سایه انتظارات تورمی بر سر بازار خودرو

با انتشار برخی اخبار مثبت از وین، درخصوص آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا و یا حتی احتمال آزادی زندانیان آمریکایی درصورت رفع تحریم‌ها، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها در بازارهای داخلی ایران عقب‌نشینی کنند اما برخلاف انتظارات، بازار خودرو روز گذشته افزایش جزئی قیمت‌ها را تجربه کرد.
تصویر سایه انتظارات تورمی بر سر بازار خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، مذاکرات معاملات را به صفر رسانده و خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. امید برای کاهش قیمت خودرو درحالی است که بازار برخلاف انتظارات تمایل به افزایش قیمت هر چند جزئی را از خود نشان می‌دهد. بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین‌، ۲۰۶ تیپ۲ که روز سه‌شنبه با قیمت ۲۶۸ میلیون تومان در بازار معامله شد، روز چهارشنبه با ۲ میلیون تومان دیگر افزایش با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. این در حالی است که این خودرو روز سه‌شنبه هم افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده بود و ظرف ۲ روز ۴ میلیون تومان گران‌تر شده است. همچنین تیبا صندوقدار روز سه‌شنبه ۱۸۱ میلیون تومان قیمت داشت و روز بعد با ۱ میلیون تومان افزایش با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان در بازار به فروش رسید و تیبا ۲ که روز سه‌شنبه ۱۸۶ میلیون تومان قیمت داشت، روز چهارشنبه با ۲ میلیون افزایش قیمت یعنی ۱۸۸ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که خودروهای پر تیراژ سایپا مانند پراید، کوئیک و تیبا در روز سه‌شنبه هم افزایش یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده‌اند.

چرا قیمت‌ها افزایشی شده است؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو اشاره به افزایش جزئی قیمت‌ها در بازار خودرو طی روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: برآورد مجموعه بازیگران بازار خودرو از شرایط بازار این است که ما با تورم روبه‌رو هستیم و بازار خودرو پتانسیل افزایش قیمت را دارد.

وی افزود: این روزها ما در تناقض گیر کرده‌ایم از یک طرف امید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد و از سوی دیگر اخبار ضد و نقیضی از وین می‌شنویم. اما بیایید فرض کنیم از همین لحظه برجام به نتیجه برسد، در آن شرایط یک بخشی از منابع مالی ایران آزاد خواهد شد و فروش نفت افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. اما مسئله اینجاست که ما مشکلات بسیاری در داخل داریم و منابع مالی آزاد شده و یا پول ناشی از فروش نفت را باید خرج عقب‌ماندگی زیرساخت‌های‌مان کنیم. اکنون اولویت کشور زیرساخت‌ها بوده و بهبود وضعیت آن زمان‌بر و هزینه‌بر است. بنابراین در کوتاه‌مدت چشم‌اندازای وجود ندارد که صنعتی همانند خودرو رشد چشمگیری داشته باشد که بتوان به واسطه آن تقاضای بازار را پوشش داد. این درحالی است که ما دائما با پدیده خلق پول رو‌به‌رو هستیم که این به معنای تورم خواهد بود. به بیانی واضح‌تر ما از یک طرف پول چاپ می‌کنیم و از طرفی دیگر صنایع متناسب با این حجم از پول، ارزش‌آفرینی نمی‌کنند بنابراین در چنین شرایطی جامعه در انتظار تورم خواهد بود.

وی با بررسی وضعیت بازارهای داخلی ادامه داد: در شرایط فعلی سرمایه‌ها به سمت بازار بورس نخواهد رفت چراکه این بازار به شدت آشفته بوده و اعتماد برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد. از سوی دیگر صحبت‌ها در خصوص برجام این انتظار را به وجود آورده که قیمت دلار در ماه‌های آتی کاهشی است. بازار مسکن هم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین داشته و افراد معمولی توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارند، بازار طلا و سکه نیز رابطه مستقیمی با دلار دارد و دارای ثبات نیست، پس در این شرایط افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود یا به سمت خرید لوازم خانگی می‌روند و یا به سمت بازار خودرو خواهند آمد. پس با این شرایط می‌توان گفت آن چیزی که در بازار رخ می‌دهد، نتیجه برآورد افراد از آن بازار است بنابراین اگر قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی شده به معنای این است که برآورد مجموعه بازیگران بازار خودرو این است که ما با تورم روبه‌رو هستیم و بازار خودرو پتانسیل افزایش قیمت را دارد.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت در بازار خودرو به این صورت نیست که به یکباره قیمت تمام خودروها بالا برود بلکه به این صورت است که چند خودرو افزایشی و چند خودرو کاهشی خواهد بود. اما در مجموع می‌توان گفت طی سال‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی متناسب با کاهش ارزش پول افزایش پیدا نکرده بود، لذا من گمان می‌کنم که اکنون قیمت‌ها می‌خواهند آن عقب‌ماندگی را جبران کنند.

کاکایی با اشاره به افزایش قیمت مسکن نیز گفت: علاوه بر قیمت خودرو قیمت مسکن نیز تا حدودی افزایشی بوده است. هنگامی که همزمان دو بازار افزایشی می‌شوند به معنای این خواهد بود که ما با تورم روبه‌رو هستیم و جامعه امیدی به کنترل تورم ندارد.

پر‌داخت آسان وام، تورم را افزایش می‌‌دهد

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه صحبت‌هایش به پرداخت وام‌های بدون ضامن اشاره کرد و در این باره گفت: اخیراً گفته شده است که می‌خواهند وام‌های بدون ضامن پرداخت کنند. این وام‌ها به معنای افزایش نقدینگی و تورم بوده و سبب افزایش قیمت کالاها می‌شود. هنگامی که پرداخت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی آسان باشد ما شاهد تورم در بخش‌های مختلف خواهیم بود و باید به این مسئله توجه شود. پرداخت وام‌های آسان موجب افزایش نقدینگی شده و توان خرید را بالا می‌برد این در حالی است که تولید کالا کم بوده و در این شرایط قیمت‌ها کشش افزایش پیدا خواهند کرد.

کاکایی با اشاره به معطل ماندن برخی از مسائل گفت: وقتی قرار است یک اتفاق همانند برجام رخ دهد جامعه در کوتاه‌مدت نسبت به آن حساس خواهند بود اما وقتی بلاتکلیفی‌ها در خصوص همان اتفاق چند ماه طول می‌کشد حساسیت‌ها از بین می‌رود و یک بی تفاوتی در جامعه به وجود می‌آید.

ارزیابی قیمت خودرو در ماه‌های آتی

وی با اشاره به وضعیت قیمت خودرو در ماه آتی گفت: اکنون به آخر سال نزدیک می‌شویم و این مسئله می‌تواند بر روند قیمت در بازار خودرو تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر ما با مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز روبه‌رو هستیم اگر این اتفاق رخ دهد حتی اگر قیمت دلار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان برسد ما شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

کاکایی ادامه داد: اکنون مبنای محاسبات گمرک ارز ۴۲۰۰ تومان هست. اگر حتی ارز ۲۵ هزارتومان بشود عوارض پرداختی چند برابر خواهد شد، بنابراین شاید ظاهراً قیمت ارز در بازار آزاد پایین بیاید اما چون مبنای محاسبات، تولید، مالیات و... جهش پیدا می‌کند چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت بالا می‌رود.

382001