بیماری های ارتوپد که باید مراقب آن ها باشید

بیماری های ارتوپد مربوط به ساختار استخوان‌های بدن است که در بخش‌های مختلفی از ساختار کلی قرار دارند. سلامت و توانایی بدن هر فرد به سالم‌بودن استخوان‌های او بستگی دارد بنابراین، محافظت از آنها در مقابل بروز بیماری‌های ارتوپد بسیار مهم است.
تصویر بیماری های ارتوپد که باید مراقب آن ها باشید

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مقاله قصد داریم در مورد بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها و روش‌های درمانی آنها صحبت کنیم. همچنین برخی راه‌های مراقبتی برای جلوگیری از بروز بیماری را نیز شرح می‌دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بیماری های ارتوپد کدامند؟

استخوان‌های بدن در قسمت پاها، دست‌ها، ستون فقرات، گردن و دیگر بخش‌ها قرار دارند که شکل کلی بدن را ایجاد می‌کنند و این ساختار کلی تا پایان عمر تغییری نمی‌کند اما ممکن است در طول زندگی این ساختار دچار مشکلاتی شود که به این مشکلات، بیماری های ارتوپد می‌گویند.

این بیماری‌ها شامل اختلالات عملکردی اسکلت بدن، ناهنجاری و درد در استخوان، رباط، مفصل، تاندون، عضله و حتی عصب و پوست هستند بنابراین، طیف گسترده‌ای از مشکلات را شامل می‌شوند.

مشکلاتی مانند دررفتن کتف، درد پا، شکستن استخوان، پاره‌شدن غضروف، مشکلات مفصلی زانو و سر و گردن از رایج‌ترین بیماری‌های ارتوپدی هستند که علت اصلی آنها می‌تواند صدمه ورزشی، تصادف، اختلالات مادرزادی یا عفونت باشد.

هر کدام از این مشکلات، درمان مخصوص به خود را دارد و برای رفع آن شرایط مراقبتی خاصی نیاز است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

شایع‌ترین بیماری‌ های ارتوپدی

برخی از مشکلات مربوط به ساختار استخوان‌ها در میان افراد شایع‌تر هستند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

  • اولین بیماری، آرتریت است که باعث درد و تورم در ناحیه مفصل و محدودشدن حرکت فرد می‌شود. معمولا افراد مسن بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شود و تعداد خانم‌های دچار آرتریت بیشتر از آقایان است.

این مشکل انواع متفاوتی دارد که رایج‌ترین آنها نقرس، اسکلرودرمی، آرتروز، لوپوس، روماتیسم مفصلی و آرتریت روماتوئید نوجوانان هستند که هر کدام نیز علت متفاوت دارند.

  • آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی است که در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود و با مرور زمان نیز بدتر خواهد شد. معمولا علت این بیماری آسیب مفصلی یا اضافه وزن است.
  • مارفان یکی از مشکلات ارثی است که بیشتر در ناحیه قلب، رگ‌های خونی، اسکلت و چشم خود را نشان می‌دهد. افراد مبتلا معمولا بسیار لاغر بوده و دست و پای درازی دارند.
  • گوژپشتی که دراثر انحراف ۵۰ درجه‌ای ستون فقرات نمایان می‌شود که علاوه‌بر ایجاد مشکلات در نشستن و راه‌رفتن، ظاهر نازیبایی نیز ایجاد می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری گردن در طول زمان و با افزایش سن کاهش می‌یابد که این موضوع موجب بیرون‌زدگی دیسک گردن می‌شود و علائمی مانند درد، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن را ایجاد می‌کند.
  • پاها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هستند که به میزان زیادی نیز در معرض آسیب قرار دارند. خارپاشنه، میخچه، پیچ‌خوردگی، شکستگی، درد و التهاب در اثر ضربه و صدمه می‌توانند از انواع مشکلات مربوط به پاها باشند.
  • رگ‌به‌رگ‌شدن یعنی پاره‌شدن رباط یا کشیدگی آنها که معمولا در مچ پا بروز می‌کند و در اثر ضربه یا صدمات ورزشی یا حوادث مختلف ایجاد می‌شود که باعث کبودی، تورم و درد در فرد است.
  • پارگی مینیسک یکی از اتفاقاتی است که برای ورزشکاران می‌افتد که علائم آن شامل تورم، درد، قفل‌شدن زانو، کم‌شدن دامنه حرکت هستند.

چگونه دچار بیماری های ارتوپد نشویم؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود که بیماری های ارتوپد مبتلا شوید، اضافه وزن است بنابراین، سعی کنید وزن خود را پایین بیاورید تا کمتر دچار دردهای مفصلی شوید. همچنین ورزش یک روش عالی برای حفظ سلامت مفاصل است که کمک می‌کند تا استخوان‌های شما قوی‌تر و سالم‌تر باشند. انجام‌ ورزش باعث کاهش وزن نیز می‌شود و همچنین درد و سفتی مفاصل را کم می‌کند.

نکته دیگر اینکه در صورت بروز هرگونه ضربه یا آسیب در کوتاه‌ترین زمان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل به‌وجود آمده را بررسی کند و درمان را در سریع‌ترین زمان شروع کند.

طرز نشستن نیز بسیار در سلامت مفاصل و استخوان‌ها است. به‌عنوان مثال، درحین کار پشت میز، تماشای تلویزیون، مطالعه و فعالیت‌هایی از این قبیل لازم است را گردن و کمر خود را صاف نگهدارید اما دچار مشکلاتی از قبیل دیسک کمر یا دیسک گردن نشوید.

همچنین اگر ورزشکار هستید و به‌طور مرتب تمرینات خود را انجام می‌دهید لازم است تا درحین تمرین دقت کنید و حرکات را به‌درستی انجام دهید زیرا یکی از دلایل ایجاد مشکلات ارتوپدی مانند آرتروز زانو، پارگی تاندون و رباط انجام نادرست تمرینات است. بنابراین، بهتر است زیر نظر یک مربی باتجربه ورزش کنید.

راه‌های درمانی بیماری های ارتوپد

هر بیماری ارتوپد یک روش درمانی مخصوص به خود را دارد که در ابتدا پزشک آن را تشخیص داده و سپس روش درمانی را اعمال می‌کند. به‌طور مثال، برای درمان آرتروز بهترین روش کاهش وزن است. علاوه‌بر آن، ورزش، کاهش وزن، انجام فیزیوتراپی، مصرف دارو، تزریق روان‌کننده یا انجام انواع جراحی‌ها از مواردی است که پزشکان متخصص آنها را تجویز می‌کنند.

خارپاشنه یکی از مشکلات رایج در میان افراد است که معمولا برای درمان آن از داروهای ضدالتهابی استفاده می‌شود. همچنین پزشک متخصص ممکن است به شما توصیه کند که کفش مناسب تهیه کنید یا برای تسکین درد داروهای ضدالتهابی مصرف کنید. یکی دیگر از روش‌های درمانی برای خارپاشنه، انجام شاک‌ویو است که توسط فیزیوتراپ انجام می‌شود.

برای گوژپشتی تنها راه‌حل انجام عمل جراحی است. رگ‌به‌رگ شدن نیز اگر در حد خفیف باشد با کمپرس یخ قابل حل است اما در نوع شدید که به پارگی رباط منجر می‌شود، نیاز به جراحی وجود دارد.

ماساژ درمانی نیز می‌تواند یک روش برای تسکین درد ناشی از بیماری‌های ارتوپدی باشد شما می‌توانید تمام مطالبی که درباره استخوان و ارتوپد وجود دارند را از وب‌سایت دکترتو بخوانید و اطلاعات خود را بیشتر کنید.

جمع‌بندی

اگر مبتلا به بیماری های ارتوپد هستید لازم است تا یک پزشک متخصص در این زمینه پیدا کنید. برای پیداکردن یک پزشک باتجربه در این زمینه می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کرده و لیستی از پزشکان متخصص در شهرهای مختلف را بیابید تا از میان آنها یک نفر را انتخاب کنید.

در این وبسایت می‌توانید به‌طور آنلاین و تنها با صرف چند دقیقه از زمان خود با پزشک مورد نظر، نوبت معاینه بگیرید و به مطب ایشان مراجعه کنید تا مشکل شما را برطرف کند.

504612