ارزیابی تحصیلی بدون آزمون

در سیستم آموزشی ایران نیز ارزیابی بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی، مثل ارزیابی پایان نامه ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، از این نوع ارزیابی استفاده می شود. همچنین، در برخی دروس، از پروژه ها و تحقیقات بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی استفاده می شود. در این نوع ارزیابی، فراگیران باید با استفاده از دانش و مهارت های خود، پروژه تحقیقاتی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درک دارند و چقدر مهارت های خود را به کار گرفته اند.
تصویر ارزیابی تحصیلی بدون آزمون

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین معافی کارشناس مسائل آموزشی در یادداشتی نوشت: محمد مخبر در جلسه ای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکده ها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند... توصیه هایی برای رسیدن سریع تر به عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل، داشتند و آمادگی کامل دولت سیزدهم را در رسیدن به اهداف سند تحول آموزش و پرورش اعلام کردند.

معاون اول رئیس جمهور به شکل گیری قرارگاه هایی در برخی استان ها برای بازماندگان از تحصیل، ضرورت مهارت آموزی برای دانش آموزان، تمهید برنامه ای ویژه برای عقب ماندگی مهارتی دانش آموزان در دوران کرونا و گنجاندن آن در برنامه هفتم توسط مجلس، تقویت هنرستان ها برای افزایش سطح اشتغال، تقویت مدارس دولتی در خصوص سرانه مدارس و سرانه تغذیه و بررسی و تدوین طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان در آموزش و پرورش، اشاره کردند و خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

ارزیابی بدون آزمون و امتحان می تواند بهترین نتیجه را برای فراگیران به همراه داشته باشد زیرا از آنها خواسته می شود که در طول دوره درسی یا دوره آموزشی به صورت منظم و مداوم درس ها و فعالیت های آموزشی را انجام دهند. ارزیابی بدون امتحان می تواند برای فراگیران چندین فایده داشته باشد:

۱. کاهش فشار روانی: داشتن امتحان برای بســیاری از دانش آموزان و دانشجویان باعث فشار روانی و استرس می شود. از طرفی، عدم نیاز به شرکت در امتحان می تواند باعث کاهش این فشارها و ایجاد راحتی برای دانش آموزان و دانشجویان شود.

۲. توسعه مهارت های دیگر: امتحانات معمولا روی یک موضوع خاص تمرکز دارند و بررسی می کنند که آیا دانش آموز یا دانشجو با مطالب آموزشی آشنا است یا خیر. اما ارزیابی بدون امتحان می تواند به دانش آموزان و دانشــجویان این امکان را بدهد که بتوانند مهارت های دیگری را توسعه دهند، مانند تحلیل، نوشتن، صحبت کردن و...

۳. ارزیابی در محیط غیراضطراری: برخی دانش آموزان و دانشجویان در محیط امتحانات اعتماد به نفس کمتری دارند و نمی توانند برای نشان دادن دانش و مهارت خود بهتر عمل کنند. اما با ارزیابی بدون امتحان، آنها می توانند در محیط آرام تر و غیراضطراری نشان دهند که چقدر درس خوانده اند.

۴. عدم نیاز به حضور در کلاس: در بعضی موارد، دانش آموزان و دانشجویان نمی توانند به دلیل مسائل شخصی یا به دلیل بیماری، در کلاس حضور داشته باشند. اما با ارزیابی بدون امتحان، آنها می توانند به راحتی در خانه خود با موضوعات درسی آشنا شوند و ارزیابی شوند. ارزیابی بدون امتحان در بسیاری از کشــورها به عنوان یک روش ارزیابی آموزشی استفاده می شود. در کشورهای فنالند، انگلستان، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز دانش آموزان و دانشجویان به جای امتحان ها، باید پروژه هایی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درس خوانده اند و چقدر مهارت های خود را توسعه داده اند.

در سیستم آموزشی ایران نیز ارزیابی بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی، مثل ارزیابی پایان نامه ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، از این نوع ارزیابی استفاده می شود. همچنین، در برخی دروس، از پروژه ها و تحقیقات بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی استفاده می شود. در این نوع ارزیابی، فراگیران باید با استفاده از دانش و مهارت های خود، پروژه تحقیقاتی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درک دارند و چقدر مهارت های خود را به کار گرفته اند.

در کل، ارزیابی بدون امتحان در سیستم آموزشی ایران نیز به عنوان یکی از روش های ارزیابی استفاده می شود، اما در مقایسه با سایر کشورها، کاربرد آن کمتر است که امیدواریم با اجرای درست و کارشناسی این طرح در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های مختلف درسی، آموزش و یادگیری به نحو شایسته تری ادامه پیدا کند. اگرچه ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی نیز با نقد های جدی روبه رو است، آیا اجرای این طرح می تواند برای دانش آموزان در مقاطع متوسطه اول و دوم و یادگیری بهتر و مؤثر تر، مفید باشد؟

منبع: آرمان ملی

503693

سازمان آگهی های پرسون