مافیای گرانی را لاپوشانی نکنید؛ نمی‌شود

سبدغذایی خانوارها در چند سال اخیر به محلی برای یکه‌تازی و سودجویی سوداگرانی قرار گرفته که نان خود را با خون مردم خیس می‌کنند و در این میان متولیان تشکل‌های مرتبط نیز برای پاک‌کردن صورت‌مساله و در حالیکه نسبت به‌دلایل بروز مشکلات آگاهی کامل داشته و حتی افراد و گروه‌های دست‌اندرکار که قطعا از میان فعالان صنفی بوده را به‌خوبی می‌شناسند با گرفتن انگشت‌اتهام خود به‌سمت دلالان که برای همه حوزه‌ها به‌عنوان اسم رمزی برای پوشش بی‌کفایتی‌ها روسای تشکل‌هاست بهانه‌تراشی می‌کنند.
تصویر مافیای گرانی را لاپوشانی نکنید؛ نمی‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، این روند که تقریبا هر از چند گاهی در برخی از حوزه‌ها نمود پیدا می‌کند هم‌اکنون در حوزه برنج و گوشت بیش از سایر حوزه‌ها گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته تا لقمه نانی چرب‌تر از ناچاری مصرف‌کنندگان به‌دست آورند. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در بازار گوشت‌قرمز قیمت‌ها با رشد بی‌سابقه‌ای همراه شده به‌گونه‌ای که در برخی از محصولات گوشتی قیمت‌ها از هر کیلو 330 هزارتومان نیز عبور کرده است در این میان برخی از تشکل‌ها صادرات دام زنده را دلیل کمبود و گرانی اعلام کرده و برخی دیگر معتقدند مافیای بازار با احتکار دام و مهندسی عرضه بازار را به تنش رسانده‌اند. البته دیوار حاشا در این زنجیره خیلی بلند است چرا که عده‌ای متولیان تشکلی اساسا گرانی را تکذیب کرده و اعداد و ارقام اعلام شده از سوی رسانه‌ها را شایعه‌سازی مافیای واردات دانسته که قصد دارند با ایجاد گرانی کاذب زمینه رشد واردات گوشت را فراهم آورند.

اما تمامی این ادعاها و بازار داغ اظهارات عجیب و غریب چیزی جز فرار روبه جلو نبوده و مافیای بازار کسی جز شرکت‌های بزرگ و صاحبان سرمایه‌ای نبوده که با در اختیارداشتن کل زنجیره تولید تا مصرف و سهم بالایی که در تامین نیاز بازار دارند و برحسب اتفاق همین قدرت بالا آنها را به لیدرهای پیدا و پنهان تشکل‌ها مبدل کرده برای سفره مردم نسخه می‌پیچند و متاسفانه ضعف دولت در نظارت و کنترل زنجیره و نفوذ این گروه‌ها در لایه‌های قدرت باعث شده تا دولت و ستادهای تنظیم بازار همواره یکقدم از آنها عقب باشند و طرح‌هایی که هراز چند گاهی از سوی مسئولان دولتی همچون درج قیمت تولیدکننده و یا خرید اینترنتی محصولات دولتی اجرا می‌شوند نیز پس از چند صباحی کارایی خود را از دست داده و به فراموشی سپرده شوند.

بازهم دلالان دلیل گرانی گوشت

براساس این گزارش بررسی‌ها میدانی از سطح بازار نشان می‌دهد قیمت گوشت‌قرمز طی هفته‌های گذشته روند افزایشی گرفته و هم‌اکنون با عبور از مرز 330 هزارتومانی در برخی از محصولات به اوج خود رسیده است به‌گونه‌ای که در بازار قیمت لاشه گوسفند بین ١۴٢ تا ١۴۶ تومان، شعب عمده‌فروشی ١٣۶ هزارتومان، ران گوساله حدود ١٨٠ هزارتومان، سردست گوساله ١٧٠ هزارتومان، فیله‌گوساله ٣٣٠ هزارتومان، راسته‌گوساله ١٨٠ هزارتومان، ران گوسفند ١٨۴ هزارتومان، سردست گوسفند ١٨٠ هزارتومان، گردن گوسفند ١۴٢ هزارتومان و راسته مغز بی‌استخوان گوسفندی ٢٩٠ هزارتومان فروخته می‌شود.

این قیمت‌ها در حالی هم‌اکنون در مغازه‌های سطح شهر با کمی تفاوت فروخته می‌شود که همزمان با اوج‌گرفتن قیمت‌ها بازار تکذیب‌ها و بهانه‌تراشی متولیان این حوزه داغ شده است به‌گونه‌ای که عده‌ای زمزمه حذف ارزترجیحی از نهادهای خوراک دام را دلیل گرانی عنوان کرده و عده‌ای دیگر بهانه صادرات دام زنده را که از چند هفته قبل وزارت جهاد کشاورزی مجوز آن را صادر کرد عامل کمبود و گرانی گوشت‌قرمز عنوان می‌کنند موضوعی که افشین دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک معتقد است مازاد دام زنده به میزانی است که صادرات آن هیچ تاثیری بر تامین بازار ندارد. وی افزود: جمعیت دام در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان و حتی در برخی از مناطق لرستان و همدان زیاد است همچنین در مناطق مرکزی و شرقی کشور میزان آن به اندازه فصل است.

وی اضافه کرد: علت اصلی گرانی وجود دلالان و واسطه‌ها و مافیای گوشت است که به‌دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند تا بتوانند از شرایط ایجادشده و حساسیت مسئولان نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی سوءاستفاده کنند. به‌گفته دادرس افزایش قیمت دام زنده به میزانی نبوده که تاثیر زیادی روی قیمت گوشت داشته باشد و افزایش قیمت گوشت بیشتر به‌دلیل اقدامات دست‌اندرکاران بازار است. وی ادامه داد: همین الان هم شرکت پشتیبانی اموردام در حال رایزنی برای واردات گوشت گوساله، گوشت گوسفندی و دام زنده است که واردات گوشت گوساله امکان‌پذیر است اما واردات گوشت گوسفندی و دام زنده توجیه اقتصادی ندارد. این فعال صنفی گفت: از مهرماه که مصوبه صادرات صادر شد میانگین قیمت دام زنده حدود ۵۵ هزارتومان بود و در حال حاضر به ۶٠ تا ۶١ هزارتومان رسیده که این اختلاف حدود ۵ هزارتومان بیشتر نیست اما قیمت گوشت‌قرمز از کیلویی ١٢٠ هزارتومان به ١۶٠ هزارتومان و حتی قیمت‌های بالاتر رسیده است. وی تصریح کرد: بهانه دیگری که ممکن است برخی افراد عنوان کنند بحث صادرات دام زنده است در حالی‌که در چهارماه گذشته میزان صادرات دام زنده آنقدر ناچیز بوده که نسبت به جمعیت دام زنده کشور اصلا به حساب نمی‌آید و علاوه بر این در مسیر صادرات کارشکنی‌های زیادی می‌شود و روند آن بسیار کند است بنابراین نمی‌تواند در افزایش قیمت گوشت موثر باشد.

گرانی گوشت شایعه است!

البته این پایان ماجرا نبوده و در حالی‌که این تشکل دستکاری مافیای بازار که از آن به‌عنوان دست‌اندرکاران بازار نام می‌برد را عامل تنش و گرانی عنوان می‌کند اما رئیس شورای تامین دام اساسا افزایش قیمت‌ها و عبور از مرز 330 هزارتومانی را بازی رسانه‌ای و شایعه مافیای واردات می‌داند. منصور پوریان در این باره می‌گوید: اکنون بازار با مازاد دام سبک و سنگین مواجه است، بنابراین هیچ افزایش قیمتی در گوشت‌قرمز منطقی نیست. هم‌اکنون قیمت بره پرواری نقدی ۶۰ هزارتومان، غیرنقدی (چک دو تا سه هفته) ۶۴ هزارتومان، گوسفند و بزماده و میش پیر ۵۵ هزارتومان و گوساله کشتاری بین ۵۸ هزار تا ۶۰ هزارتومان است.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به نرخ دام زنده، قیمت هر کیلوگرم لاشه گوشت گوسفندی برای عمده‌فروشی حدود ۱۲۲ هزارتومان و گوساله در عمده‌فروشی ۱۰۸ هزارتومان است که در قصابی‌ها و مراکز خرده‌فروشی نرخ تفکیکی هر قطعه گوشت گوسفندی باید نزدیک ۱۴۰ هزارتومان و گوساله ۱۳۵ هزارتومان باشد و بیش از این قیمت، اجحاف به مصرف‌کنندگان خواهد بود. پوریان افزود: هفته گذشته عده‌ای با دمیدن بر طبل افزایش قیمت کاذب گوشت‌قرمز به‌دنبال واردات گوشت و ممنوعیت صادرات بودند، درحالی‌که با وجود عرضه بالای دام زنده، اکنون معادل ۲۷۰ هزارتن گوشت‌قرمز منجمد در بازار وجود دارد که هنوز جذب نشده است.

وی حجم صادرات دام زنده مازاد کشور را پایین دانست و گفت: اکنون آنچه به‌عنوان صادرات دام زنده در کشور انجام می‌شود، حجم پایینی دارد و به‌تازگی سازمان مرکزی تعاون روستایی متولی صادرات دام زنده شده تا جایی‌که مقرر شده ۵۰ هزار رأس گوسفند به قطر صادر شود. در بخش صادرات دام زنده دستگاه‌های دولتی همچون شرکت پشتیبانی اموردام و سازمان مرکزی تعاون روستایی خود رقیبی برای بخش خصوصی شده‌اند به نحوی که دام زنده صادراتی بخش خصوصی بعداز دو هفته تاییدیه‌ای دریافت نکرده است.

به‌هرحال در حالیکه تشکل‌ها و اتحادیه مرتبط همچنان سعی دارند تا بازار را آرام و بدون تنش نشان دهند و برخی دیگر انگشت‌اتهام را به ساده‌ترین راه‌حل یعنی دلالان گرفته‌اند تا شاید از این منظر نیم‌نگاهی متوجه میزهای ریاست آنها در تشکل متبوع نباشد، اما با رشد قیمت گوشت‌قرمز که از حداقل 160 هزارتومان تا 330 هزارتومان متغییر است این محصول علاوه بر آنکه از سبدغذایی اقشار ضعیف جامعه مدت‌هاست حذف شده اقشار متوسط جامعه نیز به‌تدریج در حال حذف گوشت‌قرمز و جایگزین‌کردن آن با سایر فرآوره‌های پروتئینی در سفره غذایی خود هستند که در آینده می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را بر سلامت جامعه تحمیل کند.

منبع: آرمان ملی

383609