رونق تولید و اشتغال با تسهیل کسب و کار

با توجه به اهمیت تولید و اشتغال، جوانی جمعیت و ماموریت کاهش نرخ بیکاری، رویکرد توسعه کسب و کار توسط بخش خصوصی در دستور کار گرفت.
تصویر رونق تولید و اشتغال با تسهیل کسب و کار

به گزارش سایت خبری پرسون، در شرایط کنونی اقتصاد و جامعه، تسهیل فضای کسب و کار یک امر الزامی و ایجابی قلمداد می‌شود.

واقعیت این است که اقتصاد کشور سال‌ها به صادرات ارزهای نفتی تکیه داشته و فراهم کردن بستر تولید و آسان سازی فضای کسب و کار که عمدتا باید توسط دستگا‌ه‌های دولتی صورت بگیرد با قوانین، ضوابط و شیوه‌ نامه‌های دست و پا گیر به هفت‌خوان تبدیل شده است.

* رونق تولید و اشتغال با تسهیل کسب و کار

در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت تولید و اشتغال، جوانی جمعیت و ماموریت کاهش نرخ بیکاری، رویکرد توسعه کسب و کار توسط بخش خصوصی در دستور کار گرفت.

امسال نیز به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها مزین شد که نشان از اهمیت این مسئله همانند سال‌های گذشته دارد بنابراین اهتمام بیشتری برای سهولت به مجوزهای کسب و کار را از سوی مسئولان و حاکمیت می‌طلبد.

* درخواست متمرکز صدور مجوز برای جلوگیری از فساد

طبق قوانین و ضوابطی که سال 99 برای بهبود فضای کسب و کار مصوب شد صدور مجوز کسب و کارها به صورت متمرکز از یک درگاه انجام خواهد شد.

علت این کار جلوگیری از امضاهای طلایی، رفتارهای سلیقه‌ای، حذف و یا ادغام قوانین و مقررات زاید و غیرضروری، کاهش زمان صدور مجوز، جلوگیری از فساد و رانت و همه عواملی است که به نحوی مخل شروع یک کسب و کار هستند.

* 10 رویکرد برای تسهیل مجوزهای کسب و کار

دریافت مجوزهای کسب و کار یک حلقه از تمامی فرایندهای ارائه یک خدمت یا تولید محسوب می‌شود و 10 نگاه اصلی به این مسئله وجود دارد که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

1- صدور مجوز کسب و کار، حق شهروند متقاضی مجوز است نه لطف دولت‌ها.

2- شرایط صدور مجوز باید طوری آسان شود که هزینه سرمایه‌گذاری را تا حد ممکن پایین بیاورد.

3- شرایط صدور مجوز طوری آسان شود که به زیرزمینی‌ها انگیزه دهد رسمی شوند و روی زمین بیایند.

4- مجوزهای کسب‌ ­و کار بهتر است اعلامی (راه اندازی کسب و کار با نظارت پسینی) شود مگر کارهای مغایر ضوابط اخلاقی و امنیت.

5. نظارت بر کسب­ و کارها بهتر است پسینی شود‌، یعنی دایمی و مردمی با بازرسی سیستمی.

6. کمک به تولید باید از مجوز جدا شود تا افراد به طمع کمک رانتی دولت، مجوز مطالبه نکند، حمایت از تولید باید به واحدهایی داده شود که اهداف و استانداردهای دولت را محقق کنند نه هرکسی مجوز گرفت.

7. متقاضی مجوز کسب­ و کار به سرمایه خود دلسوزتر از کارمندان دولت است. برای صدور مجوز، نباید طرح کسب ­و کار، طرح توجیهی و نظایر آن مطالبه شود.

8. صدور هیچ مجوز کسب وکاری نباید به نظر کارشناس یا شورایی و نیز آزمون شفاهی موکول شود.

9. برای صدور مجوز کسب و کار، عدم سوءپیشینه لازم نیست. مگر موارد دارای تصریح قانونی یا کارهای مرتبط با امنیت.

10. درهای ورود به بازار باید همیشه باز باشد. محدودیت در صدور مجوز به بهانه ظرفیت‌گذاری، فاصله و اشباع بازار ممنوع است در موارد استثنا، مالیات تنظیمی بر حاضران در بازار انحصاری وضع شود تا هیچ داوطلبی پشت در بازار و فعالیت اقتصادی نماند.

منبع: فارس

386033