجازی برای نشان‌دادن دغدغه مردم» شناخته می‌شود هم در نموداری آماری، میزان جست‌وجوی نام کاندیداها را در روز اعلام اسامی نهایی از سوی وزارت کشور را چنین ثبت کرده که نام پزشکیان در آن به رشدی فواره‌گون در مقطع زمانی مشخصی رسیده اما ساعتی بعد با ثبت روندی کاهشی، تداوم یافته است. روندی که هم نشانگر دیرینگی اندک جست‌وجوی نام اوست و هم یادآور می‌شود که پس از شناخت ابتدایی، سطح جست‌وجوی نام وی همچنان به همان میزان، بالا نمانده است.

آمار گوگل ترندز در همان ساعات نشان می‌دهد رتبه دوم جست‌وجوی نام کاندیداها از آن پورمحمدی است و زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی نیز در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند. آماری که با بررسی آن می‌توان به این نتیجه هم رسید که از میان اسامی ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، نام کسانی در ساعات اولیه بیش از دیگر کاندیداها جست‌وجو شده که برای نخستین‌بار به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وارد رقابت شده‌اند.

تصویر کاندیداها در شبکه‌های اجتماعی چگونه بازتاب یافته است؟

همچنین نتایج پژوهشی دیگر که دست‌اندرکاران تهیه آن درباره‌اش یادآور شده‌اند «میزان توجه و محبوبیت هر یک از نامزدها می‌تواند متاثر از محتوای منتشر شده از سوی تیم رسانه‌ای آن‌ها باشد.» نشان می‌دهد در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۳ خرداد میزان توجه و محبوبیت نامزدهای ریاست‌جمهوری، در شبکه‌های اجتماعی (از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر، ایتا) متغیر بوده و در میان ۶ کاندیدا، پزشکیان بیشترین میزان توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده و جلیلی نیز مثبت‌ترین توجهات را در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داده‌ است. گزارش این پژوهش یادآور می‌شود از واکنش‌های غیرمثبت درباره پورمحمدی، زاکانی، قاضی‌زاده و قالیباف کاسته شده‌ است.

منبع: ایسنا

682482