سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس:

اولویت در لایحه هفتم توسعه حل مسائل روز مردم باید باشد

خراسان رضوی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه هفتم توسعه حل مسائل روز مردم باید در اولویت قرار بگیرد و موضوعاتی که منجر به رفاه عمومی، اشتغال و... می‌شود، در این طرح مورد توجه باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در نشست تخصصی نقد و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه از منظر جایگاه مدیریت کلانشهری که امروز، ۶ خرداد ماه، در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که در برنامه‌های توسعه مطرح می‌شود یک جهت‌گیری ریلی است و در راستای سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در لایحه هفتم توسعه، حل مسائل روز مردم باید در اولویت قرار بگیرد و موضوعاتی که منجر به رفاه عمومی، اشتغال و... می‌شود، در این طرح مورد توجه واقع شود، افزود: همچنین مبحث زیارت و گردشگری یکی دیگر از مسائلی است که در لایحه هفتم مطرح شده و احساس کردیم در برنامه ششم مورد غفلت واقع شده بود.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در حال حاضر لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت غیر رسمی به مجلس ارسال شده اما هنوز به صورت‌ قانون اعلام نشده است. پیش‌بینی می‌شود تا مهر امسال این برنامه تبدیل به قانون شود و مراحل قانونی را سپری کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این لایحه هنوز رسمیت قانونی ندارد، پس تلفیق انجام نمی‌شود اما اعضاء کمیسیون تلفیق تا حدودی مشخص شده‌اند و به محض قانونی شدن لایحه، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، بی‌توجهی به آسیب‌های طرح‌های قبلی را یک ضعف در دولت دانست و توضیح داد: برای موفقیت در مسیر حرکت به سمت توسعه و پیشرفت، باید نقاط قوت و ضعف برنامه‌های بالادستی کشور را شناسایی و در رفع مشکلات و ضعف‌های موجود برنامه‌ریزی کرد تا مجدد تکرار نشود.

وی برنامه هفتم توسعه را اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه به عنوان چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و اولین برنامه‌ای است که برای تحقق عدالت در پهنه سرزمین اسناد مصوب آمایش را مبنای نگرش یکپارچه به سرزمین قرار داده و با رویکرد مساله‌محوری به موضوعات کلیدی توجه و تمرکز جدی کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در مجلس برای رفع نقاط ضعف لایحه هفتم توسعه و جلوگیری از تکرار نواقص طرح‌های شش‌گانه قبلی جلسات متعددی برگزار شده و بر اساس آسیب‌شناسی‌های به عمل آمده و همچنین تحولات پیرامونی و سیاست‌های کلی ابلاغی، هدف آرمانی برنامه هفتم توسعه پیشرفت اقتصادی توام با عدالت معرفی شده است.

وی تاکید کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ برخی از درآمدها به دلیل ضعف عملکردی حذف شده است. تهاتر نفت یکی از این برنامه‌هایی است که در مجلس مورد ایراد قرار گرفت و در بودجه ۱۴۰۲ تعریف نشده است.

487351

مطالب مرتبط