بازار خودرو به فرمان برجام نیست

اخبار مثبت مذاکرات برجامی و همچنین آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و مذاکراتی که در رابطه با دولت کره‌جنوبی صورت گرفته به‌همراه نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال شاخصه‌هایی هستند که انتظار می‌رفت بازار خودرو تحت‌تاثیر آنها با افزایش معاملات و البته کاهش قیمت‌ها مواجه شود.
تصویر بازار خودرو به فرمان برجام نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در حال حاضر قصد ندارد از هیچیک از شاخصه‌های موثر تبعیت کند به‌طوری‌که نه‌تنها هم‌اکنون معاملات در این بازار متوقف شده بلکه قیمت‌ها نیز با روند افزایشی همراه شده‌اند. البته در این بازار آشفته عده‌ای به امید توافقات برجامی و تاثیر نوسانات ارز بر قیمت‌ها همچنان خریدهای خود را به تاخیر انداخته‌اند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد بخشی از شرایط کنونی بازار نشات گرفته از مهندسی بازار عرضه و تقاضا از سوی مافیایی است که خبرهای منتشرشده در خصوص امکان آزادسازی واردات و حذف قیمت‌گذاری آنها را برای حفظ موقعیت کنونی و استفاده حداکثری از شکاف قیمتی بازار به تکاپو انداخته است؛ اما به اعتقاد کارشناسان تجربه نشان داده حتی مذاکرات برجامی نیز نمی‌تواند بازار خودرو را آنچنان تحت‌تاثیر قرار دهد، به‌طور‌ی‌که در نهایت عمر افت ناچیز قیمت‌ها کوتاه بوده و تا زمانی‌که ساختار صنعت خودرو اصلااح نشود همچنان درب بر روی پاشنه مهندسی مافیای بازار خواهد چرخید.

کاهش 3 میلیونی پراید

براساس این گزارش بررسی‌ها میدانی از بازارخودرو و در حالیکه انتظار می‌رفت قیمت‌ها در نخستی روز هفته تحت‌تاثیر اخبار مثبتی که از مذاکرات برجامی و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و همچنین رایزنی‌های صورت‌گرفته با دولت کره‌جنوبی برای استفاده از پول‌های ایران در این کشور بازار خودرو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ اما قیمت خودرو همچنان نسبت به روزهای قبل با افزایش مواجه شده‌ به‌گونه‌ای که ساینا هم‌اکنون با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ قیمت این خودرو نسبت به هفته گذشته با۴ میلیون تومان افزایش همراه بود. تیبا صندوقدار با یک‌میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته ۱۸۱ میلیون در بازار به فروش می‌رسد.

تیبا۲ نیز با یک‌میلیون تومان افزایش همراه بوده و به ۱۸۶ میلیون تومان رسید. همچنین 206 تیپ۲ با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که نسبت به اواخر هفته گذشته با ۳ میلیون تومان افزایش همراه بوده است. ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۹ نیز با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت؛ به ۳۳۵ میلیون تومان رسید. همچنین پژوپارس ساده با افزایش ۲میلیون تومانی به ۲۸۱ میلیون تومان رسید و سمند ال‌ایکس با سه میلیون تومان افزایش به ۲۷۲ میلیون تومان معامله شد. ازسوی دیگر پراید ۱۳۱ با یک‌میلیون تومان افزایش ۱۷۳ میلیون تومان معامله می‌شود و راناپلاس با ۴ میلیون تومان افزایش همراه بوده و به ۲۷۴ میلیون تومان رسیده است و دناپلاس با یک‌میلیون تومان افزایش به ۴۱۶ میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت رنوتندر۹۰ پلاس اتوماتیک با رینگ فولادی مدل ۹۸ به حوالی ۵۶۵میلیون تومان رسیده است که نسبت به معاملات دو هفته گذشته ۱۵میلیون گران شده است. قیمت رنوتندر۹۰ صفر مدل ‌پلاس دنده‌ای با رینگ آلومینیومی ۹۸ در معاملات به ۴۸۰میلیون رسید. بررسی نمودار قیمتی حاکی از آن است که این خودرو طی یکماه گذشته ۲۰میلیون تومان گران شده است. رنو ساندرو صفر مدل ۹۸ (استپ وی‌ اتوماتیک) به ۶۷۰ میلیون تومان رسیده است و رنوپارس تندر‌ حوالی ۴۴۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود که نسبت به یکماه گذشته ۱۵میلیون گران شده است. در این میان کوییک دنده‌ای بدون تغییر با قیمت ۱۹۶مییون تومان در بازار معامله می‌شود و دنامعمولی امروز با ۲ میلیون تومان کاهش ۳۶۳ میلیون تومان معامله می‌شود. پراید ۱۱۱ هم با کاهش ۳ میلیون تومانی به ۱۸۲ میلیون تومان رسید.

در خرید تعلل نکنید

در رابطه دلایل عدم تبعیت بازار خودرو از اخبار مثبت، فربد زاوه کارشناس خودرو می‌گوید: متقاضیان اگر نیاز مصرفی به خودرو دارند و از نظر مالی مشکلی برای خرید ندارند، در خرید خودروی مورد نیاز خود تعلل نکنند. او تاکید کرد: مردم اگر به‌دنبال نوسان‌گیری از بازار خودرو باشند، حتما ضرر می‌کنند و اگر برجام احیا شود و نوسان قیمت هم اتفاق بیفتد، این اتفاق کوتاه مدت است و ساختار خودروسازی ایران نیاز به اصلاحات اساسی دارد. بنابراین هرگونه تصوری مبنی بر اینکه قیمت خودرو ولو با احیای برجام سقوط می‌کند، اشتباه است و بهتر است کسانی‌که تصمیم به استفاده طولانی‌مدت از وسیله نقلیه دارند، حتما برای خرید اقدام کنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: کسانی‌که اسفند سال گذشته به امید برجام از خرید خودرو خودداری کردند، مشمول ۴۰ درصد افزایش قیمت شدند و مردم باید بدانند که دست نگه‌داشتن برای خرید الزاما به‌سود منجر نخواهد شد.

انتظار معجزه نباید داشت

همچنین بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این رابطه اظهارداشت: حدود دو سالی است که همه ما چشم انتظار برجام نشسته‌ایم و مدام قیمت خودرو بالا و بالاتر می‌رود! همین توضیح کافی است کسانی‌که می‌خواهند برای خرید خودرو اقدام کنند، تصمیم لازم را بگیرند. او ادامه می‌دهد: از اواخر دولت دوازدهم که قرار بود برجام احیا شود، تاکنون چقدر قیمت خودرو افزایش داشته است؟ ضمن اینکه مشخص نیست زمان احیای برجام چه زمانی باشد و اگر برجام احیا شود با چه شرایطی احیا می‌شود؟ این کارشناس تاکید می‌کند: ضمن اینکه بحث اصلی این است که اگر توافقی هم انجام شود و آن توافق موقت نباشد و امکان سرمایه‌گذاری طولانی مدت خودروسازان خارجی در ایران را فراهم کند، حداقل یکسال تا یکسال‌ونیم زمان لازم است تا خودروسازان خارجی وارد کشور شده و کار خود را شروع کنند، تحریم‌های بانکی رفع شود و نقل‌وانتقالات پول روان شود و زیر ساخت‌های لازم انجام شود.

بنابراین تاثیر احیای برجام بر بازار خودرو آنقدری نیست که برخی تصور می‌کنند. او در ادامه افزود: نکته دیگر این است که با شرایط پیش آمده قیمت مناسب دلار برای اقتصاد چقدر است؟ دولت به‌خوبی می‌داند که اگر قیمت ارز سقوط کند، از نظر هزینه و درآمد دچار مشکل می‌شود. زیرا در این صورت برای تسویه بدهی‌هایی که به سازمان‌ها دارد با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شود.

بنابراین اگر توافقی هم صورت بگیرد قیمت ارز تقریبا ثابت خواهد ماند و نهایتا شاید تحت‌تاثیر بازار هیجانی قیمت‌ها کمی نزولی شود اما سریعا به قیمت قبلی یا حتی بالاتر تغییر می‌کند. صدرایی همچنین گفت: درباره خودرو نیز همین مسائل مطرح هستند. اگر برجام امضا شود و شرکت‌های خارجی به کشور ورود کنند با دلار ۲۵ هزار تومانی و در بازه قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان قادر نخواهند بود خودرویی به‌غیر از خودروهای داخلی فعلی تولید کنند؛ زیرا نه زیرساخت آن وجود دارد و نه مردم قدرت خرید خودروهای باکیفیت‌تر را دارند.

او تاکیدکرد: یک خودروی ارزان، استاندارد و به‌روز در سطح جهانی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار قیمت دارد که اگر وارد ایران شود خرید آن ۵۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت برای مردم در بحث خودرو اتفاق شگفت‌انگیزی رخ نمی‌دهد. به‌دلیل تورم و هزینه‌های تولید و خیلی از مباحث دیگر ممکن است با افزایش قیمت نیز مواجه شویم. اگر برجام هم به نتیجه برسد باز خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی در ایران تولید نمی‌کنند به این دلیل که بازار ایران به‌صرفه نیست.

منبع: آرمان ملی

382333

سازمان آگهی های پرسون