پرسون گزارش می دهد؛

تلخی بازار قهوه فروشان / گرانی دو برابری یک دمنوش گرم

بعد از چای می توان گفت قهوه به عنوان دومین نوشیدنی گرم در جامعه ایرانی است، که این روزها به دلیل گرانی افراد کمتر به سراغ آن می روند.
تصویر تلخی بازار قهوه فروشان / گرانی دو برابری یک دمنوش گرم

به گزارش سایت خبری پرسون، این دمنوش پرمخاطب در ایران بیشتر توسط شهرنشینان مصرف می شود و در شهرهای کوچک کمتر تمایل به مصرف قهوه دارند، یکی از علت های این امر این است که قهوه یک دمنوش خارجی است و به دلیل وارداتی بودن آن در بازار هایی که جمعیت قابل توجهی دارد عرضه می شود.

عقب نشینی مشتریان از خرید قهوه

برخی از مشتریان ما کافه داران هستند که مهم ترین محصول و پر فروش ترین محصول کافه ها قهوه است، اما شاهد آن هستیم که نسبت به سال گذشته خرید کمتری انجام می دهند علت این امر را هم گرانی قهوه عنوان می کنند.

یکی از کسبه خیابان ناصر خسروی تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: اگر دولت تمایل ندارد این کالا را وارد کشور کند و ارز مورد نیاز را به آن اختصاص دهد، ایرادی ندارد، اما تلاش کند تا در داخل کشور این کالا تولید شود.

وی افزود: البته قرار نیست هر کالایی را در کشور تولید کرد و اصلا شرایط تولید قهوه با آب و هوای ایران امکان پذیر نیست.

او که خود را رسول معرفی کرد، اظهار داشت: تا یک سال پیش قهوه ترک کیلویی 150 تا 200 هزار تومان در خرده فروشی مورد معامله قرار می گرفت که این روزها کیلویی 300 هزار تومان معامله می شود.

رسول تصریح کرد: آن طور که حساب کرده ایم فروش قهوه مغازه ما از سال گذشته بسیار کمتر شده است و این در حالی است که مشتریان ما پا برجا هستند اما یا میزان خرید شان را کمتر کرده اند یا اصلا خرید نمی کنند.

یکی دیگر از مغازه داران خیابان ناصر خسرو در این باره گفت: موضوع تنها قهوه نیست بلکه سایر محصولات مشابه مانند نسکافه، کاپوچینو و شکلات هایی که مواد اولیه آن قهوه و نسکافه است نیز با افزایش چند برابری روبه رو هستند.

این مغازه دار خیابان ناصر خسرو ادامه داد: برخی از مشتریان ما کافه داران هستند که مهم ترین محصول و پر فروش ترین محصول کافه ها قهوه است، اما شاهد آن هستیم که نسبت به سال گذشته خرید کمتری انجام می دهند علت این امر را هم گرانی قهوه عنوان می کنند.

او گفت: قهوه در کافه ها بین 25 تا 50 هزار تومان عرضه می شود، ولی بسیار از شهروندان تمایل ندارند این محصول را در کافه ها خریداری کنند.

این قهوه فروش بازار تهران به یک محصول خود اشاره کرد و افزود: در داخل این قوطی 5 کیسه نپتون قهوه است که تنها 5 بار می توان قهوه درست کرد و قیمت آن 25 هزار تومان است، این در حالی است که حجم قهوه به کار رفته در این قوطی حدود 50 گرم هم نخواهد بود، این نشان از گرانی می دهد که کارخانه های بسته بندی نیز مجبور شده اند رو به کم فروشی آورند.

قهوه تنها برای نوشیدن نیست

مهم این نیست که در کشورمان مصرف دمنوش قهوه مختص افراد خاص است یا نه و به عنوان نوشیدنی دوم محسوب می شود یا به نظر برخی این نوشیدنی لوکس محسوب می شود، مهم این است قهوه محصولی است که صنایع وابسته غذایی مانند شکلات، کیک و شیرینی از آن بهره مند می شوند و افزایش قیمت در این مواد غذایی عاملی بر افزایش قیمت دیگر کالاها می شود که برخی از این کالاهای تولیدی مانند شکلات به سایر کشورها صادر می شود و افزایش قیمت قهوه موجب افزایش قیمت در محصولات تولیدی و صادراتی می شود.

گزارشی از: سیاوش پارسا

387075